
تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,343 |
تعداد مقالات | 16,479 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,521,473 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,032,869 |
پیامد ذهنشناسی کانت با تکیه بر نظریه مطابقت | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 مرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2024.61635.3765 | ||
نویسنده | ||
رمضان مهدوی آزادبنی* | ||
دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
چکیده | ||
در عصر جدید پرداختن به مسائل معرفتشناسی در کانون توجه قرارداشت. برای کانت نیز معرفتشناسی دغدغه اصلی بود اما تمایز کانت در پرداختن به مسائل معرفتشناختی نسبت به گذشتگان در این نکته قراردارد که او قبل از ارائه نظریه معرفتی خود، شناخت ذهن و ساختار عملکرد آن را در الویت قرار میدهد. آنچه کانت را درباره ذهن و شناخت آن متمایز میسازد نظریهای است که از آن به عنوان انقلاب کپرنیکی یاد میشود. بر اساس این نظریه جای ذهن و عین عوض میشود و ذهن به عنوان عامل معرفت، بر روی عین تاثیر میگذارد. مساله محوری پژوهش حاضر، پرداختن به این چالش است که آیا کانت بواسطه انقلاب کپرنیکی خود در ذهنشناسی در چهارچوب فضای معرفتی عصر مدرن که به دنبال نشاندادن ساز و کار امکان معرفت با تکیه بر «باور صادق موجه» بودند چه خدمتی به این دغدغه محوری عصر جدید نمودهاست. در این پژوهش هدف، بررسی مساله یاد شده با روش توصیفی – تحلیلی است. نویسنده با رویکرد انتقادی و با محور قراردادن آثار کانت به این نتیجه رسیدهاست که ذهنشناسی کانت به دغدغه معرفتی عصر جدید و امکان معرفت بر اساس نظریه مطابقت که از عصر افلاطون تا قرن بیستم در معرفتشناسی رایج بوده است خدمتی نکردهاست و بلکه دچار نوعی ناسازگاری درونی میگردد و از جهتی منجر به دست کشیدن از میل ذاتی انسان در شوق به دانستن و نادیده انگاشتن آن میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
کانت؛ صدق؛ انقلاب کپرنیکی؛ ذهن؛ نظریه مطابقت | ||
مراجع | ||
باباپور، صغری و شهنظری، جعفر. (۱۳۹۷). مطالعه تطبیقی سازگاری ذهن و عین در معرفتشناسی ملاصدرا و کانت، فصلنامه حکمت معاصر، 10(1)، 1-29. https://doi.org/10.30465/cw.2019.3806 کانت، ایمانوئل. (1365). نقد عقل محض، ترجمة میرشمسالدین ادیب سلطانی، انتشارات امیرکبیر. کانت، ایمانوئل. (1370). مقدمهای بر هر مابعدالطبیعهای که بتواند بهعنوان علم عرضه شود، ترجمة غلامعلی حداد عادل، چاپ دوم، انتشارات مرکز نشر دانشگاهی. کانت، ایمانوئل. (1376). نقد قوه حکم، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، نشر نی. مقدسی، محمدمهدی و فتح طاهری، علی. (۱۴۰۲). بررسی انتقادی ارتباط فلسفه ذهن کانت و فلسفه ذهن معاصر با تأکید بر کارکردگرایی، فصلنامه ذهن، 24(95)، ۴۱-۷۹. مهدوی آزادبنی، رضا. (۱۳۸۹). پستمدرنیسم و دین: فرصت یا تهدید، فصلنامه فلسفه، 37(4)، ۶۱-۷۸. مهدوی آزادبنی، رضا. (۱۳۹۴). بنیادهای معرفتشناختی دوران جدید و پستمدرن با نگاهی به جایگاه دین در آن، جهاد دانشگاهی. Aristotle. (1924). The Works of Aristotle, Metaphysics, Trans. W. D. Ross, Clarendon Press. Audi, R. (1999). the Cambridge dictionary of philosophy, 2nd edition, Cambridge University Press Babapour, S. & Shanazari, J. (2018). A comparative study of the compatibility of mind and object in the epistemology of Mulla Sadra and Kant, The Journal of Contemporary wisdom, 10(1), 1-29 (in Persian) https://doi.org/10.30465/cw.2019.3806 Descartes, R. (1965). Discourse on Method, Optic, Geometry and meteorology, trans by Paul, Indianapolis Gettier, E. (1963). Is Justified True Belief Knowledge? Analysis, 23:121-23 Goldman, A. (1999). Knowledge in a Social World, Clarendon. Grossmann, R. (1992). The Existence of The World: An Introduction to ontology, Rutledge. Hart, A. (1995). Faith Thinking: The Dynamics of Christian theology, Downer Grove. Hick, J. (1989). An interpretation of Religion, Yale University Press. Kant, I. (1855). the Critique of Pure Reason, Trans J.M.D. Meile, J. Henry & G. Bohn, Covet Garden. Kant, I. (1881). The Critique of Pure Reason, Trans F. M. Muller with an historical introduction by Ludwig Noire, Macmillan and Co. Kant, I. (1986). Critique of Pure Reason, trans. SH. Soltani, Amir Kabir Publications. (in Persian) Kant, I. (1991). Prolegomena to any Future Metaphysics That Will Be Able to Come Forward as Science, Trans. G. A. Haddad Adel, 2nd edition, University Publishing Center. (in Persian) Kant, I. (1997). Critique of Judgment, Trans. A. K. Rashidian, Nei Publications. (in Persian) Kant, I. (1997). The Critique of Pure Reason, Trans. P. Guyer & A. Wood, Cambridge University Press. Mahdavi Azadbani, R. (2010). Postmodern and religion: opportunity or threat, Journal of Philosophy, 37(4), 61-78. (in Persian) Mahdavi Azadbani, R. (2015). The Epistemological Foundations of the New and Postmodern Era with an Opinion on the Place of Religion in It, Jahad Daneshgahi Pub. (in Persian( Middleton, R, & Brain, W. (1995). Truth is stranger than it used to Be: Biblical faith in a postmodern Age, Downers Grove. Moghadasi, M. M. & Fath Taheri, A. (2023). A critical review of the relationship between Kant's philosophy of mind and contemporary philosophy of mind with an emphasis on functionalism, Journal of Mind, 24(95) 41-79. (in Persian) Plato. (1928). Theaetetus, in the work of Plato, Edited by Irwin Edman, The Modern Library. Popper, K. (1963). The open society and its enemy, Princeton University Press. Putnam, H. (1983). Realism and Reason: philosophical papers, Vol:3, Cambridge University Press. Stanely, G. (1996). A primer on postmodernism Grand Rapids: William B. Eerdmans publish Company. Sadeghi, R. (2010). Realistic conception of Truth versus epistemic Views. Philosophical Meditations, 1(4), 61-73. https://phm.znu.ac.ir/article_19516.html | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 292 |