
تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,340 |
تعداد مقالات | 16,466 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,443,875 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,004,237 |
بررسی تاثیر زیباشناسی بر روششناسی علمی | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
دوره 18، شماره 49، آذر 1403، صفحه 351-366 اصل مقاله (972.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2024.58830.3615 | ||
نویسندگان | ||
حسین اردلانی* 1؛ ملیکه واعظی2؛ مسعود غفاری3 | ||
1دانشیار گروه فلسفه هنر، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری فلسفه هنر، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران | ||
3دانشآموخته کارشناسیارشد فلسفه غرب، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران. | ||
چکیده | ||
علم یک روش عینی از طریق مشاهده و آزمایش برای شناخت پدیدههای جهان است که بنابه تعریف، باید مستقل از ذهنیت فرد دانشمند باشد. زیباشناسی اما میتواند کاملا ذهنی و وابسته به ذوق فردی باشد. به همین دلیل برای مدت طولانی، دیدگاه غالب در بین فلاسفه علم این بود که علم هیچ رابطهای با زیباشناسی ندارد. ولی در چند دهه اخیر، تغییر دیدگاه فلاسفه علم نسبت به متدولوژی علمی، باعث شده رابطه بین علم و زیباشناسی نظر آنها را جلب کند. هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین علم و زیباشناسی و پاسخ به این پرسشها است که روششناسی علمی چگونه از زیباشناسی تاثیر میگیرد و علم و زیباشناسی چه رابطهای با یکدیگر دارند. فرضیهای که در این پژوهش در پی بررسی آن هستیم این است که علم درپنج سطح روششناسی، عملی، تولیدی، موضوعی و سطح تبینی، با زیباشناسی نسبت دارد. در این راه، ما بیشتر به اظهارات دانشمندان علوم مختلف، بالاخص فیزیک، شیمی و زیستشناسی رجوع میکنیم تا دیدگاه آنها را درباره رابطهکار علمیشان با زیباشناسی بررسی کنیم. در وهله دوم به فلاسفه و نظریهپردازان رجوع میکنیم تا این رابطه را تحلیل کنیم. | ||
کلیدواژهها | ||
زیباشناسی؛ علم؛ فلسفه هنر؛ فلسفه علم؛ روششناسی علمی | ||
مراجع | ||
صارمی، کتایون. (1374). دایرهالمعارف فرهنگ موسیقی جهانه برگردان از فرهنگ موسیقی لاروس، انتشارات پیشرو. کمالپور تراب، مصطفی. (1402). تئوری موسیقی، نشر چشمه Bacon, F. (2000). The New Organon. Cambridge University Press. Brown S. & et al. (2011). Naturalizing aesthetics: brain areas for aesthetic appraisal across sensory modalities. Neuroimage 58(1), 250–258. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2011.06.012 Chatterjee, A. (2016). Neuroscience of Aesthetics. Ann. N.Y. Acad. Sci. ISSN 0077-8923. Curtin, W. (1982). The Aesthetic Dimension of Science. Philosophical Library. Descartes, R. (2018). Discourse on the Method. SMK Books. Di Dio C. & Gallese V. (2009). Neuroaesthetics: a Review. Curr Opin Neurobiol, 19(6), 682–687. https://doi.org/10.1016/j.conb.2009.09.001 Dirac, P.A.M. (1963). The Evolution of the Physicist's Picture of Nature. Scientific American. 45-53. http://dx.doi.org/10.1038/scientificamerican0563-45 Dirac, P.A.M. (1980). The Excellence of Einstein's theory of Gravitation. In, Einstein: The first hundred years. Ed. M. Goldsmith, A. Mackay, & J. Woudhuyse, Pergamum Press. Duhem, P. (1954). The aim and structure of physical theory. Princeton University Press. Dyson, F. (2008). The Scientist as Rebel. New York Review Books. Feynman, R. (1969). What is science? The Physics Teacher. 7(6), 313-320. Feynman, R. (1989). What do you care what other people think? Unwin/Hyman. Galileo, G. (2008). The Essential Galileo. Hackett Publishing Company, Inc. Hadzigeorgiou, Y. (2021). Nobel Prize Winner Richard Feynman’s Contribution to Science Education: The Aesthetic Element of Science. Technical Report · Hindley, G. (1971). The Larousse Encyclopedia of Music. Tran. K. Sarami Pishro Pub. (In Persian) Heisenberg, W. (1971). Physics and Beyond: Encounters and Conversations. Tran. A. J. Pomerans. George Allen and Unwin Pub. Ishizu T. & Zeki S. (2011). Toward a brain-based theory of beauty. PLOS ONE, 6(7), e21852. http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0021852 Ivanova, M. (2017). Aesthetics in Science. Philosophy Compass. 194(7), 2581-2594. Kamal Poortorab, M. (2008). The Scientific knowledge of Music. Cheshmeh Pub. (InPersian) Kerrigan, M. (2005). Modern Art (The World's Greatest Art). Konecky and Konecky. Mach, E. (2000). Analyse of Sensations. Dover Publication INC. McAllister, J. (1996). Beauty and revolution in science. Cornell University Press. Poincaré, H. (2001). Science and Hypothesis. In The value of science: essential writings of Henri Poincaré. Ed. S. Gould, Modern Library. Reichenbach, H. (1959). Modern Philosophy of Science: Selected Essays. Routlege & Kegan Paul. Rolls, E. T. (2017). Neurobiological foundations of aesthetics and art. New Ideas in Psychology, 47 (2017) 121_135. https://doi.org/10.1016/j.newideapsych.2017.03.005 Sneed, J. D. (1977). The Structural Approach to Descriptive Philosophy of Science. in Communication and Cognition. 10 (2). pp. 79-86. Suppes, Patrick (2002). Representation and Invariance of Scientific Structures. distributed by the University of Chicago Press Watson, J. (1968). The double helix: A personal account of the discovery of the structure of DNA. Weidenfeld & Nicolson. Weinberg, S. (2011). Dreams of a final theory: The scientist's search for the ultimate laws of nature. Vintage. Vernet, M. (2016). Aesthetics and Neuroscience Scientific and Artistic Perspectives. Springer. Zeki, S. et al. (2014). The experience of mathematical beauty and its neural correlates. Front. Hum. Neurosis. 8 (68), 1-12. https://doi.org/10.3389/fnhum.2014.00068 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 321 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 140 |