تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,463 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,613 |
الگوی روابط قابلیتهای پژوهش و توسعه حرفهای با نقش میانجیگری انگیزش و خودکارآمدی پژوهش | ||
نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 مرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2024.60674.1070 | ||
نویسندگان | ||
فرامرز سهیلی* 1؛ فیروزه سهرابی2؛ علی عبدی3 | ||
1دانشگاه پیام نور تهران | ||
2کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، تهران- ایران | ||
3دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. Ali.abdi@pnu.ac.ir ali.abdipnu@gmail.com | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش بررسی الگوی روابط قابلیتهای پژوهش و توسعه حرفهای با نقش میانجیگری انگیزش و خودکارآمدی پژوهش در معلمان دوره ابتدایی است. روش: پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی است. جامعه آماری 4269 معلم دوره ابتدایی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1402-1401 بود که 352 نفر از آنها به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری شامل پرسشنامههای توسعه حرفهای ایوبی (2014)، خودکارآمدی پژوهشی صالحی (2011)، قابلیتهای پژوهشی آرامون، صادقی آرانی و سعید اردرانی (2009) و انگیزش پژوهشی صالحی (2011) بود. روایی پرسشنامهها توسط اساتید راهنما و مشاور بررسی و تأیید شد و پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ اندازهگیری شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزارهای SPSS و PLS تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد قابلیتهای پژوهش بر توسعه حرفهای معلمان (0.009 =p، 0.336 =β)، قابلیتهای پژوهش بر انگیزش به پژوهش معلمان (0.000 =p، 0.483=β)، قابلیتهای پژوهش بر خودکارآمدی معلمان (0.000 =p، 0.908=β)، انگیزش به پژوهش بر توسعه حرفهای (0.000 =p، 0.368=β) و خودکارآمدی پژوهش بر توسعه حرفهای (0.046=p، 0.258=β) اثر مستقیم، مثبت و معنیدار داشتند. همچنین قابلیتهای پژوهش بر توسعه حرفهای با نقش واسطهای انگیزش به پژوهش (0.000=p،0.178=β) و قابلیتهای پژوهش بر توسعه حرفهای با نقش واسطهای خودکارآمدی پژوهش (0.044=p،0.234=β) اثر غیرمستقیم، مثبت و معنیدار داشتند. نتیجهگیری: بنابراین، میتوان گفت هرگونه ارتقاء در تواناییهای پژوهشی، انگیزه برای پژوهش و خودکارآمدی در پژوهش، به توسعه حرفهای معلمان کمک میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
قابلیتهای پژوهشی؛ انگیزش به پژوهش؛ خودکارآمدی پژوهش؛ توسعه حرفهای | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 464 |