تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,557 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,659 |
سوژه در وضعیتهای تفریقی (تأملی در مفهوم سوژه در ادوار اندیشۀآلن بدیو با تأکید بر هستیشناسی تفریقی) | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
دوره 18، شماره 49، آذر 1403، صفحه 245-268 اصل مقاله (1.22 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2024.60750.3722 | ||
نویسندگان | ||
زهرا سارا نمایندگی* 1؛ علی فتح طاهری2 | ||
1دانشآموختة دکتری فلسفه، دانشگاه بینالمللی امام خمینی، ایران | ||
2استاد گروه فلسفه، دانشگاه بینالمللی امام خمینی، ایران | ||
چکیده | ||
مفهوم سوژه برای فیلسوف فرانسوی معاصر، آلن بدیو، بسیار بااهمیت بوده و در آثاری چون نظریۀ سوژه، اخلاق، هستی و رخداد و منطق جهانها بدان پرداخته میشود. با توجه به سیر اندیشۀ بدیو و بروز تحولات در کلیتِ نگرۀ وی، تبیین او در باب سوژه نیز دستخوش تفاوتهایی آشکار بوده است. نظریۀ سوژه اثری مربوط به دوران تأثیرپذیریِ مستقیم بدیو از آلتوسر و مائو است لذا توصیف سوژه نیز در این اثر متأثر از سویههای مارکسیستی اندیشۀ او و در نسبت با کردارهای اجتماعی و کارکرد سیاسی است، اما در هستی و رخداد که میتوان آن را مانیفست هستیشناختی بدیو با شاکلههای ریاضیاتی دانست، ویژگیهای سوژه از منظری متفاوت مورد توجه قرار گرفته و نخستین بار در نسبت با حقیقت طرح میشود؛ روالی که بعدها با موضعی متفاوت در منطق جهانها نیز دنبال شدهاست و ما را برآن داشت تا به تفحص در این سیر تطور بپردازیم. در این مقاله نشان دادیم که سوژه چگونه از هیبتی کاملاً انسانی و سیاسی در آغازههای نگاه بدیو به جزئی متناهی و مادی از حقیقت در بستر وضعیتهای تفریقی تبدیل میشود که علیرغم کلیۀ تلاش های این فیلسوف محل انتقادات و ابهاماتی است و به دلیل نسبت مستقیمش با حقیقت باید بدانها پاسخ داد و نمیتوان تبیین بدیو از آنرا به طور کامل پذیرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
سوژه؛ حقیقت؛ رخداد؛ هستیشناسی تفریقی؛ وضعیت | ||
مراجع | ||
بدیو، آلن. (1397). فلسفه برای مبارزان، ترجمه فواد حبیبی و کمال خالقپناه، نشر نی. فرهادپور، مراد. (1388). بدیو (فلسفه، سیاست، هنر، عشق)، نشر رخداد نو. پرندوش، پوریا. (1398). رخداد، سوژه و حقیقت در اندیشه سیاسی آلن بدیو، انتشارات تریسا. Badiou, A. (2018). Philosophy for Militants, Trans. F. Habibi & K. KhaleghPanah, Ney Publishing (in Persian). Badiou, A. (2006). Being and Event. Trans. O. Feltham, Continuum. Badiou, A. (2009a). Conditions, Trans. S. Corcoran, Continuum. Badiou, A. (2001). Ethics: An Essay on the Understanding of Evil, Trans. P. Hallward, Continuum. Badiou, A. (2003). Infinite Thought: Truth and the Return to Philosophy, Trans. J. Clemens & O. Feltham, Continuum. Badiou, A. (2009b). Logics of Worlds, Trans. A. Toscano, Continuum. Badiou, A. (1991). On a Finally Objectless Subject, in Who Comes After the Subject, Trans. B. Fink, Routledge. Badiou, A. (2011). Theory of Subject, Trans. B. Bosteels, Continuum. Badiou, A. (1982). Theorie de sujet, Seuil. Bartlett, A. J & Clemens, J. (2010). Alain Badiou key concepts, Durham, Acumen. Bensaid, D. (2004). Alain Badiou and the Miracle of the Event, published as a Chapter of Thing Again, Alain Badiou and Future of Philosophy, Ed. P. Hallward, Continuum. Deleuze,G & Guattari, F. (1980). A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia, Trans. M. Brian, University of Minnesota Press. Farhadpour, M. (2010). Alain Badiou (Philosophy, Politics, Art, Love), Rokhdad-e No Publishing. (in Persian) Feltham, O. (2008). Alain Badiou: Live Theory, Continuum. Badiou, A. (2003). Beyond Formalisation. Interview in Angelaki, Journal of the Theoretical Humanities 8(2),111-36. https://doi.org/10.1080/0969725032000162611 Hallward, P. (1998). Generic Sovereignty: The Philosophy of Alain Badiou, Angelaki, Journal of the Theoretical Humanities, 3(3), 87-111. Hallward, P. (2004). Thinking again, Alain Badiou and the Future of Philosophy, Continuum. Osborne, P. (2007). Badiou’s Neo-classicism, Radical Philosophy, NO. 142, Marchi April, pp. 19-29. Parandoysh, P. (2018). Event, Subject and Truth in Badiou’s Politics thought, Tisa Publishing. (in Persian) Zizek, S. (1999). The Politics of Truth or Alain Badiou as a Reader of St. Paul, in The Ticklish Subject, Verso11, pp.127-70. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 162 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 18 |