تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,268 |
تعداد مقالات | 15,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,652,311 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,559,414 |
پدیدارشناسی ادراک موسیقایی از دیدگاه میکل دوفرن | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 مرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2024.59703.3648 | ||
نویسنده | ||
فاطمه بنویدی* | ||
چکیده | ||
تمرکز اصلی این پژوهش بر مطالعات پدیدارشناختی موسیقی از منظر تجربه گوش دادن به موسیقی با تأکید بر آرای میکل دوفرن است. این پژوهش به بررسی شرایط امکان ادراک موسیقایی میپردازد و اینکه چگونه توصیفهای پدیدارشناختی از تجربیات موسیقایی در درک تجربیات عینی ما ایفای نقش میکند. برای پاسخ دادن به این پرسش که هدف اصلی پژوهش است با روش توصیفیـ تحلیلی و با رویکردی پدیدارشناختی مبتنی بر دیدگاه میکل دوفرن تلاش میشود کاربردهای پدیدارشناسی در توصیف و روشن کردن تجربه گوش دادن به موسیقی تبیین شود. دوفرن سه مرحله برای ادراک زیباییشناختی قائل است: 1- حضور 2- بازنمود و خیال 3- تأمل و احساس. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که در یک نگاه پدیدارشناختی، مواجهه با یک اثر هنری در فرایندِ آگاهانة شناخت اثر، تجربه اثر در زمان و مکان، فرایند اجرا و فرایند رشد درونی رخ میدهد. این موضوع اگرچه در گزارش دوفرن از تجربة زیباییشناختی بهطورکلی برجسته است، اما مشخصاً مواجهه با موسیقی را بهعنوان یک فرایند از تغییر و رشد توضیح میدهد. همچنین این نتیجه حاصل میشود که در تجربه گوش دادن به موسیقی، تجربههای معمولی ما از درک زمان و مکان، بدن و احساس و از تجربه شخصی و اجتماعی دگرگونشده و شنونده به یک شرکتکننده فعال در این فرایند تبدیل میشود. چنین تجربهای نهتنها میتواند فهم اجرا و فهم نظری ما از موسیقی را افزایش دهد، بلکه باعث میشود دریافتکنندگان نهتنها اثر هنری، بلکه فرایند خودسازی را کشف کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
پدیدارشناسی موسیقی؛ ادراک موسیقی؛ تجربه گوش دادن به موسیقی؛ میکل دوفرن | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 44 |