تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,253 |
تعداد مقالات | 15,411 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,249,510 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,256,690 |
رابطه بین رویکردهای مطالعه و میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در میان دانشجویان | ||
نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 7، خرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2024.60037.1058 | ||
نویسندگان | ||
لیلا خلیلی* 1؛ فاطمه علی رضای لکی2؛ رحیم شهبازی3 | ||
1دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
2کارشناسی ارشد، نهاد کتابخانههای عمومی کشور، استان آذربایجان شرقی | ||
3دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی/دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف اصلی پژوهش بررسی رابطه بین رویکردهای مطالعه و میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در میان دانشجویان است. روششناسی: پژوهش کاربردی حاضر با رویکرد کمی و به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و نمونه موردمطالعه 276 نفر بود. ابزار گردآوری داده دو پرسشنامه بود که پایایی آنها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. تجزیهوتحلیل یافتهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار اسپیاساس انجام شد. یافتهها: میانگین استفاده از شبکههای مجازی 80/3 و رویکردهای عمیق، راهبردی و سطحی به ترتیب 82/3، 91/3 و 20/3 بود. بر اساس همبستگی پیرسون رابطه بین استفاده از شبکههای مجازی با رویکرد سطحی مثبت و با رویکرد عمیق و راهبردی منفی بود. رابطه معناداری بین معدل و استفاده از شبکههای مجازی (منفی)، بین معدل با رویکردهای عمیق و راهبردی (مثبت) و با رویکرد سطحی (منفی) وجود داشت. از بین ابعاد رویکردهای مطالعه، فقط رویکرد راهبردی با ضریب بتا 32/0- قدرت پیشبینیکننده منفی داشت. نتایج: رویکرد غالب در بین دانشجویان، رویکرد راهبردی بود. با افزایش استفاده از شبکههای مجازی، رویکرد راهبری و عمیق کاهش مییافت. دانشجویانی که به رویکرد راهبردی و عمیق گرایش داشتند، عملکرد تحصیلی بهتری داشتند. اصالت و ارزش: این پژوهش میتواند به کاهش شکاف مطالعاتی درزمینۀ استفاده از رسانههای جدید و ارتباط آن با رویکردهای مطالعه دانشجویان، کمک نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
رویکرد مطالعه عمیق؛ رویکرد مطالعه سطحی؛ رویکرد مطالعه راهبردی؛ استفاده از شبکههای مجازی اجتماعی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 65 |