تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,404 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,962 |
تبیین مفهوم فرم در زیباشناسیِ کانت و نسبت آن با اندیشة راجر فرای و کلایو بل | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
دوره 18، شماره 49، آذر 1403، صفحه 293-310 اصل مقاله (1.01 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2024.60754.3720 | ||
نویسندگان | ||
علی سلمانی* 1؛ سپهر سلیمی2 | ||
1دانشیار گروه فلسفه هنر، دانشگاه بوعلیسینا، ایران | ||
2دانشجوی دکتری فلسفه هنر، دانشگاه بوعلی سینا، ایران | ||
چکیده | ||
کانت بحث از فرم را در دقیقة سوم نقد قوۀ حکم مطرح میکند. از نظر او آنچه در داوری امر زیبا مشترک است و میتوان آن را از همۀ افراد انتظار داشت فرم است. برخلاف فرم، ادراک حسی یک اُبژه، بسته به توانایی ادراکی افراد متفاوت است. راجر فرای و کلایو بل بهعنوان منتقدانی فرمالیست، مفهوم فرم کانتی را در قرن بیستم مطرح نموده و با تاکید بر آن بهعنوان تنها عامل زیباساز آثار هنری در دوران مدرن، نقش بیبدیلی در بسط و توسعۀ دیدگاه کانت در خصوص فرم هنری ایفا نمودهاند. این نوشتار بر آن است تا ضمن روشنسازی ادعای فرمالیستها در خصوصِ فرم و بررسی آن در آثار کانت، به بررسی نسبت میان این مفهوم در اندیشة فرمالیستهایی چون فرای و بل با زیباشناسیِ کانت بپردازد. بررسی این موضوع که فرمالیسم هنری فرای و بل تا چه اندازهای از زیباشناسی کانت و دیدگاه فرمالیستی مطرح شده در نقد قوة حکم متأثر شده است، اصلیترین مسألۀ این مقاله است. لذا باید روشن شود که آیا از لابهلای عبارات کانت در نقد قوۀ حکم، فرمالیسم هنری ادعا شده؛ استخراج میشود یا نه؟ با بررسیهای انجام شده مشخص شد، اگرچه فرمالیستها برای تایید ادعای فرمالیستی خود میتوانند به برخی عبارات کانت در نقد قوة حکم (و نه به همة مطالب او در نقد قوة حکم در مورد فرم) اشاره کنند، اما این کار را گزینشی انجام میدهند و همین امر سبب میشود کلیت دیدگاه کانت در مورد فرم را آنچنان که باید درک نکنند. فرم برای کانت صرفا چینش زمانی-فضایی نیست (اگر چه آن را نیز در بر میگیرد) بلکه هر نوع چینش اجزا و مواد در یک ابژۀ طبیعی یا اثر هنری که غایتمند بدون غایت است، فرم زیبا نامیده میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
فرمالیسم؛ کانت؛ کلایو بل؛ راجر فرای؛ ایدههای زیباشناختی | ||
مراجع | ||
پوک، گرانت و دیانا نیوال. (1398). مبانی تاریخ هنر، ترجمه مجید پروانهپور، ققنوس. راجرسون، کنت. (1394). مسئله هارمونی آزاد در زیبایی شناسی کانت، ترجمه علی سلمانی، حکمت. سلمانی، علی. (1396). نقد و بررسی پیششناختی و چندشناختی در بحث از هماهنگی آزاد خیال و فاهمه، متافیزیک، 9(23)، 56-37 کالینسون، دایانه. (1388). تجربه زیباشناسی، ترجمه فریده فرنودفر، ویرایش دوم، فرهنگستان هنر. Allison, H. (2001). Kant’s Theory of Taste, Cambridge University press. Bell, C. (1914). Art, University of Michigan. Burnham, D. (2000). An Introduction to Kant`s Critique of Judgment, Edinburgh University Press. Carroll, L. (2007). Kant`s Formalism? Distinguishing between aesthetic Judgment and an overall Response to Art in Critique of Judgment, Canadian Aesthetics Journal, 14(28), 1-14. Crowther, P. (1989). The Kantian Sublime, from morality to Art, Oxford University Press. Collinson, D. (2009). Aesthetics Experience, trans. F. Farnoudfar, 2nd editon, Nazar Pub. (in Persian) Curtin, D. (1982). Varieties of Aesthetic Formalism, the Journal of Aesthetics and Art Criticism, 40(3), 30-52. Dewey, J. (1934). Art as Experience, Perigee Books. Elliot, R. (1968). The Unity of Kant’s Critique of Aesthetic Judgment, The British Journal of Aesthetics, 8(30), 80-98. Fry, R. (1920). Vision and Design, University of Michigan. Fry, R. (1926). Transformation, University of Michigan. Hanfling, O. (1994). Philosophical Aesthetics: An Introduction, Wiley-Blackwell. Kant, I. (1987). Critique of Judgment, trans. W. P. Hacket, Cambridge University Press. Kant, I. (1991). The Critique of Judgment, trans. J. Creed Meredith, Cambridge University Press. Kant, I. (1998). Critique of Pure Reason, trans. P. Guyer & A. Wood, Cambridge University Press. Kemal, S. (1986). Kant and Fine Art, Clarendon Press. Kneller, J. (2007). Kant and Power of Imagination, Cambridge University Press. Kuplen, M. (2022). Immanuel Kant and the Emancipation of the Image, The Palgrave Handbook of Image Studies, ed. Kresimir Purgar, Springer International Publishing. Patron, E. (2023). The Judgment of Taste and the Formalism Undertaking in the Arts, Athens Journal of Humanities & Arts, 10(30), 1-24. http://dx.doi.org/10.30958/ajha.11-2-5 Paul, G. (1979). Kant and the Claims of Taste, Harvard University Press. Poke, G. & Newall, D. (2003). Art History: the basis, trans. M. Parvanehpoor, Ghoghnoos Pub. (in Persian) Rogerson, K. (2008). The problem of free harmony in Kant`s aesthetics, trans. A. Salmani, Hekmat Pub. (in Persian) Salmani, A. (2017). To review and elucidate the precognitive and multicognitive perspective on free harmony between the imagination and the understanding, Metaphysics Quarterly, 9(23), 37-56. (in Persian) doi: 10.22108/mph.2017.93009.0 Savile, A. (2003). Kant and the Ideal of Beauty, in Book of Art and Morality, Ed. J. Luis & S. Gardner, Routledge. Zuchert, R. (2006). The Purposiveness of Form: A reading of Kant`s Aesthetic Formalism, Journal of History of Philosophy, 44(4), 599-622. http://dx.doi.org/10.1353/hph.2006.0075 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 217 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 20 |