تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,275 |
تعداد مقالات | 15,744 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,863,004 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,688,385 |
اثر پرآموزی در شیوههای مختلف تمرین متغیر بر یادگیری مهارت دقت پاس بسکتبال در کودکان عقب مانده ذهنی آموزشپذیر | ||
ذهن، حرکت و رفتار | ||
دوره 3، شماره 1، خرداد 1403، صفحه 125-136 اصل مقاله (545.34 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/mmbj.2024.62457.1104 | ||
نویسندگان | ||
زهرا استیری* 1؛ آرزو مهرانیان2 | ||
1رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی ،دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران | ||
2دانش آموخته دکتری رفتار حرکتی دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
هدف از تحقیق حاضر، اثر پرآموزی و شیوههای مختلف تمرینی بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارت دقت پاس بسکتبال در کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر بود.32 کودک کم توان ذهنی 15-10 سالبدون سابقه بازی بسکتبال به عنوان آزمودنی انتخاب شدند. آزمودنیها پس از آموزش و تمرین اولیه در پیش آزمون دقت پاس بسکتبال جانسون شرکت کردند. سپس آزمودنیها براساس نمرات بدست آمده در پیش آزمون، به چهار گروه تمرینی متغیر قالبی، متغیر تصادفی، متغیر قالبی- تصادفی و تمرین ثابت تقسیم شدند. آزمودنیها به مدت 6 جلسه و در هر جلسه 3 بلوک 12 تایی (36 کوشش) را تمرین کردند. معیار تعیین تعداد جلسات و کوششها ی اضافی، کسب 70 درصد امتیاز کل درنظر گرفته شد که آزمودنی ها پس از رسیدن به حد نصاب ،100 درصد پرآموزی نمودند. در انتهای آخرین جلسه تمرینی آزمون اکتساب، 24 ساعت بعد آزمون یادداری و پس از 2 ساعت آزمون انتقال انجام شد. برای تحلیل دادهها از آزمون های تحلیل واریانس یک طرفه و برای تعیین محل اختلاف از آزمون تعقیبی توکی در سطح 05/0>α استفاده گردید. نتایج نشان داد تنها در آزمون یادداری تفاوت معنادار آماری وجود دارد (027/0p<) و برتری با گروه متغیر تصادفی میباشد. یافتهها نشان میدهد که اضافه کردن تمرین بیش از حد مشخص به منظور بهبود مهارت به نوع تغییرپذیری تمرین وابسته است و تمرین از نوع متغیر تصادفی میتواند اجرای مهارت حرکتی کودکان کمتوان ذهنی را در مرحله یادداری بهبود بخشد. | ||
کلیدواژهها | ||
پرآموزی؛ تغییرپذیری تمرین؛ کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر؛ دقت؛ طرحواره حرکتی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 68 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 141 |