تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,035 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,538,789 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,242,513 |
تدوین استراتژیهای تحول دیجیتال در دانشگاه: بررسی موردی دانشگاه تبریز | ||
نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 8، شهریور 1403، صفحه 31-52 اصل مقاله (2.07 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2024.61570.1083 | ||
نویسندگان | ||
بابک مصطفائی1؛ حسین عماری* 2؛ یوسف بیگ زاده3؛ جعفر بیک زاد4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بناب، بناب، ایران | ||
2استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بناب، بناب، ایران | ||
3استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بناب، بناب، ایران. | ||
4دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بناب، بناب، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: چشمانداز آموزش جهانی بهشدت تحت تأثیر تحول فناوری قرار گرفته و دانشگاهها نیز به ناگزیر از حرکت به سمت این نظام جدید آموزشی هستند. پژوهش حاضر با درک اهمیت ورود فناوری بر فعالیتهای آموزشی و پژوهشی به دنبال شناسایی استراتژیهای تحول دیجیتال در دانشگاه تبریز است. روششناسی: پژوهش حاضر دارای رویکرد کیفی و در قالب پارادایم تفسیری است که برای تحلیل دادههای بهدستآمده، از راهبرد تحلیل مضمون استفادهشده است. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبههای نیمه ساختاریافته از هفده نفر از اساتید و کارشناسان IT در دانشگاه و همچنین کارشناسان دورههای آموزش مجازی و آموزش و فناوریهای نوین خصوصاً زمان کووید 19 در دانشگاه بود که بهصورت هدفمند انتخاب شدند و تا زمان اشباع دادهها ادامه یافت. اعتبار سنجی مدل پژوهش از دو راهبرد بازبینی خارجی و تکثرگرایی انجام شد. یافتهها: پژوهش حاضر نشان داد که استراتژیهای تحول دیجیتال در دانشگاه عبارت است از: شناخت ضرورتهای دانشگاه دیجیتال (تغییر استانداردهای آموزشی، یادگیری مجازی، یادگیری مستقل، تمرکززدایی آموزش، انعطافپذیری آموزش)؛ هدفگذاری یادگیری و توسعه تکاملی آموزش و پژوهش (ارتقاء یادگیری، توسعه آموزش و پژوهش)؛ تعریف ابزارهای تحول دیجیتال (رایانش ابری، هوش مصنوعی، ابرداده، اینترنت اشیا)؛ ارزشآفرینی برای دانشگاه (کسب مزیت رقابتی، بهرهمندی از دیجیتال، مدیریت برنامهها، یکپارچگی فرایندها). نتایج: نتایج بهدستآمده نشان داد که استراتژی تحول دیجیتال یک استراتژی/ابتکار نیرومند، در حال تحول و سودمند است که نیازمند یادگیری و توسعه، تغییرات فنی، فرآیندی و فرهنگی (نیروی کار) است. اصالت و ارزش: پژوهش حاضر با تدوین استراتژیهای تحول دیجیتال در دانشگاه، میتواند برای دانشگاه مؤثر بوده و گام مهمی در تسهیل آموزشوپرورش باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشگاه دیجیتال؛ هوش مصنوعی؛ اینترنت اشیاء؛ ابرداده؛ رایانش ابری | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
آراسته، حمیدرضا؛ و خباره، کبری. (1399). دانشگاه دیجیتالی بستری برای یادگیری دیجیتالی در دوران کرونا و پساکرونا. رهیافت، 30(4)، 1-15. 10.22034/rahyaft.2021.10435.1143:Doi
امینی، مصطفی؛ حسین زاده، محمد؛ و مرشدی، مصطفی. (1401). ارائه یک متدولوژی بهبودیافته برای تحول دیجیتالِ مدل کسبوکار، علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 8(1)، 393-426.
بلبلی، سمانه؛ و شفیع پور مطلق، فرهاد. (1398). الگوی تعیین عوامل موثر بر ادراک چابکی در تدریس (مورد مطالعه؛ دانش آموزان دوره متوسطه آموزش و پرورش شهر اصفهان). پژوهش در برنامهریزی درسی، 16(2)، 85-93.Doi:10.30486/jsre.2019.665146
پناهزاده خانمیری، اصغر؛ خویشتن دار، سهیلا و نژادحاجی علی ایرانی، فرهاد. (1402، 9 آذر). سواد دیجیتالی و نقش آن در توسعه کارآفرینی دیجیتال (مطالعه موردی: دانشگاههای هنر تبریز). تهران. https://civilica.com/doc/1861577/
حسن زاده، محمد. (1402). تحول مجازی: مدل عملیاتی و ملزومات. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 9(1)، 8-18. https://doi.org/10.22091/stim.2023.2453
سرمدی، محمدرضا؛ ضرابیان، فروزان؛ صیف، محمدحسن؛ و فاطمیان، علی. (1398). مطالعه مبانی معرفت شناسی آموزش مبتنی بر شبکه های اجتماعی مجازی. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 8(20)، 155-180. 20.1001.1.2423494.1398.8.1.7.8:Dor
سیف اللهی انار، ناصر؛ اکبری آرباطان، گلثوم. (1402). ارائه الگویی برای پایداری کسب و کار مبتنی بر مهارتهای دیجیتال در همهگیری کرونا. مدیریت کسبوکار بین المللی، 6(4)، 179-198. 10.22034/jiba.2023.56173.2038 : Doi
کاظمی سراسکانرود، زهرا؛ و صفری، محمد. (1402). طراحی الگوی فرآیند بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی: کاربست راهبرد مرور نظامند. بررسیهای بازرگانی، 21(123)، 109-126. 10.22034/bs.2023.1999484.2765:Doi
مقیمی بیدهندی، دلارام. (1401). اثربخشی آموزش مجازی بر یادگیری دانش آموزان دوره متوسطه در دوره کرونا. ایده های نوین روانشناسی، 17(1)، 1-17.
Abad-Segura, E., González-Zamar, M. D., Infante-Moro, J. C., & Ruipérez García, G. (2020). Sustainable management of digital transformation in higher education: Global research trends. Sustainability, 12(5), 78-89. dx.doi.org/10.3390/su12052107 Acuña, J. M. M., Hernández-Perlines, F., & Cisneros, M. A. I. (2024). Digital transformation and student satisfaction at the Autonomous University of Chile. Journal of Management and Business Education, 7(2), 220-243.https://doi.org/10.35564/jmbe.2024.0013 Adebesin, A. A., Afolayan, A. O., & Ogunyemi, A. A. (2021). Digital literacy and employability skills of Nigerian university students: A case study of Lagos State University. Journal of Education and Practice, 12(1), 131-140. http://dx.doi.org/10.51983/ajist-2023.13.2.3587 Arifien, Y., Susdiyanti, T., & Maslahat, M. (2022). Implementation of Independent Learning in Independent Campus by Distance Learning at Private Universities in Bogor During the Covid 19 Pandemic. Advances in Social Sciences Research Journal, 9(2),22-31. http://dx.doi.org/10.14738/assrj.92.11484 Berdykulova, G., Ipalakova, M., Kamysbayev, M., & Daineko, Y. (2020, September). Towards digital university: Experience of kazakhstan. In Proceedings of the 6th International Conference on Engineering & MIS 2020 (pp. 1-7). Fernández, A., Llorens. L, F., Molina, C. R., & Claver, J.M. (2023, June14 – 16). Digital maturity evolution of Spanish universities[Presentation of speech]. Vigo (Spain(. Hancock, S. (2019). A future in the knowledge economy? Analysing the career strategies of doctoral scientists through the principles of game theory. Higher Education, 78(1), 33-49. DOI:10.1007/s10734-018-0329-z Goodfellow, R., & Lea, M. R. (2013). Literacy in the digital university. Taylor & Francis. Julita, J., Helmi, S., Gunarto, M., & Sartika, D. (2024). The Effect of Digital Transformation on University Brand Image with Ownership as a Moderating Variable. International Journal of Finance Research, 5(1), 69-87. http://dx.doi.org/10.47747/ijfr.v5i1.1695 Khalid, A., Ram, B. R., Soliman, M., Ali, A. J., Khaleel, M., Islam, Sh. (2018). Promising digital university: a pivotal need for higher education transformation. Management in Education, 12(3), 55-65. https://doi.org/10.1504/IJMIE.2018.092868. Khurniawan, A. W., & Irmawaty, D. S. (2024). The impact of digital leadership on digital transformation in university organizations: an analysis of students' views. Education, 67(1), 677-690.http://dx.doi.org/10.32744/pse.2024.1.38 Klug, W. E. (2014). The Determinants of Cloud Computing Adoption by Colleges and Universities [Master's thesis, Northcentral University]. ProQuest. https://www.proquest.com/openview/3595d55851ebefcf221ed238e33f19ad/1.pdf?pq-origsite=gscholar&cbl=18750&diss=y Khurniawan, A. W., &Supriadi, D. (2024). The impact of digital leadership on digital transformation in university organizations: an analysis of students’ views. Perspectives of science and education, 67(1),677-690. DOI: 10.32744/pse.2024.1.38 Matt, C., Hess, T., & Benlian, A. (2015). Digital transformation strategies. Business and Information Systems Engineering, 57(5), 339–343. http://dx.doi.org/10.1007/s12599-015-0401-5 Agina-Obu, R., & Okwu, E. (2023). Impact of Digital Literacy on University Students’ Use of Digital Resources in Nigeria. Asian Journal of Information Science and Technology, 13(2), 60-65. https://doi.org/10.51983/ajist-2023.13.2.3587 Powell, L., & McGuigan, N. (2021). Teaching, virtually: A critical reflection. Accounting Research Journal, 34(3), 335-344. doi: 10.1108/ARJ-09-2020-0307. Portillo, J., Garay, U., Tejada, E., & Bilbao, N. (2020). Self-perception of the digital competence of educators during the COVID-19 pandemic: A cross-analysis of different educational stages. Sustainability, 12(23), 10128. https://doi.org/10.3390/su122310128 Raju, M. S., & Devarani, L. (2023). Challenges Faced and Coping Strategies Adopted by Agricultural Students in India During the COVID-19 Pandemic. Journal of Community Mobilization and Sustainable Development, 18(3), 741-749. http://dx.doi.org/10.5958/2231-6736.2023.00005.4 Ramachandran, N., Sivaprakasam, P., Thangamani, G., & Anand, G. (2014). Selecting a suitable cloud computing technology deployment model for an academic institute: A case study. Campus-Wide Information Systems, 31(5), 319-345. https://doi.org/10.1108/CWIS-09-2014-0018 Rouse, M. (2019). What is AI (artificial intelligence)? - Definition from WhatIs.com. [online] Search. Enterprise AI. Available at: https:// searc hente rpris eai. techt arget. com/ defin ition/ AI- Artificial- Intelligen. Shaughnessy, H. (2018). Creating digital transformation: Strategies and steps. Strategy & Leadership, 46(2), 19-25.https://doi.org/10.1108/SL-12-2017-0126 Sultan, N. (2010). Cloud computing for education: A new dawn?. International Journal of Information Management, 30(2), 109-116. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2009.09.004 Siemens, G., Gašević, D., & Dawson, S. (2015). Preparing for the digital university: A review of the history and current state of distance, blended and online learning. https://linkresearchlab.org/PreparingDigitalUniversity.pdf Marrero-Sánchez, O., & Vergara-Romero, A. (2023). Digital competence of the university student. A systematic and bibliographic update. Amazonia Investiga, 12(67), 9-18. https://doi.org/10.34069/AI/2023.67.07.1 Totty, M. (2019). The Worlds That AI Might Create. Wall Street Journal. https:// www. wsj. com/ artic les/ the- worlds- that- ai- might- create- 11571 018700? mod= ig_ artificial intel ligen cerep ortoc tober 2019. Accessed 7 Sep. 2021. Venugopal, R., & Mamatha, V. (2023). Impact Of Artificial Intelligence (AI) On Teaching And Learning In India's Higher Education Sector. IOSR Journal of Research & Method in Education (IOSRJRME), 13(5), 1-6. DOI:10.9790/7388-1305020106 Viloria, A., Lezama, O. B. P., & Mercado-Caruzo, N. (2020). Factors that describe the use of digital devices in Latin American universities. Procedia computer science, 175, 127-134. https://doi.org/10.1016/j.procs.2020.07.021 Zarubina, V., Zarubin, M., Yessenkulova, Z., Salimbayeva, R., & Satbaeva, G. (2024). Digital transformation of the promotion of educational services of Kazakhstani universities. Journal of Innovation and Entrepreneurship, 13(1), 3-23. http://dx.doi.org/10.1186/s13731-023-00355-3 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 344 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 131 |