تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,268 |
تعداد مقالات | 15,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,651,986 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,559,224 |
تبیین مفهوم فرم در سپهر زیباشناسیِ کانت و نسبت آن با اندیشهی راجر فرای و کلایو بل | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 مرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2024.60754.3720 | ||
نویسندگان | ||
علی سلمانی* 1؛ سپهر سلیمی2 | ||
1دانشیار گروه فلسفه هنر. دانشکده هنر و معماری. دانشگاه بوعلی سینا.همدان.ایران | ||
2دانشجوی دکتری فلسفه هنر، گرافیک، دانشگاه بوعلی همدان، دانشکده هنرومعماری-همدان- ایران | ||
چکیده | ||
کانت بهعنوان پپیشگام نظریهی فرمالیسم هنری شناخته میشود. منتقدان و مفسران آثار کانت، این ادعا را تایید نمودهاند. کانت بحث از فرم را ابتدا در نقد عقل محض و سپس در دقیقهی سوم نقد قوهی حکم مطرح میکند. از نظر او آنچه در داوری امر زیبا مشترک است و میتوان آن را از همهی افراد انتظار داشت فرم است. برخلاف فرم، ادراک حسی یک اُبژه، بسته به توانایی ادراکی افراد متفاوت است. راجر فرای و کلایو بل بهعنوان منتقدان فرمالیستی، مفهوم فرم کانتی را در قرن بیستم مطرح نموده و با تاکید بر آن بهعنوان تنها عمل زیباساز آثار هنری در دوران مدرن، نقش بی بدیلی در بسط و توسعهی دیدگاه کانت در خصوص فرم هنری ایفا نمودهاند. این نوشتار بر آن است تا ضمن روشن سازی ادعای فرای و بل در خصوصِ فرم و بررسی آن در آثار کانت، به بررسی نسبت میان این مفهوم در اندیشهی فرمالیستهایی چون فرای و بل و زیباشناسیِ کانت بپردازد. با بررسیهای انجام شده مشخص شد، اگرچه فرمالیستها همانند کانت فرم را نوعی چینش زمانی-فضایی پدیدارها میدانند، اما به لحاظ تاکید آنها بر بیانگری عاطفیِ فرم در مقابلِ تاکید کانت بر غایتمندیِ بدون غایت فرم و ایجاد حالت شبه-شناختی هماهنگی آزاد خیال و فاهمه، سبب میشود که تفاوت زیادی میان اندیشهی کانت و اندیشهی فرمالیستی فرای و بل وجود داشته باشد. با این وجود نمیتوان انکار کرد که کانت توانسته است با نقد قوهی حکم و طرح مفهوم فرم در آن تاثیر بی بدیلی بر شکل گیری جریان فرمالیسم و هنر مدرن بگذارد. | ||
کلیدواژهها | ||
فرمالیسم؛ کانت؛ کلایو بل؛ راجر فرای؛ ایدههای زیباشناختی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 49 |