
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,405 |
تعداد مقالات | 17,234 |
تعداد مشاهده مقاله | 55,663,360 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,853,484 |
تحلیل روابط قابلیتهای پژوهش و توسعه حرفهای معلمان: نقش میانجی انگیزش و خودکارآمدی پژوهش | ||
نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
مقاله 1، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 11، خرداد 1404، صفحه 1-23 اصل مقاله (1.45 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2024.60674.1070 | ||
نویسندگان | ||
فرامرز سهیلی* 1؛ علی عبدی* 2؛ فیروزه سهرابی3 | ||
1دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران. | ||
2دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران | ||
3دانشآموخته کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش، بررسی الگوی روابط قابلیتهای پژوهش و توسعه حرفهای با نقش میانجیگری انگیزش و خودکارآمدی پژوهش در معلمان دوره ابتدایی است. روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی است. جامعه آماری 4269 معلم دوره ابتدایی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1402-1401 است که 352 نفر از آنها به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای توسعه حرفهای ایوبی (2014)، خودکارآمدی پژوهشی صالحی (2011)، قابلیتهای پژوهشی آرامون، صادقی آرانی و سعید اردرانی (2009) و انگیزش پژوهشی صالحی (2011) است. پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ اندازهگیری شد. دادههای جمعآوریشده با استفاده از نرمافزارهای SPSS و PLS تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد قابلیتهای پژوهش بر توسعه حرفهای معلمان، قابلیتهای پژوهش بر انگیزش به پژوهش معلمان، قابلیتهای پژوهش بر خودکارآمدی معلمان، انگیزش به پژوهش بر توسعه حرفهای و خودکارآمدی پژوهش بر توسعه حرفهای اثر مستقیم، مثبت و معنادار داشتند. همچنین قابلیتهای پژوهش بر توسعه حرفهای با نقش واسطهای انگیزش به پژوهش و قابلیتهای پژوهش بر توسعه حرفهای با نقش واسطهای خودکارآمدی پژوهش اثر غیرمستقیم، مثبت و معنادار داشتند. نتایج: بنابراین، میتوان گفت هرگونه ارتقاء در تواناییهای پژوهشی، انگیزه برای پژوهش و خودکارآمدی در پژوهش، به توسعه حرفهای معلمان کمک میکند. با توجه به نتایج بهدستآمده در پژوهش حاضر میتوان گفت که هرچه قابلیت، انگیزه و خودکارآمدی پژوهشی معلمان بیشتر باشد، به همان میزان، توسعه حرفهای معلمان نیز ارتقاء مییابد. اصالت و ارزش: ارزش این پژوهش در شناسایی و تبیین نقش قابلیتهای پژوهش و برخی متغیرهای اساسی دیگر در توسعه مستمر حرفهای معلمان است. | ||
کلیدواژهها | ||
قابلیتهای پژوهشی؛ انگیزش پژوهش؛ خودکارآمدی پژوهش؛ توسعه حرفهای | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
آرامون، هاجر؛ صادقی آرانی، زهرا؛ و سعید ارکانی، سعید. (1388). تأثیر مهارتهای کار تیمی بر عملکرد آموزشی و پژوهشی دانشجویان به تفکیک جنسیت. علمی – پژوهشی تحقیقات زنان، 3(1)، 59-73.
تابع بردبار، فریبا؛ شفیعی سروستانی، مریم؛ و موسویپور، روح اله. (1397). رابطه سبکهای یادگیری و قابلیت آیندهپژوهی با نقش واسطهای خودکارآمدی پژوهشی. پژوهش در نظامهای آموزشی، 12(43)، 111-95. https://doi.org/10.22034/jiera.2018.83766
فلاح، منوچهر؛ غضنفری، احمد؛ چرامی، مریم؛ و احمدی، رضا. (1402). بررسی نقش میانجی ادراک شایستگی در ارتباط بین ادراک حمایت معلم با بیانگیزگی تحصیلی دانشآموزان. فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 10 (4)، 77-92. https://doi.org/10.30473/etl.2023.66224.3909
کاظمی وردنجانی، عبدالرحیم؛ حیدری سورشجانی، سعید؛ و دریس، فاطمه. (1396). بررسی مؤلفههای خودکارآمدی پژوهشی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، ۹ (۲)، 57-67. Doi: 10.29252/rme.9.2.65
محمدی، رزگار؛ و حسنی، آرمان. (1398). بررسی تأثیر فرایند درس پژوهشی بر توسعه حرفهای معلمان. تدریس پژوهی، 7 (1)،1 -18. doi: 10.34785/J012.2019.530
مطهری نژاد، حسین؛ اسمعیلی ماهانی، حانیه؛ و مهدوی، فاطمه السادات. (1401). نقش فعالیتهای پژوهشی و یادگیری فعال در توسعه شایستگیهای حرفهای دانشجومعلمان. نظریه و عمل در تربیت معلمان، نظریه و تربیت در معلمان، 8(14)، 1-20 20.1001.1.26457156.1401.8.14.1.0.dor:
یاری، ناهید. (1401). تبیین رابطه بین کاربرد فناوری اطلاعات با تسهیم دانش و رشد حرفهای معلمان مدارس ابتدایی شهرستان پلدختر. [پایان نامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی باختر ایلام]. ایرانداک.
Baltes, B., Hoffman-Kipp, P., Lynn, L., & Weltzer-Ward, L. (2010). Students' Research Self-Efficacy during Online Doctoral Research Courses. Contemporary Issues in Education Research, 3(3), 51-58. https://doi.org/10.19030/cier.v3i3.187 Bolaños, F., Salinas, Á. & Pilerot, O. (2023). Instructional techniques and tools reported as being used by teachers within empirical research focusing on in-class digital ability development: a literature review. Journal of Computers in Education, 10(1), 57-81. DOI:10.1007/s40692-022-00222-2 Chavez Rojas, J., Faure Ninoles, J., & Barril Madrid, J. P. (2023). The construction of teachers’ professional identity: An analysis of subjective learning experiences. European Journal of Teacher Education, 46(2), 256-273. https://doi.org/10.1080/02619768.2021.1905627 Cockpim, J., & Somprach, K., (2019). Learning Leadership of School Administrators and Teaching Behavior Affecting the Effectiveness of Teacher Professional Development: Hierarchical Linear Model. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 18(2), 52-57. Available at: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1211206.pdf Irgatoglu, A. (2021). Exploring The Relationship between Professional Development Attitudes, Activities and Self-Directed Learning Readiness of EFL Instructors. International Journal of Progressive Education, 17(4), 122-134. DOI:10.29329/ijpe.2021.366.8 Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research, 18(1), 39-50.https://doi.org/10.2307/3151312 Gracia, E. P., Rodríguez, R. S., & Pedrajas, A. P. (2022). Teachers’ Professional Identity Construction: A review of the literature. Profesorado, Revista de Currículum y Formación Del Profesorado, 26(1), 371-393. https://orcid.org/0000-0002-9447-9336 Grissom, J., Egalite, A. & Lindsay, A. (2021). How principals affect students and schools: A systematic synthesis of two decades of research. Wallace Foundation. Available at:https://cahnfellowsprograms.org/wp-content/uploads/2021/11/How-Principals-Affect-Students-and-Schools.pdf Keesler, J. M., & Troxel, J. (2020). They care for others, but what about themselves? Understanding self-care among DSPs' and its relationship to professional quality of life. Intellectual and Developmental Disabilities, 58(3), 221-240.DOI: 10.1352/1934-9556-58.3.221 Kızkapan, O. (2024). Student science teachers’ research self-efficacy: does it develop in a flipped course and predict achievement?. Interactive Learning Environments, 32(6), 2912-2924. DOI:10.1080/10494820.2022.2163262 Li, Y., & Zhang, L. J. (2022). Influence of mentorship and the working environment on English as a foreign language teachers’ research productivity: The mediation role of research motivation and self-efficacy. Frontiers in Psychology, 13, 906932.doi: 10.3389/fpsyg.2022.906932 Mizell, H. (2010). Why professional development matters. Learning forward. 504 South Locust Street, Oxford, OH 45056. Available at: https://learningforward.org/wp-content/uploads/2017/08/professional-development-matters.pdf Nunnally, J.C. & Bernstein, I.H. (1994). Psychometric theory (3rd ed). New York: McGraw- Hill. Available at: https://www.scirp.org/reference/ReferencesPapers?ReferenceID=1017362 Nurtanto, M., Sudira, P., Sofyan, H., Kholifah, N., & Triyanto, T. (2022). Professional Identity of Vocational Teachers in the 21 st Century in Indonesia. Journal of Engineering Education Transformations, 35(3), 30-36. DOI: 10.16920/jeet/2022/v35i3/22085 Pressley, T. (2021). Factors contributing to teacher burnout during COVID-19. Educational Researcher, 50(5), 325–327. https://doi.org/10.3102/0013189X211004138 Saeb, F., S. A., Nejadansari, D., & Moinzadeh, A. (2021). The impact of action research on teacher professional development: Perspectives from Iranian EFL teachers. Teaching English Language, 15(2), 265-297. doi.org/ 10.22132/TEL.2021.143114 Sims, S., Fletcher-Wood, H., O’Mara-Eves, A., Cottingham, S., Stansfield, C., Goodrich, J., ... & Anders, J. (2025). Effective teacher professional development: New theory and a meta-analytic test. Review of educational research, 95(2), 213-254. Doi: https://doi.org/10.3102/00346543231217480 Tekin, O. (2023). The mediating role of teacher self-efficacy in predicting teachers’ research attitudes. Teacher Development, 27(3), 314-332. https://doi.org/10.1080/13664530.2023.2201579 Tella, A. (2007). The impact of motivation on student’s academic Achievement and Learning outcomes in mathematics among secondary school students in Nigeria. Eurasia journal of Mathematics, science & Technology education, 3(2), 149-156. https://doi.org/10.12973/ejmste/75390 Tohidi, H. Jabbari, M. M. (2022). The effect of Motivation in education. Procedia-social and behavioral Sciences, 31, 820- 824. DOI:10.1016/j.sbspro.2011.12.148 Vansteenkiste, M., Simons, J., Lens, W., Sheldon, K. M., & Deci, E. L. (2004). Motivating learning, performance, and persistence: the synergistic effects of intrinsic goal contents and autonomy-supportive contexts. Journal of personality and social psychology, 87(2), 246. DOI: 10.1037/0022-3514.87.2.246 Zhao, K., & Biesta, G. (2012). The moral dimension of lifelong learning: Giddens, Taylor, and the “Reflexive project of the self”. Adult Education Quarterly, 62(4), 332-350. https://doi.org/10.1177/0741713611411176 Zhao, Y., Sang, B., Ding, C., Li, T., Wu, J., & Xia, Y. (2023). Moderating effect of work stress on the relationship between workload and professional identity among in-service teachers. Current Psychology, 42(29), 25822-25831. https://doi.org/10.1007/s12144-022-03639-1 Zhou, R. (2022). Correlations between Teaching and Scientific Research Ability and Professional Development of College Teachers. International Journal of Emerging Technologies in Learning (Online), 17(11), 60. DOI: https://doi.org/10.3991/ijet.v17i11.32031 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,083 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 48 |