تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,362 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,928 |
تحلیل پدیدارشناسانه فیلم: رویکردی فلسفی برای درک عمیقتر تجربه سینمایی | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
دوره 18، شماره 49، آذر 1403، صفحه 23-42 اصل مقاله (1.62 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2024.60048.3675 | ||
نویسندگان | ||
وحید حیاتی1؛ اصغر فهیمی فر* 2؛ احمد پهلوانیان3 | ||
1دانشجوی دکترای حکمت هنر دینی، دانشگاه ادیان و مذاهب، ایران | ||
2دانشیار دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، ایران. | ||
3دکترای فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه باقرالعلوم، ایران | ||
چکیده | ||
بیتردید توجه به تفکرات فلسفی در شکلدهی به نظریه فیلم و شکلگیری آثار هنری و سینمایی اثرگذاری بسیاری دارد. تحلیل فیلم از منظر نظریههای معاصر، برگرفته از بنیادهای نامگرایی و پندارگرایی است که باعث ایجاد اشکالات وجودشناختی و معرفتشناختی بسیاری به تبع فلسفه شکل دهنده آن میشود. تحلیل بازنمایی فیلم از منظر پدیدارشناسی، در تحلیل ابعاد مختلف فیلم مانند تصویر، صدا، روایت، محتوا، دریافت و ادراک تماشاگر، ثمرات مهم و متفاوتی به بار میآورد. این مقاله میکوشد با بررسی مختصر ماهیت بازنمایی هنری در نظریه پدیدارشناسی، ضمن توجه به مؤلفههای مهم این نظریه، برخلاف نظریههای سنتی که بر محتوا، ساختار و فرایند ساخت فیلم تمرکز دارند، نگرش متفاوت و تاثیرگذار این اندیشه در بازنمایی فیلم را ارزشگذاری کند. در همین راستا با روش تحلیلی-تفسیری، چگونگی ظاهر شدن واقعیت و معنا در دنیای فیلم از این منظر و افزایش تجربه تماشاگر در تحلیل عمیق و جامع از عناصر مختلف فیلم از جمله زبان تصویری و صدا، زمان و مکان، فضا و مکان پدیدار، نور و رنگ پرداخته میشود. درنتیجه این رویکرد پدیدارشناسانه نه تنها به درک عمیقتر از داستان و شخصیتها کمک میکند، بلکه ارتباط تماشاگر با زمینه و جهان داستانی را تقویت میکند و تجربه سینمایی را برای تماشاگران افزایش میدهد. نظریه پدیدارشناسی فیلم تأکید میکند که شعور ما نه تنها از طریق کنشهایمان با نمودها ارتباط برقرار میکند، بلکه در ساخت آنها نیز نقشی ایفا میکند. این نقش تابع منطق خاصی است که هنوز به طور کامل درک نشده است. | ||
کلیدواژهها | ||
فلسفه؛ پدیدارشناسی؛ فیلم؛ نظریه بازنمایی | ||
مراجع | ||
جمادی، سیاوش. (1385). زمینه و زمانه پدیدارشناسی (جستاری در زندگی و اندیشههای هوسرل و هایدگر)، نشر ققنوس. ساکالوفسکی، رابرت. (1384). درآمدی بر پدیدارشناسی، ترجمه محمدرضا قربانی، گام نو. صافیان، محمدجواد؛ انصاری، مائده؛ غفاری، علی و مسعود، محمد. (1390). بررسی پدیدارشناختی هرمنوتیک نسبت مکان با هنر معماری، پژوهشهای فلسفی دانشگاه تبریز، 5 (8) 93-129. https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_176.html کوکلمانس، یوزف. (1388). هیدگر و هنر، ترجمه محمدجواد صافیان، نشر پرسش. کیسبییر، آلن. (1388). پدیدارشناسی و سینما، چاپ دوم، نشر هرمس. مستوفیفرد، پریشاد؛ البرزی، فریبا؛ امینی، امیرحسین و شهابالدین، عادل. (1401). بازنمایی فضای معماری در سینما با رویکرد پدیدارشناسی (نمونۀ موردی: فیلم نوستالژیا)، باغ نظر، 19 (117)، 21-32. https://doi.org/10.22034/bagh.2022.331459.5137 مستوفیفرد، پریشاد؛ البرزی، فریبا؛ امینی، امیرحسین و شهابالدین، عادل. (1402). روایت فضای «خانه» در سینما از منظر پدیدارشناسی، نمونه موردی: فیلم شطرنج باد، هنرهای زیبا -هنرهای نمایشی و موسیقی، 28(1)، 43-55. https://doi.org/10.22059/jfadram.2023.349047.615698 هوسرل، ادموند. (1401). پژوهشهای منطقی، ترجمه جابر طالبی، نشر نی. سپهران، کامران؛ مصطفوی، شمسالملوک و ابراهیمزاده، حمزه. (1401). جایگاه «عاملیت» و «بخشایش» در پدیدارشناسی روح هگل با تمرکز بر فیلم پری اثر داریوش مهرجویی، نقشمایه، 1(2)، 38-43. https://civilica.com/doc/1572787 Chamarette, J. (2012). Phenomenology and the Future of Film: rethinking subjectivity beyond French Cinema, Palgrave Macmillan. Domietta, T. (2008). The Time of the Crime: phenomenology, psychoanalysis, Italian film, Stanford University Press. Evan Richard, D. (2021). Film Phenomenology and Adaptation: sensuous elaboration, Amsterdam University Press. Hanaway, O. C. (2017). James Joyce and the Phenomenology of Film, Oxford University Press. Husserl, E. (2021). Logical Researches, trans. J. Talebi, Ney Publishing. (in Persian) Jamadi, S. (2015). Context and Time of Phenomenology (an inquiry into the life and thoughts of Husserl and Heidegger), Qaqnoos Publication. (in Persian) Kisbier, A. (2018). Phenomenology and Cinema, 2nd edition, Hermes Publishing. (in Persian) Kokelmans, Y. (2018). Heidegger and Art, trans. M. J. Safian, Sokhan Publication. (in Persian) Loht, S. (2017). Phenomenology of Film: A Heideggerian Account of the Film Experience, Lexington Books. Mostowfifard, P.; Alborzi, F.; Amini, A. & Adel, S. (2022). Phenomenological Study of “House” in Cinema; Case Study: The Movie Chess of the Wind, Journal of Fine Arts: Performing Arts and Music, 28 (1), 43-55. (in Persian) https://doi.org/10.22059/jfadram.2023.349047.615698 Mostowfifard, P.; Alborzi, F.; Amini, A. & Adel, S. (2023). A Representation of the Architectural Space in Cinema through the Phenomenological Approach (A Case Study: Nostalgia Movie), Bagh-e Nazar, 19 (117), 21-32. (in Persian) https://doi.org/10.22034/bagh.2022.331459.5137 Safian, M. J.; Ansari, M.; Ali Ghaffari & Masoud, M. (2018). Hermeneutical phenomenology survey of relation between place and architecture, Philosophical Investigations, University of Tabriz, 5 (8), 93-129. (in Persian) https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_176.html?lang=en Sakalovsky, R. (2014). An Introduction to Phenomenology, trans. M. R. Ghorbani, Gam-e Nou Publication. (in Persian) Sepahran, K.; Mostafavi, S. & Ebrahimzadeh, H. (2021). The Position of "Agency" and "Forgiveness" in the Phenomenology of Hegel's Spirit with a Focus on the Movie "Fairy" by Dariush Mehrjooi, Naqsh Mayeh, 1 (2), 38-43. (in Persian) https://civilica.com/doc/1572787 Sobchack, V. (1992). The Address of the Eye: A Phenomenology of Film Experience, Princeton University Press. Wahlberg, M. (2008). Documentary Time: Film and Phenomenology, University of Minnesota Press. Walton, S. (2016). Cinema’s Baroque Flesh: Film, Phenomenology and the Art of Entanglement, Amsterdam University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 225 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 56 |