تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,298 |
تعداد مقالات | 15,883 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,116,576 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,887,928 |
ترسیم و تحلیل ارتباطات دانشی در پژوهشهای حوزه رشد حرکتی | ||
ذهن، حرکت و رفتار | ||
دوره 3، شماره 1، خرداد 1403، صفحه 65-94 اصل مقاله (1.4 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/mmbj.2024.61190.1089 | ||
نویسندگان | ||
سولماز زرداری* 1؛ نگار عبادی2 | ||
1گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
تحلیل و مصورسازی ارتباطات دانشی حوزه رشد حرکتی با استفاده از علمسنجی روشی مؤثر در مرور نظام مند وضعیت بروندادهای علمی این حوزه است که در پژوهش حاضر به آن پرداخته شد. در واقع در این پژوهش موضوعات مرتبط با پژوهشهای رشد حرکتی و همچنین شبکه همکاری بین پدیدآورندگان، مؤسسات پژوهشی و دانشگاهی و کشورها این حوزه با استفاده از فنون علم سنجی شناسایی و ترسیم شد. این پژوهش از نوع کاربردی، کمی و توصیفی بر اساس 7002 مدرک نمایه شده در پایگاه وب آوساینس است. از نرمافزار وی اُاِس ویوئر برای استخراج نقشه ارتباطات دانشی استفاده شده است. بر اساس یافته ها علی برین از دانشگاه کارولینای جنوبی کلمبیا و مجموع قدرت پیوندی 75 برترین پژوهشگر و پس از وی لکس دبیلیو. دویلو و لیزا اِم. بارنت در رتبه های بعدی از لحاظ همکاری قرار دارند. دانشگاه ملبورن، بیمارستان سلطنتی کودکان و مؤسسه پژوهشی کودکان مورداک هر سه از استرالیا در سطح مؤسسات پژوهشی و کشورهای ایالاتمتحده آمریکا، انگلستان و هلند در سطح جغرافیایی به ترتیب دارای بالاترین مجموع قدرت پیوندی هستند. در نهایت نقشه های علمی حوزه رشد حرکتی ارائه شد. از این تحلیل میتوان برای شناسایی روندهای جدید حوزه مذکور و کمک به سیاستگذاران علمی در طراحی و برنامه ریزی پژوهش های آتی استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
رشد حرکتی؛ علمسنجی؛ شبکه همکاری؛ ترسیم نقشه علمی؛ ارتباطات دانشی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 291 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 126 |