تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,022 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,493,333 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,219,647 |
رابطه بین رویکردهای مطالعه و میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در میان دانشجویان | ||
نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 7، خرداد 1403، صفحه 67-87 اصل مقاله (2.14 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2024.60037.1058 | ||
نویسندگان | ||
لیلا خلیلی* 1؛ فاطمه علی رضای لکی2؛ رحیم شهبازی3 | ||
1دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
2کارشناسی ارشد، نهاد کتابخانههای عمومی کشور، استان آذربایجان شرقی | ||
3دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی/دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف اصلی پژوهش بررسی رابطه بین رویکردهای مطالعه و میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در میان دانشجویان است. روششناسی: پژوهش کاربردی حاضر با رویکرد کمی و به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و نمونه موردمطالعه 276 نفر بود. ابزار گردآوری داده دو پرسشنامه بود که پایایی آنها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. تجزیهوتحلیل یافتهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار اسپیاساس انجام شد. یافتهها: میانگین استفاده از شبکههای مجازی 80/3 و رویکردهای عمیق، راهبردی و سطحی به ترتیب 82/3، 91/3 و 20/3 بود. بر اساس همبستگی پیرسون رابطه بین استفاده از شبکههای مجازی با رویکرد سطحی مثبت و با رویکرد عمیق و راهبردی منفی بود. رابطه معناداری بین معدل و استفاده از شبکههای مجازی (منفی)، بین معدل با رویکردهای عمیق و راهبردی (مثبت) و با رویکرد سطحی (منفی) وجود داشت. از بین ابعاد رویکردهای مطالعه، فقط رویکرد راهبردی با ضریب بتا 32/0- قدرت پیشبینیکننده منفی داشت. نتایج: رویکرد غالب در بین دانشجویان، رویکرد راهبردی بود. با افزایش استفاده از شبکههای مجازی، رویکرد راهبری و عمیق کاهش مییافت. دانشجویانی که به رویکرد راهبردی و عمیق گرایش داشتند، عملکرد تحصیلی بهتری داشتند. اصالت و ارزش: این پژوهش میتواند به کاهش شکاف مطالعاتی درزمینۀ استفاده از رسانههای جدید و ارتباط آن با رویکردهای مطالعه دانشجویان، کمک نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
رویکرد مطالعه عمیق؛ رویکرد مطالعه سطحی؛ رویکرد مطالعه راهبردی؛ استفاده از شبکههای مجازی اجتماعی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
اکبری، مهناز؛ فتح آبادی، جلیل؛ الماسی، اسحاق؛ و محمدزاده، جهانشاه. (1398). بررسی رابطه رویکردهای مطالعه با پیشرفت تحصیلی و برداشت از مفهوم یادگیری. فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی، 16 (34)، 75-84.10.30486/JSRE.2019.665145 Doi: مرکز آمار ایران. (1395). سالنامه آماری کشور 1394. مرکز آمار ایران. یاسبلاغی، بهمن؛ غفاری، خلیل؛ و رحیمی، زینب. (1401). بررسی مقایسهای راهبردهای یادگیری، سبکهای یادگیری و رویکردهای مطالعه در بین داوطلبان کنکور تجربی، انسانی و ریاضی. مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، 12 (40)، 115-136. doi: 10.22034/emes.2023.540276.2313 Bachtold, M., Papet, J., Asensio, D. B., Borne, S., De Checchi, K., Jeziorski, A., ... & Cassignol, F. (2023). Effects of motivation, evaluativism, and perceived social support on deep approach to learning at university. European Journal of Psychology of Education, 1-24. https://doi.org/10.1007/s10212-023-00722-4
Bickerdike, A., O'Deasmhunaigh, C., O'Flynn, S., & O'Tuathaigh, C. (2016). Learning strategies, study habits and social networking activity of undergraduate medical students. International journal of medical education, 17(7), 230-236. https://doi.org/10.5116/ijme.576f.d074
Boyd, D. M. & Ellison, N. B. (2007). Social network sites: Definition, history, and holarship. Journal of computer‐mediated Communication, 13 (1), 210-230. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x
Chris, L. A. (2015). Influence of social media on study habits of undergraduate students in Kenyan universities. International Journal of Novel research in Humanity and Social sciences, 2(4), 42-55. DOI:10.24940/theijhss/2021/v9/i8/HS2108-070
DaLomba, E., Mansur, S., Bonsaksen, T., & Greer, M. J. (2021). Exploring graduate occupational and physical therapy students’ approaches to studying, self-efficacy, and positive mental health. BMC Medical Education, 21(1), 1-8. https://doi.org/10.1186/s12909-021-02550-w
Etikan, I., Musa, S. A., & Alkassim, R. S. (2016). Comparison of convenience sampling and purposive sampling. American journal of theoretical and applied statistics, 5(1), 1-4. https://doi.org/10.11648/j.ajtas.20160501.11
Gezgin, D. M., & Kurtça, T. T. (2023). Deep and surface learning approaches are related to fear of missing out on social networking sites: A latent profile analysis. Computers in Human Behavior, 149, 107962. https://doi.org/10.1016/j.chb.2023.107962
Glass, G. V. (1966). Testing homogeneity of variances. American Educational Research Journal, 3(3), 187-190.https://doi.org/10.3102/00028312003003187
Hasnor, H. N., Ahmad, Z., & Nordin, N. (2013). The relationship between learning approaches and academic achievement among Intec students, Uitm Shah Alam. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 90, 178-186. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.07.080
Kreber, C. (2003). The relationship between students' course perception and their approaches to studying in undergraduate science courses: A Canadian experience. Higher education research & development, 22(1), 57-75. https://doi.org/10.1080/0729436032000058623
Kirschner, P. A., & Karpinski, A. C. (2010). Facebook® and academic performance. Computers in human behavior, 26(6), 1237-1245. https://doi.org/10.1016/j.chb.2010.03.024
Lehmann, T. (2022). Student teachers’ knowledge integration across conceptual borders: the role of study approaches, learning strategies, beliefs, and motivation. European Journal of Psychology of Education, 37(4), 1189-1216. https://doi.org/10.1007/s10212-021-00577-7
López, B. G., Cerveró, G. A., Rodríguez, J. M. S., Félix, E. G., & Esteban, P. R. G. (2013). Learning styles and approaches to learning in excellent and average first-year university students. European journal of psychology of education, 28(4), 1361-1379. https://doi.org/10.1007/s10212-012-0170-1
Phan, H. P. (2011). Deep processing strategies and critical thinking: Developmental trajectories using latent growth analyses. The Journal of Educational Research, 104(4), 283-294. .https://doi.org/10.1080/00220671003739382
Richardson, J. T. (2010). Conceptions of learning and approaches to studying among White and ethnic minority students in distance education. British Journal of Educational Psychology, 80(4), 535-556. https://doi.org/ 10.1348/000709910X489283
Shi, Y., Luo, Y. L., Yang, Z., Liu, Y., & Cai, H. (2014). The development and validation of the social network sites (SNSs) usage questionnaire. In Social Computing and Social Media: 6th International Conference, SCSM 2014, Held as Part of HCI International 2014, Heraklion, Crete, Greece, June 22-27, 2014. Proceedings 6 (pp. 113-124). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-07632-4_11
Stone, D., Longhurst, G. J., Dulohery, K., Campbell, T., Richards, A., O’Brien, D., ... & Border, S. (2022). A multicentre analysis of approaches to learning and student experiences of learning anatomy online. Medical Science Educator, 32(5), 1117-1130. https://doi.org/10.1007/s40670-022-01633-7
Stroud, K. C. (2006). Development of the school motivation and learning strategies inventory. Texas A&M University.
Suen, L. J., Huang, H. M., & Lee, H. H. (2014). A comparison of convenience sampling and purposive sampling. Hu li za zhi The Journal of Nursing, 61(3), 105-111. https://doi.org/10.6224/JN.61.3.105
Tsingos, C., Bosnic-Anticevich, S., & Smith, L. (2015). Learning styles and approaches: can reflective strategies encourage deep learning?. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 7(4), 492-504. https://doi.org/10.1016/j.cptl.2015.04.006 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 331 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 118 |