
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,361 |
تعداد مقالات | 16,731 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,984,228 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,669,099 |
طراحی الگوی تجربه هوش مصنوعی بر هویت آرمانی مشتریان با رویکرد رابطه فرا اجتماعی | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 7، دوره 7، شماره 4 - شماره پیاپی 28، اسفند 1403، صفحه 151-173 اصل مقاله (1.47 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2024.61779.2215 | ||
نویسندگان | ||
پری شجاعیان1؛ آذرنوش انصاری* 2؛ مجید محمدشفیعی3 | ||
1دانشجوی دکتری بازاریابی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
3دانشیار گروه مدیریت دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: در پژوهش حاضر به طراحی الگوی تجربه مبتنی بر هوش مصنوعی بر هویت آرمانی مشتریان با رویکرد رابطه فرا اجتماعی ذهنی پرداخته شده است. همچنین، به شناسایی و تائید مواردی که مربوط به تجربه مبتنی بر هوش مصنوعی، رابطه فرا اجتماعی ذهنی و هویت آرمانی مشتریان میباشد، پرداخته شده است و ارتباط بین متغیرهای پژوهش نیز تبیین شده است. روش: در پژوهش حاضر برای شناسایی شاخصها از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. همچنین جهت تاثیرگذاری و تاثیر پذیری متغیرها از نرم افزار میک مک استفاده گردید. جامعه آماری مدیران ارشد و اجرایی شرکتهای عضو اتاق بازرگانی شیراز بودند. روش نمونهگیری این پژوهش، از روش نمونهگیری گلوله برفی استفاده شد و به کمک این روش 13نفر انتخاب شدند. در این پژوهش از ابزار مصاحبه برای جمعآوری نظر افراد استفاده شد. یافتهها: بر اساس یافتهها، عوامل مربوط به تجربه مبتنی بر هوش مصنوعی شناسایی و دستهبندی شدند. ابعاد مربوط به هویت آرمانی مشتریان و رابطه فرا اجتماعی نیز شناسایی و تایید شد. تاثیرپذیری و تاثیرگذاری متغیرها از طریق نرم افزار میک مک نیز مشخص گردید. نتیجهگیری: میتوان از تجربه مبتنی بر هوش مصنوعی و رابطه فرا اجتماعی به عنوان دو فاکتور مهم و موثر برای افزایش هویت آرمانی مشتریان نام برد. | ||
کلیدواژهها | ||
تجربه مبتنی بر هوش مصنوعی؛ رابط فرا اجتماعی ذهنی؛ هویت آرمانی مشتریان | ||
مراجع | ||
دانایی، حبیب ال؛ محمودی میمندی، محمد؛ حسینی، میرزاحسن؛ وزیر زنجانی، حمیدرضا (1391). تدوین مدل ارزیابی مدیریت روابطبا مشتری، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره64، ص 149-186.
عیوض پور، جعفر؛ رضایی دولت آبادی، حسین و محمدشفیعی، مجید (1399). توسعه الگو اخلاقیات خرده فروشان الکترونیک و تأثیر آن بر تصویر خرده فروش و مزیت رقابتی، چشمانداز مدیریت بازرگانی، 19(41)، 39-58.
مداح، مرتضی، محمدشفیعی، مجید و رضایی دولت آبادی، حسین (1400). تدوین مقیاس هویت ملی مصرف کننده در مصرف کالای داخلی: مطالعه صنعت پوشاک ایران. مطالعات مدیریت راهبردی، 12 (48): 145-168.
محرابی، جواد؛ بابای اهری، مهدی؛ طاعتی ، مریم (1389)، ارائه الگوی یکپارچه سازی مفهوم مدیریت ارتباط با مشتری در بانک ملت، مجله مدیریت توسعه و تحول، شماره 4، ص 71-61.
محمدشفیعی، مجید؛ رحمت آبادی، یزدان و سلیمان زاده، امید. (1399). تأثیر ارتباطات بازاریابی شبکه های اجتماعی بر ارزش ویژه برند، ارزش ویژه ارتباطی و پاسخ مشتری. مطالعات رفتار مصرفکننده, 6(1), 105-124.
Ameen, N., Tarhini, A., Reppel, A., & Anand, A. (2021). Customer experiences in the age of artificial intelligence. Computers in Human Behavior, 114, 106548
Arvind, D. K., & Prithwiraj, D. (2022). An empirical study on disruptive artificial intelligence in marketing. International Journal of Research in Engineering and Science, 10(4), 78 – 85.
Balaji, N., & Rao, U. S. (2018). Digital touchpoints and consumer decision journey with reference to two-wheelers. International Journal for Advance Research and Development, 3(12), 21-27.
Capatina, A., Kachour, M., Lichy, J., Micu, A., Micu, A. E., & Codignola, F. (2020). Matching the future capabilities of an artificial intelligence-based software for social media marketing with potential users’ expectations. Technological Forecasting and Social Change, 151, 119794.
Capatina, A., Kachour, M., Lichy, J., Micu, A., Micu, A. E., & Codignola, F. (2020). Matching the future capabilities of an artificial intelligence-based software for social media marketing with potential users’ expectations. Technological Forecasting and Social Change, 151, 119794.
Correa, T., Hinsley, A.W. & de Z_u~niga, H.G. (2010), “Who interacts on the Web? the intersection of users’ personality and social media use”, Computers in Human Behaviour, 26)2(, 247-253.
Dhiman, N., Jamwal, M., & Kumar, A. (2023). Enhancing value in customer journey by considering the (ad) option of artificial intelligence tools. Journal of Business Research, 167, 114142.
Eyvazpour, J., Dolatabadi, H. R., & Shafiee, M. M. (2020). Developing e-retailers ethics model and its impact on retailer image and competitive advantage. Journal of Business Management Perspective, 19(41), 39-58. (In Persian).
Ferchaud, A., Grzeslo, J., Orme, S., & LaGroue, J. (2018). Parasocial attributes and YouTube personalities: Exploring content trends across the most subscribed YouTube channels. Computers in Human Behavior, 80, 88-96.
Guzman, A. L. (2019). Voices in and of the machine: Source orientation toward mobile virtual assistants. Computers in Human Behavior, 90(January 2019), 343–350.
Harrigan, P., Miles, M. P., Fang, Y., & Roy, S. K. (2020). The role of social media in the engagement and information processes of social CRM. International Journal of Information Management, 54, 102151.
Huang, W., Bai, Y., & Luo, H. (2024). Customer identity concealing and insider selling profitability: Evidence from China. Journal of Corporate Finance, 102566.
Johnson, A. R., & Stewart, D. W. (2017). A reappraisal of the role of emotion in consumer behavior: Traditional and contemporary approaches. In Review of marketing research (pp. 3-33). Routledge.
Kietzmann, J., Paschen, J., & Treen, E. (2018). Artificial intelligence in advertising: How marketers can leverage artificial intelligence along the consumer journey. Journal of Advertising Research, 58(3), 263-267.
Ladhari, R., Souiden, N., & Dufour, B. (2017). The role of emotions in utilitarian service settings: The effects of emotional satisfaction on product perception and behavioral intentions. Journal of Retailing and Consumer Services, 34, 10–18.
Ledro, C., Nosella, A., & Vinelli, A. (2022). Artificial intelligence in customer relationship management: literature review and future research directions. Journal of Business & Industrial Marketing, 37(13), 48-63.
Lee, N., & Kwon, O. (2013). Para–social relationships and continuous use of mobile devices. International Journal of Mobile Communications, 11(5), 465-484.
Lou, C., & Kim, H. K. (2019). Fancying the new rich and famous? Explicating the roles of influencer content, credibility, and parental mediation in adolescents’ parasocial relationship, materialism, and purchase intentions. Frontiers in psychology, 10, 491161.
Maddah, M., Mohammad Shafiee, M., & Rezaei Dolatabadi, H. (2021). Developing a scale for consumer national identity in consuming domestic products: Study of clothing industry of Iran. Journal of Strategic Management Studies, 12(48), 145-168. (In Persian).
Mahboobi Renani, E.S., Amiri Aghdaie, S.F., Mohammad Shafiee, M. (2024). Making sense of brand: how customer experience leads to brand image and price premium, International Journal of Business Excellence, 10.1504/IJBEX.2021.10039691
McLean, G., & Osei-Frimpong, K. (2019). Hey Alexa… examine the variables influencing the use of artificial intelligent in-home voice assistants. Computers in Human Behavior, 99, 28–37, 2019.
Mohammad Shafiee, M., Rahmatabadi, Y., & Soleymanzadeh, O. (2019). The impact of social networks marketing communication on brand equity, relationship equity and customer responses. Consumer Behavior Studies Journal, 6(1), 105-124. (In Persian).
Noor, N., Rao Hill, S., & Troshani, I. (2021). Artificial Intelligence Service Agents: Role of Parasocial Relationship. Journal of Computer Information Systems, 1–15.
Pandey, S., Mittal, S., & Chawla, D. (2024). Tackling consumer information asymmetry and perceived uncertainty for luxury re-commerce through seller signals. Journal of Retailing and Consumer Services, 79, 103736.
Pitardi, V., & Marriott, H. R. (2021). Alexa, she's not human but Unveiling the drivers of consumers' trust in voice‐based artificial intelligence. Psychology & Marketing, 38(4), 626-642.
Prentice, C., Dominique Lopes, S., & Wang, X. (2020). The impact of artificial intelligence and employee service quality on customer satisfaction and loyalty. Journal of Hospitality Marketing & Management, 1–18.
Shin, W., & Lin, T. T. C. (2016). Who avoids location-based advertising and why? Investigating the relationship between user perceptions and advertising avoidance. Computers in Human Behavior, 63, 444–452.
Whang, C., & Im, H. (2021). “I like Your Suggestion!" the role of humanlikeness and parasocial relationship on the website versus voice shopper's perception of recommendations. Psychology & Marketing, 38(4), 581-595.
Xin, D., Mao, J., & Liu, M. (2010). The effects of parasocial relationships in the adoption of mobile commerce application: A conceptual model. International Conference on E-Business and E-Government. 149-152.
. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 293 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 77 |