تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,167 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,368 |
امکانسنجی کاربست هوش مصنوعی در آموزش ابتدایی ایران | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 تیر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2024.61325.1125 | ||
نویسندگان | ||
صادق احمدی* 1؛ داود طهماسب زاده شیخلار2 | ||
1گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش با هدف بررسی امکانسنجی کاربست هوش مصنوعی در آموزش ابتدایی ایران انجام شد. رویکرد این پژوهش کیفی و به روش پدیدارشناسی توصیفی است. ده نفر از اساتید علوم تربیتی، خبرگان و کارشناسان حوزه آموزش و متخصص در زمینه هوش مصنوعی به روش هدفمند (نمونهگیری فرد ماهر) و تا رسیدن به اشباع نظری دادهها انتخاب شدند و تحت مصاحبه نیمهساختاریافته قرار گرفتند. یافته ها نشاندهنده پنج مقوله اصلی و 24 مقوله فرعی بود. مقوله فراهمسازی ظرفیتها و زیرساختها شامل شش مقوله فرعی توسعه فلسفه، فرهنگ و اهداف زیربنایی، ایجاد قوانین و مقررات، فراهم ساختن زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری، آموزش معلمان و دانشآموزان، رفع کمبود معلم و ارزیابی بهتر عملکرد نظام آموزشی بود. مقوله فرصتهای آموزشی شامل هشت مقوله فرعی افزایش توان معلمان، تقویت یادگیری دانشآموزان، هماهنگ شدن با تغییرات فرهنگی مدرن، افزایش دقت در ارزشیابی، کمک به دانشآموزان با نیازهای ویژه، گرفتن بازخورد و اصلاح به موقع، یادگیری شخصیسازیشده و کمک به والدین در راستای آموزش فرزندانشان بود. مقوله موانع شامل سه مؤلفه فرعی مقاومت، هزینهها و پشتیبانی خانوادهها بود. مقوله چالشها شامل سه مؤلفه فرعی تهدیدات سایبری، نادیده گرفتن توان نیروی انسانی و بیعدالتی آموزشی بود. مقوله چشماندازهای روشن نیز شامل چهار مؤلفه فرعی علم کاربردی، افزایش اشتغال، رشد اقتصادی و پیشرفت صنعت بود. نتایج نشان داد که کاربست هوش مصنوعی در آموزش ابتدایی ایران نیازمند اجراییکردن برخی زیرساختها و ظرفیتها بوده و علیرغم مزایایی که دارد میتواند با موانع و چالشهایی همراه باشد که توجه به آنها در رشد چشماندازهای آتی کشور ضروری است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش ابتدایی ایران؛ امکانسنجی؛ هوش مصنوعی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 411 |