تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,268 |
تعداد مقالات | 15,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,652,179 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,559,365 |
تدوین استراتژی های تحول دیجیتال در دانشگاه | ||
نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 8، شهریور 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2024.61570.1083 | ||
نویسندگان | ||
بابک مصطفائی1؛ حسین عماری* 2؛ یوسف بیگ زاده3؛ جعفر بیک زاد4 | ||
1دانشجوی مدیریت دولتی گرایش مدیریت منابع انسانی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران | ||
3استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بناب، بناب، ایران | ||
4دانشیار گروه مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف:چشمانداز آموزش جهانی به شدت تحت تأثیر تحول فناوری قرار گرفته و دانشگاه ها نیز به ناگزیر از حرکت به سمت این نظام جدید آموزشی هستند. پژوهش حاضر با درک اهمیت ورود فناوری بر فعالیتهای آموزشیوپژوهشی در دانشگاهها به دنبال شناسایی استراتژیهای تحول دیجیتال در دانشگاه تبریز است. روشتحقیق:پژوهش حاضر دارای رویکرد کیفی و در قالب پارادایم تفسیری است که برای تحلیل دادههای بهدستآمده، از راهبرد تحلیل مضمون استفادهشده است. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبههای نیمهساختاریافته از هفده نفر از اساتید و کارشناسان IT در دانشگاه و همچنین کارشناسان دورههای آموزش مجازی و آموزش و فناوریهای نوین خصوصا زمان کووید 19 در دانشگاه بود که بهصورت هدفمند انتخاب شدند و تا زمان اشباع دادهها ادامه یافت. برای اعتبار سنجی مدل پژوهش از دو راهبرد بازبینی خارجی و تکثرگرایی استفاده شد. یافتهها و نتیجهگیری:یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که استراتژیهای تحول دیجتال در دانشگاه عبارت است از: شناخت ضرورتهای دانشگاه دیجیتال (تغییر استانداردهای آموزشی، یادگیری مجازی، یادگیری مستقل، تمرکز زدایی آموزش، انعطافپذیری آموزش)؛ هدفگذاری یادگیری و توسعه تکاملی آموزش و پژوهش(ارتقاء یادگیری، توسعه آموزش و پژوهش)؛ تعریف ابزارهایهای تحول دیجیتال (رایانش ابری، هوش مصنوعی، ابرداده، اینترنت اشیا)؛ ارزشآفرینی برای دانشگاه (کسب مزیت رقابتی، بهرهمندی از دیجیتال، مدیریت برنامهها، یکپارچگی فرایندها. نتایج بدست آمده نشان داد که استراتژی تحول دیجیتال یک استراتژی/ابتکار نیرومند، در حال تحول و سودمند است که نیازمند یادگیری و توسعه، تغییرات فنی، فرآیندی و فرهنگی (نیروی کار) است. بنابراین، استراتژیهای تحول دیجیتال باید قابلیتهایی ایجاد کنند تا هم بر محوریت دانشجو و هم بر رشتهمحوری تأثیر بگذارند | ||
کلیدواژهها | ||
تحول دیجیتال؛ دانشگاه دیجیتال؛ فناوری؛ هوش مصنوعی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 35 |