
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,357 |
تعداد مقالات | 16,592 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,848,856 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,416,746 |
مدل هم تخریبی ارزش در فین تک ها (پرداخت های موبایلی) | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 8، دوره 7، شماره 4 - شماره پیاپی 28، اسفند 1403، صفحه 175-194 اصل مقاله (1.22 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2024.62426.2236 | ||
نویسندگان | ||
مهسا احمدی1؛ مهدی حقیقی کفاش* 2؛ شهرام خلیل نژاد2؛ وحید خاشعی ورنامخواستی2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
2گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
در صنایع مختلف بهخصوص کسبوکارهای خدماتی مبتنی بر دیجیتال مثل فینتکها، برای جذب و نگهداری مشتریان به پایش پیوسته چگونگی هم تخریبی ارزش نیاز است. در این مقاله ابعاد و مؤلفه های هم تخریبی ارزش، عوامل مؤثر بر آن و عوامل متأثر از آن بررسی میشود. این تحقیق از نظر هدف، توسعهای و کاربردی و به لحاظ نوع پژوهش، آمیخته (کیفی، کیفی و کمی) است. همچنین از جنبه استراتژی پژوهش از روشهای فراترکیب، تحلیل مضمون و دلفی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش در روش فراترکیب، مقالات پایگاه دادههای معتبر علمی و در روشهای تحلیل مضمون و دلفی، خبرگان صنعت فینتک و دانشگاهی انتخاب شده است. در فاز فراترکیب، با روش نمونهگیری قضاوتی، درنهایت تعداد 30 مقاله از سالهای 2015 تا 2023 انتخاب گردید، در ادامه در بخش تحلیل مضمون و دلفی، با نمونهگیری قضاوتی و گلولهبرفی تعداد 10 نفر از خبرگان انتخاب شدند. در آخر با انجام دو دور دلفی، ابعاد و شاخصهای استخراج شده در مراحل فراترکیب و تحلیل مضمون، ارزیابی و با محاسبهی ضریب هماهنگی کندال، توافق خبرگان تأیید شد. یافتههای پژوهش نشان داد که ابعاد و مؤلفه های هم تخریبی ارزش، شامل تعامل اجتماعی و یکپارچهسازی منابع میشود. نتایج حاکی از آن است که منابع شرکت، منابع بازیگران، ویژگیهای شرکت، ویژگیهای بازیگران، فناوری و الزامات قانونی ازجمله عوامل مؤثر بر هم تخریبی ارزش در فینتکها هستند. سرانجام عوامل متأثر از هم تخریبی ارزش، شامل استراتژیهای آتی و آسیبهای احتمالی نیز استخراج شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
"؛ مدل هم تخریبی ارزش"؛ هم تخریبی ارزش"؛ فینتکها"؛؛ "؛ پرداخت های موبایلی" | ||
مراجع | ||
رجبیپور میبدی، علیرضا و امینی، علیرضا. (1395). تأثیر کارکرد هم تخریبی ارزش در سازمانهای خدماتی. اولین کنفرانس بینالمللی تحولات نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری. تهران.
رحمتآبادی، یزدان. دهدشتی شاهرخ، زهره. کریمی علویجه، محمدرضا و ناصحی فر، وحید. (1402). فراترکیبی از مدل هم تخریبی و هم آفرینی ارزش مشتری. تحقیقات بازاریابی نوین.
طاهری، غزاله. زارعی، عظیم. فیض، داود و دهقانی سلطانی، مهدی. (1401). شناسایی و اولویتبندی مهمترین پیامدهای هم تخریبی ارزش برند در تجارت اجتماعی: قبل و بعد از بکارگیری مدیریت تعارض. دو فصلنامه راهبردهای بازرگانی، سال بیست و نهم. شماره 1. (پیاپی19).
طاهری، غزاله. زارعی، عظیم. فیض، داود و دهقانی سلطانی، مهدی. (1401). بررسی مفهوم هم تخریبی ارزش برند در فرایند تعاملی تجربه مشتری- برند، نشریه چشمانداز مدیریت بازرگانی، سال بیست و یکم، شماره 51، پیاپی85.
طباطبایی نسب، سید محمد و امینی، علیرضا. (1396). فرایند هم تخریبی ارزش در سیستمهای خدماتی. دومین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد و توسعه. تهران.
عنصری، آرش، خمسه، عباس، ترابی، تقی و یزدانی، حمیدرضا. (1402). مدل کیفی همکاری نظام بانکی با شرکتهای حوزه فینتک به روش داده بنیاد. مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز، سال 6، شماره 4.
Assiouras, Ioannis. Vallström, Niklas. Skourtis, George. & Buhalis, Dimitrios. (2022). Value propositions during service mega disruptions: Exploring value co-creation and value co-destruction in service recovery. Annals of Tourism Research. 97.https://doi.org/10.1016/j.annals.2022.103501.
Borba, Darci de. Klein, Amarolinda. (2023). Transformation or Destruction? The Potential Effects of Value Co-destruction on Digital Transformation. Iamot conference. Conference Topic: Cluster 2: Sectoral Issues on Technology and Innovation - Digital Technology and Platforms. https://www.researchgate.net/publication/370861243.
Buckley, Ross P. and Webster, Sarah. (2016). Fintech in Developing Countries: Charting New Customer Journeys. Journal of Financial Transformation, Vol. 44. https://ssrn.com/abstract=2850091.
Cabiddu, F., Moreno, F., & Sebastiano, L. (2019). Toxic Collaborations: Co Destroying Value in the B2B Context. Journal of Service Research, 22(3), 241–255. https://doi.org/10.1177/1094670519835311.
Camilleri, Jeannette. & Neuhofer, Barbara. (2017). Value co-creation and co destruction in the Airbnb sharing economy. International Journal of Contemporary Hospitality Management. 29(9) .2322-2340. https://doi.org/10.1108/IJCHM-09-2016-0492.
Castillo, Daniela. Canhoto, Ana Isabel. & Said, Emanuel. (2020). The Dark Side of AI-powered Service Interactions: Exploring the Process of Co-destruction from the Customer Perspective. The service industries journal. Volume 41(3). https://doi.org/10.1080/02642069.2020.1787993.
Daunt, Kate L. Harris, Lloyd C. (2017). Consumer showrooming: Value co destruction. Journal of Retailing and Consumer Services. 38. 166-176. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2017.05.013.
Dollinger, M., Lodge, J., & Coates, H. (2018). Co-creation in higher education: Towards a conceptual model. Journal of Marketing for Higher Education, 28(2), 210-231. https://doi.org/10.1080/08841241.2018.1466756.
Dziewanowska, Katarzyna. Kacprzak, Agnieszka. (2020). Value Co Creation and Value Co-Destruction- A Case of Online Consumption. Oeconomica Stetinensia. 20(2). https://doi.org/10.2478/foli-2020-0037.
Escandon-Barbosa, Diana. Salas-Paramo, Jairo. & Castro, Geovanny. (2021). Dark Side of Value Co-Creation Strategies. International Journal of Entrepreneurship. 25(4)1. https://doi.org/1939-4675-25-S4-24.
Fuentes, M. (2020). The co-creation and co-destruction of value outcomes: a client perspective on service provision in projects. PhD Thesis, UCL (University College London). https://www.researchgate.net/publication/344457385.
Guana, Xinhua. Gongb, Jinhong, Xiec, Lishan. & Cheng Huand, Tzung. (2020). Scale development of value co-destruction behavior in tourism. Tourism Management Perspectives. 36. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2020.100757.
HSU, P.-F., NGUYEN, T. K. & HUANG, J.-Y. (2021). Value co-creation and co-destruction in self-service technology: A customer’s perspective. Electronic Commerce Research and Applications, 46. https://doi.org/10.1016/j.elerap.2021.101029.
Järvi, H., Keränen, J., Ritala, P., & Vilko, J. (2020). Value co-destruction in hotel services: Exploring the misalignment of cognitive scripts among customers and providers. Tourism Management, 77. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2019.104030.
Järvi, Henna. Kähkönena, Anni-Kaisa. & Torvinenb, Hannu. (2018). When value co-creation fails: Reasons that lead to value co-destruction. Scandinavian Journal of Management. 34. 63-77. https://doi.org/10.1016/j.scaman.2018.01.002.
Li, Mengcheng. & Tuunanen, Tuure, (2022). Information Technology Supported value Co-Creation and Co-Destruction via social interaction and resource integration in service systems, Journal of Strategic Information Systems 31. https://doi.org/10.1016/j.jsis.2022.101719.
Lintula, Juuli; Tuunanen, Tuure; Salo, Markus; Myers, Michael D. (2018). When Value Co-Creation Turns to Co Destruction: Users' Experiences of Augmented Reality Mobile Games.In ICIS: Proceedings the 39th International Conference on Information Systems 1-17. https://doi.org/10.1016/j.scaman.2018.01.002.
Lumivalo, Juuli. (2020). Explaining Digital Service Users’ Pursuit of Value: A Value Co-creation and Co-destruction Perspective. Academic dissertation of the Faculty of Information Technology of the University of Jyvaskyla. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8447-2.
Lumivalo, Juuli. Tuunanen, Tuure. & Salo, Markus. (2023). Value Co Destruction: A Conceptual Review and Future Research Agenda. Journal of Service Research. 27(2)1–18. https://doi.org/10.1177/10946705231177504.
Lv, Xingyang. Zhang, Rui. & Li, Qiuyun. (2021). Value co-destruction: The influence of failed interactions on members’ behaviors in online travel communities. Computers in Human Behavior 122. https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.106829.
Neuhofer, Barbara. (2016). Value Co-Creation and Co-Destruction in Connected Tourist Experiences. Inforrmation and Communication Technologies in Tourism. https://doi.org/10.1007/978-3-319-28231-2_56.
Ogunbodede, O., Papagiannidis, S., & Alamanos, E. (2021). Value co creation and co-destruction behaviour: Relationship with basic human values and personality traits. International Journal of Consumer Studies, 46, 1278–1298. https://doi.org/10.1111/ijcs.12757.
Ogunbodede, Olabode. (2022). Co-destruction of Value – A Stakeholder Conceptual Review. Int. Journal of Business Science and Applied Management, 17(1). https://uwe-repository.worktribe.com/output/9007010.
Onsori, Arash, Khamseh, Abbas, Torabi, Taghi, & Yazdani, Hamidreza. (2024). Qualitative Model of Collaboration between Banking system and Fintech Companies: A Grounded Theory Approach. Journal of International Business Administration. 6(4). https://doi.org/10.22034/JIBA.2023.55201.2008. [In Persian]Qamar, Nida and Ahmad, Ashfaq and Farooq, Sadia. (2020). Assessment of Financial Technology Services for Value Co-Creation or Value Co Destruction in Emerging Economies: ISPAR Model. International Journal of Management, 11(9), 238-256. https://ssrn.com/abstract=3708918.
Quach, Sara. Thaichon, Park. (2017). From connoisseur luxury to mass luxury: Value co-creation and codestruction in the online environment. Journal of Business Research. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.06.015.
Raatikainen, Pasi. (2018). Impact of value co-creation and co-destruction for digital consumer services: a case study on activity tracking solutions. Information Systems, Master’s Thesis. http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201811304953.
Rahmatabadi, Yazdan. Dehdashti Shahrokh, Zohre. Nasehifar, Vahid. & Karimi Alavijeh, Mohammad Reza. (2023). A Meta-Synthesis of the Integrated Model of Customer Value Co-Destruction and Co Creation. New Marketing Research Journal, 13(4). http://doi.org/10.22108/NMRJ.2024.138382.2931. [In Persian]
Rajabipor Meybodi, Alireza. & Amini, Alireza., (2017). The Effect of Co Destructive Function of Value in Service Organizations. First International Conference on Modern Developments in Management, Economics and Accounting. Tehran. https://civilica.com/doc/614889. [In Persian]
Schulz, Thomas. Zimmermann, Sina. B¨ohm, Markus. Gewald, Heiko & Krcmar, Helmut. (2021). Value co-creation and co-destruction in service ecosystems: The case of the Reach Now app. Technological Forecasting & Social Change 170. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2021.120926.
Tabatabaenasab, SeyedMohammad. & Amini, Alireza. (2018). The Co Destructive Process of Value in Service Systems. 2nd International Conference on Modern Developments in Management, Economics and Development. Tehran. https://civilica.com/doc/749871. [In Persian]
Taheri, Ghazale. Zarei, Azim. Feiz, Davood. & Dehghani Soltani, Mahdi, (2022). Identifying and Prioritizing the Most Important Consequences of Brsnd Value Co-Destruction in Social Commerce: Before and After Using Conflict Management. Jornal of Business Strategies Shahed University. 29TH year No.19. http://doi.org/10.22070/CS.2023.17344.1284. [In Persian].
Taheri, Ghazale. Zarei, Azim. Feiz, Davood. & Dehghani Soltani, Mahdi., (2022). Investigating the Concept of Brand Value Co-Destruction in the Interactive Process of Customer-Brand Experience. Business Management Perspective. 21(51). No.85. http://doi.org/10.52547/JBMP.2023.229971.1443. [In Persian]
Vafeas, M. Hughes, T. & Hilton, T. (2016). Antecedents to value diminution: A dyadic perspective. Marketing Theory, 16, 469-491. https://doi.org/10.1177/1470593116652005.
Waqas, M., Hamzah, Z. L., & Salleh, N. A. M. (2020). A typology of customer experience with social media branded content: a netnographic study. International Journal of Internet Marketing and Advertising 14(2), 184-213. https://doi.org/10.1504/IJIMA.2020.107661.
Xie, L., Liu, X., Guo, Y., & Li, D. (2020). From co-destruction to co creation: The influence of value co-destruction and value recovery on word of mouth in customized tourism service. Tourism Tribune, 35(2), 13–25. https://doi.org/10.19765/j.cnki.1002-5006.2020.02.007.Yeh, S., Fotiadis, A. K., Chiang, T., Ho, J., & Huan, T. C. (2020). Exploring the value codestruction model for on-line deviant behaviors of hotel customers. Tourism Management Perspectives, 33. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2019.100622.
Yin, Juelin. Qian, Lixian. & Shen, Junjie. (2018). From value co-creation to value co-destruction? The case of dockless bike sharing in China Transportation Research. https://doi.org/10.1016/j.trd.2018.12.004.
Zhang, Tingting, Lu, Can, Torres, Edwin, Chen, Po-Ju, (2018). Engaging customers in value co-creation or co-destruction online. Journal of Services Marketing. https://doi.org/10.1108/JSM-01-2017-0027.
. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 192 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 38 |