تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,490,049 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,536 |
بررسی عددی و آزمایشگاهی اثر جداشدگی آرماتورهای طولی در محل اتصال تیر و ستون | ||
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 شهریور 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله کامل پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/ceej.2024.61245.2350 | ||
نویسندگان | ||
سهند صادقی مقدمی1؛ سعید تاروردیلو* 2؛ محمدرضا شیدائی2 | ||
1دانشجوی دکتری، مهندسی سازه، گروه مهندسی عمران، پردیس بین الملل دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
2گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه | ||
چکیده | ||
جداسازی میلگردهای طولی روشی شناخته شده برای کاهش کرنش پلاستیک میلگرد طولی در تیرهای بتنی است. از طرفی استفاده از غلاف دور میلگرد طولی بیشتر از دیدگاه کنترل رفتار کمانشی میلگرد مورد بررسی محققین مختلف بوده است. در این تحقیق اثر جداسازی با غلاف لاستیکی روی رفتار هیسترزیس تیرهای بتنی، کمانش میلگرد طولی و میزان موضعی شدن آسیب در محل مفصل پلاستیک مورد بررسی قرار میگیرد. میزان موضعی شدخ آسیب از نظر قابلیت تعمیرپذیری و همچنین از نظر احتمال وقوع شکست برشی و برشی-لغزشی در محل مفصل پلاستیک بسیار مهم میباشد. دو نمونه آزمایشگاهی با و بدون غلاف تحت بارگذاری رفت و برگشتی آزمایش شدند. در ادامه با استفاده از مدل اجزا محدود LS-DYNA رفتار دو نمونه با استفاده از تحلیل عددی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشانگر عدم تاثیر محسوس غلاف در رفتار هیسترزیس و کمانش میلگرد میباشد. همین نتایج نشان دادند که غلاف به شکل محسوسی از موضعی شدن آسیب جلوگیری مینماید که قابلیت تعمیرپذیری نمونه را بهبود میبخشد. نتایج نشانگر آن است که با استفاده از غلاف و بدون تغییر محسوسی در روش ساخت فعلی تیرهای بتنی میتوان در تیرهای بتنی به طرز محسوسی نیاز به تعمیر را در زلزلههای قوی کاهش داد. کاهش میزان موضعی شدن آسیب (ترکها) در ضمن میتواند احتمال وقوع شکست برشی و برشی-لغزشی را کاهش دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
کمانش آرماتور؛ تیر بتنی؛ مفصل پلاستیک؛ رفتار چرخهای؛ جداسازی آرماتور از بتن | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 68 |