تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,490,033 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,518 |
اثربخشی برنامه آموزشی پیشمهارتهای نقاشی بر توانایی نوشتاری و تعلق به مدرسه در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه با آسیب نوشتن | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 شهریور 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2024.59902.6005 | ||
نویسندگان | ||
شهروز نعمتی* 1؛ رحیم بدری گرگری1؛ علی اصغر رسولی2 | ||
1استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
2دانشجو دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه آموزشی پیشمهارتهای نقاشی در توانایی نوشتاری و تعلق به مدرسه در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه با آسیب نوشتن بود. طرح پژوهش به صورت نیمهآزمایشی با گروه کنترل و آزمایشی بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه با آسیب نوشتن به تعداد 120 نفر در سال تحصیلی 1402-1401 شهر شیراز بودند. تعداد 30 نفر از این افراد به صورت نمونهگیری انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفری آزمایشی و کنترل گمارده شدند. مداخله آموزشی پیشمهارتهای نقاشی طی سه ماه و در 8 جلسه 45 دقیقهای انجام شد. از مقیاسهای حس تعلق به مدرسه ارسلان و دورو (2017)، و دست نویسی مینه سوتا برای جمعآوری دادهها در پیش و پسآزمون استفاده شد. تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که بین گروه آزمایشی و کنترل در متغیر توانایی نوشتاری تفاوت معنیداری وجود دارد. اما بین دو گروه در تعلق به مدرسه تفاوت معناداری مشاهده نشد (p<0.05). به طور کلی، شواهد نشان میدهد که برنامه آموزش پیش مهارتهای نقاشی، این پتانسیل را دارد که به دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری خاص و اختلال در بیان نوشتاری کمک کند تا بر موانع موفقیت تحصیلی غلبه کنند و مشارکت خود را در جامعه مدرسه افزایش دهند. با این حال، برای درک کامل تأثیر بلندمدت برنامه و شناسایی راههای اضافی برای حمایت از دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری در دستیابی به پتانسیل کامل، تحقیقات بیشتری لازم است. | ||
کلیدواژهها | ||
پیشمهارتهای نقاشی؛ حس تعلق به مدرسه؛ اختلال یادگیری ویژه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 156 |