تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,266 |
تعداد مقالات | 15,616 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,619,843 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,547,003 |
عوامل اثرگذار در مدیریت دانش پروژههای کتابخانههای عمومی با استفاده از رویکرد پویایی سیستم | ||
نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 8، شهریور 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2024.60414.1067 | ||
نویسندگان | ||
سارا نجاری* 1؛ امیر رضایی2 | ||
1مربی دانشگاه آزاد اسلامی | ||
2مربی دانشگاه علمی کاربردی | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این مطالعه، بررسی عوامل اثرگذار بر مدیریت دانش پروژههای کتابخانههای عمومی کشور جمهوری اسلامی ایران میباشد. روششناسی: روش استفاده شده، روش پویایی سیستم است که از نظر ماهیت، توصیفی و کاربردی میباشد. جامعه آماری برای مصاحبه نیمهساختاریافته، متخصصان و خبرگان دانش پروژه که به تعداد 15 نفر، به روش گلوله برفی انتخاب شدهاند. یافتهها: براساس مرور ادبیات، برای حلقههای علّی و معلولی، حالتهای یادگیری پیش از پروژه، یادگیری حین پروژه، یادگیری پس از پروژه و یادگیری از منابع بیرونی درنظرگرفته شد و پارامترهای آنها نیز مشخص گردید. برای طرحریزی مدل و روابط علت و معلولی بین پارامترها از مصاحبه با متخصصین مدیریت دانش پروژه و با کمک افراد خبره استفاده شد. یافتهها نشان داد، پارامترها و مدل بدست آمده از اعتبار مناسبی برخوردار میباشد بنابراین سناریوسازی انجام شد. نتایج: برای ارتقاء سیستم جامع و یکپارچه مدیریت دانش پروژه، بایستی قبل از انجام پروژه، طرحریزی ساختارمناسب، حین پروژه، یکپارچگی سیستم، پس از پروژه سنجش عملکرد سیستم و استخراج دانش جدید و برای استفاده از منابع بیرونی، شبکههای سازمانی تشکیل گردند. اصالت و ارزش: تاکنون پژوهشی دال بر شناسایی و بررسی عوامل اثرگذار در مدیریت دانش پروژه با استفاده از رویکرد پویایی سیستم، انجام نشده است. این تحقیق با کشف عوامل اثرگذار بر مدیریت دانش پروژه و روابط علّی و معلولی بین اجزاء سیستم مدیریت دانش پروژه، کمک بسزائی در بهبود عملکرد سازمانها خواهد کرد و رویکردی برای تحقیقات بعدی خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
"دانش"؛ "پروژه"؛ "مدیریت دانش پروژه"؛ "پویایی سیستم" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 72 |