تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,022 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,493,493 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,219,768 |
مطالعه رابطه همبستگی شاخصهای کتابسنجی و دگرسنجی مجلات ایرانی نمایه شده در پایگاه اطلاعات علمی JCR | ||
نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 7، خرداد 1403، صفحه 89-108 اصل مقاله (1.76 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2024.60932.1075 | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل مصطفوی* 1؛ زهرا نامور2؛ یگانه داستار3 | ||
1استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
2دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی، گروه توسعه منابع علمی، مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری جهان اسلام ISC، شیراز، ایران | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطه همبستگی شاخصهای کتابسنجی و دگرسنجی مجلات ایرانی JCR است؛ این کار از طریق بررسی میزان حضور مجلات ایرانی JCR سال 2022 به تفکیک رسانههای اجتماعی انجام گرفته است. روششناسی: پژوهش حاضر با رویکرد علمسنجی و با استفاده از روش دگرسنجی انجام شد. جامعه پژوهش را کلیه مجلات ایرانی JCR سال 2022 تشکیل میدهند. تعداد اولیه مجلات بازیابی شده، 156 عنوان مجلات ایرانی JCR بود که تعداد 94 مجله حداقل یکبار در رسانههای اجتماعی به اشتراک گذاشته شده و دارای نمره دگرسنجه هستند. بهمنظور جمعآوری دادهها از ابزار Bookmarklet که بهصورت رایگان از سایت Altmetric.com قابل دریافت و نصب بر روی مرورگر میباشد استفاده گردید. همچنین دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون در نرمافزار SPSS نسخه ۲۳ مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: در میان رسانهها اجتماعی مختلف، توییتر (با 70 درصد میزان توجه) مهمترین رسانه اجتماعی شناختهشده برای به اشتراکگذاری پژوهشهای علمی در محیط وب اجتماعی در بین مجلات ایرانی JCR سال 2022 است درحالیکه پینترست و لینکدین (به دلیل عدم حضور) ناشناخته و بدون کاربرد میباشد. بین مجلات ایرانی JCR در سال 2022 و میزان حضور آنها در محیط وب اجتماعی رابطهای وجود ندارد. بهطوریکه برخی از مجلات پراستناد در رسانههای اجتماعی به اشتراک گذاشته نشدهاند. نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد مجلات ایرانی در برخی از شاخصهای دگرسنجی در وضعیت مناسبی قرار گرفتهاند؛ ولی در کل، مجلات ایرانی نیازمند بهرهگیری بیشتر در شاخص های جایگزین دگرسنجهها در محیطها و بستر علمی هستند. همچنین، رابطه مثبت و معناداری بین میزان استنادات دریافتی مجله و برخی از شاخص اشارههای شبکههای اجتماعی مجازی مشاهده شد؛ که البته با توجه به وضعیت متوسط مجلات در شاخصهای دگرسنجه، میتوان گفت که ارتباط تعداد استنادهای مجلات و شاخص اشارهها در شبکههای اجتماعی نیازمند توجه و تقویت بیشتر است. اصالت و ارزش: مطالعه همزمان شاخصهای کتابسنجی و دگرسنجی امکان رصد بروندادهای علمی در محیطهای سنتی و شبکههای اجتماعی علمی مجازی را فراهم مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
دگرسنجی؛ رسانههای اجتماعی؛ مجلات ایرانی JCR؛ علمسنجی؛ وب آو ساینس | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
صدیقی، مهری. (1397). نقش رسانههای اجتماعی در ارزیابی میزان تأثیر پژوهشها (مطالعه موردی: حوزه علمسنجی). پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 34(2)، 765-792. 10.35050/JIPM010.2019.056 Doi: صراطی شیرازی، منصوره (1398). مطالعه آلتمتریک مقالههای ایرانی نمایه شده در نمایه علوم اجتماعی. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 5(4)، 162-190. Doi: 10.22091/stim.2020.4982.1356 طالبیان، علی؛ اخوتی، مریم؛ ارشدی، هما؛ حیاتی، رامین؛ تبریزی، رضا؛ و کریمی مقدم، زینب. (1402). مقایسۀ شاخص های استنادی و دگرسنجی مقالات در حوزۀ اعتیاد به مواد مخدر افیونی با استفاده از ابزار پلام ایکس. فصلنامه مدیریت سلامت، 26(2)، 50-33. Doi: http://dx.doi.org/10.22034/26.2.33 عرفان منش، محمد امین. (1397). رابطه میان شاخص های فعالیت آلتمتریک و کیفیت مجله های علم اطلاعات و کتابداری در اسکوپوس. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 29(2)، 7-26. Doi: 10.30484/nastinfo.2018.2220 موئد، هنک. (2005). تحلیل استنادی در ارزیابی پژوهش. (ترجمه عباس میرزایی و حیدر مختاری،1387). چاپار . Abramo, G., Cicero, T., & D’Angelo, C. A. (2012). A sensitivity analysis of researchers’ productivity rankings to the time of citation observation. Journal of Informetrics, 6(2), 192-201. https://doi.org/10.1016/j.joi.2011.12.003
Altmetric.com.(2020). How is the Altmetric Attention Score calculated.
Altmetric, L. L. P. (2019). When did Altmetric start tracking attention to each attention source?. https://help. altmetric. com/support/solutions/articles/6000136884-whendid-altmetric-start-tracking-atten-tion-to-each-attention-source.
Buschman, M., & Michalek, A. (2013). Are alternative metrics still alternative?. Bulletin of the American Society for Information Science and Technology, 39(4), 35-39. https://doi.org/10.1002/bult.2013.1720390411
Bornmann, L. (2014). Do altmetrics point to the broader impact of research? An overview of benefits and disadvantages of altmetrics. Journal of informetrics, 8(4), 895-903. https://doi.org/10.1016/j.joi.2014.09.005
Bornmann, L., Haunschild, R., & Adams, J. (2019). Do altmetrics assess societal impact in a comparable way to case studies? An empirical test of the convergent validity of altmetrics based on data from the UK research excellence framework (REF). Journal of informetrics, 13(1), 325-340. https://doi.org/10.48550/arXiv.1807.03977
Coyne, M., & Regan, J. (2022). Measuring the social impact of contemporary dysphagia research: an altmetric analysis. Speech, Language and Hearing, 25(1), 46-58. https://doi.org/10.1080/2050571X.2021.1926626
Cooper, I. D. (2015). Bibliometrics basics. Journal of the Medical Library Association: JMLA, 103(4), 217. https://doi.org/10.3163/1536-5050.103.4.013
Chen, M., & Wang, L. (2022). An Altmetrics and citation analysis of selected predatory journals in library and information science field. The Journal of Academic Librarianship, 48(6), 102618. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2022.102618
Díaz-Faes, A. A., Bowman, T. D., & Costas, R. (2019). Towards a second generation of ‘social media metrics’: Characterizing Twitter communities of attention around science. PloS one, 14(5), e0216408. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0216408
Fenner, M. (2013). What can article-level metrics do for you?. PLoS biology, 11(10), e1001687. https://doi.org/10.1371/journal.pbio.1001687
Fekete, E., & Haffner, M. (2019). Twitter and academic geography through the lens of# AAG2018. The Professional Geographer, 71(4), 751-761. https://doi.org/10.1080/00330124.2019.1622428
Gordon, G., Lin, J., Cave, R., & Dandrea, R. (2015). The question of data integrity in article-level metrics. PLoS Biology, 13(8), e1002161. https://doi.org/10.1371/journal.pbio.1002161
Hammarfelt, B. (2014). Using altmetrics for assessing research impact in the humanities. Scientometrics, 101(2), 1419-1430. https://doi.org/10.1007/s11192-014-1261-3.
Haustein, S., Peters, I., Bar-Ilan, J., Priem, J., Shema, H., & Terliesner, J. (2014). Coverage and adoption of altmetrics sources in the bibliometric community. Scientometrics, 101, 1145-1163. https://doi.org/10.1007/s11192-013-1221-3
Howard, J. (2012). Scholars Seek Better Ways to Track Impact Online. Chronicle of Higher Education. https://cacmb4.acm.org/news/145756-scholars-seek-better-ways-to-track-impact-online/fulltext
Jaring, P., & Bäck, A. (2017). How Researchers Use Social Media to Promote their Research and Network with Industry. Technology Innovation Management Review, 7(8), 32-39. https://doi.org/10.22215/timreview/1098.
Kietzmann, J. H., Hermkens, K., McCarthy, I. P., & Silvestre, B. S. (2011). Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media. Business horizons, 54(3), 241-251. http://dx.doi.org/10.1016/j.bushor.2011.01.005
Koprubasi, S., Bulut, E., & Celebi, A. R. C. (2022). The relationship between citation-based metrics and Twitter in the area of age related macular degeneration research: Altmetric and bibliometric study. Journal of Clinical Medicine of Kazakhstan, 19(5), 12-22. https://doi.org/10.23950/jcmk/12502
Lin, J., & Fenner, M. (2013). Altmetrics in Evolution: Defining and Redefining the Ontology of Article-Level Metrics. Information Standards Quarterly 25: 20–26. Online verfügbar unter http://www. niso. org/apps/group_public/download. php/11273/lP_Lin_Fenner_PLOS_altmetrics_isqv25no2. pdf, zuletzt geprüft am, 4, 2016.
Melicherová, M., Ondrišová, M., & Šušol, J. (2021). Bibliometrics versus altmetrics: Researchers’ attitudes in Slovakia. Iberoamerican Journal of Science Measurement and Communication, 1(1). https://doi.org/10.47909/ijsmc.11
Nip, I., & Feng, H. (2022). Examining correlation of altmetric score and citation number in dermatology journal articles. Journal of Dermatological Treatment, 33(1), 297-299. https://doi.org/10.1080/09546634.2020.1750555
Priem, J., & Hemminger, B. H. (2010). Scientometrics 2.0: New metrics of scholarly impact on the social Web. First Monday, 15(7). https://doi.org/10.5210/fm.v15i7.2874
Priem, J., Taraborelli, D., Groth, P., & Neylon, C. (2010). Alt-metrics: A Manifesto. Available: http://altmetrics. org/manifesto.
Rathemacher, A.J. (2014). Rathemacher, Andrée J. "Article-Level Metrics and Altmetrics: New Ways to Measure the Impact of Your Research." URI AAUP News XXXVIII, no. 4 (April 2014): 2,4. Available: https://docs.google.com/file/d/0BLbmAB0uzHGTDJKbnlUOWhzaUk
Robinson-Garcia, N., van Leeuwen, T. N., & Rafols, I. (2018). Using altmetrics for contextualised mapping of societal impact: From hits to networks. Science and public policy, 45(6), 815-826. https://doi.org/10.1093/scipol/scy024
Robinson-García, N., Torres-Salinas, D., Zahedi, Z., & Costas, R. (2014). New data, new possibilities: Exploring the insides of Altmetric. com. Profesional de la información/Information Professional, 23(4), 359-366. https://doi.org/10.48550/arXiv.1408.0135
Sinha, P. K., Sahoo, S. B., Gajbe, S. B., Chakrabory, K., & Mahato, S. S. (2020). Altmetrics Research Progress: A Bibliometric Analysis and Visualization. Journal of Scientometric Research, 9(3), 300-309. https://doi.org/10.5530/jscires.9.3.37
Sud, P., & Thelwall, M. (2014). Evaluating altmetrics. Scientometrics, 2(98), 1131-1143. https://doi.org/10.1007/s11192-013-1117-2
Torres-Salinas, D., Cabezas-Clavijo, Á., & Jiménez-Contreras, E. (2013). Altmetrics: New Indicators for Scientific Communication in Web 2.0. Comunicar, 21(41), 53-60. https://doi.org/10.48550/arXiv.1306.6595
Williams, A. E. (2017). Altmetrics: an overview and evaluation. Online information review, 41(3), 311-317. http://dx.doi.org/10.1108/OIR-10-2016-0294
Waltman, L. (2016). A review of the literature on citation impact indicators. Journal of informetrics, 10(2), 365-391. https://doi.org/10.1016/j.joi.2016.02.007
Wouters, P., & Costas, R. (2012). Users, narcissism and control: tracking the impact of scholarly publications in the 21st century. Utrecht: SURF foundation.
Zungu, N. (2021). Correlating Altmetrics and h5-Index Using Google Scholar Metrics for Journals in Library and Information Science. Library Philosophy and Practice (e-journal). https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/6435/
Zou, X., Yue, W. L., & Le Vu, H. (2018). Visualization and analysis of mapping knowledge domain of road safety studies. Accident Analysis & Prevention, 118(9),131-145.https://doi.org/10.1016/j.aap.2018.06.010 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 303 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 119 |