تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,253 |
تعداد مقالات | 15,411 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,249,540 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,256,718 |
نقش واسطهای خودکارآمدی اینترنت در رابطه بین شایستگی دیجیتال با رشد حرفهای | ||
نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 7، خرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2024.59251.1043 | ||
نویسندگان | ||
فرامرز سهیلی1؛ علی عبدی* 2؛ طیبه خوانچه زر3 | ||
1دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه پیام نور تهران: ایران | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه پیام نور تهران: ایران | ||
3دانشآموخته کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه پیام نور تهران: ایران | ||
چکیده | ||
هدف: اینترنت بهعنوان یکی از شاخصترین نمادهای عصر فناوریهای جدید ارتباطی و اطلاعاتی، یکی از نوینترین ابزارهای توسعه و رشد حرفهای در انسان است. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای خودکارآمدی اینترنت در رابطه بین شایستگی دیجیتال با رشد حرفهای در معلمان است. روششناسی: این پژوهش ازلحاظ رویکرد کمی و ازلحاظ روش از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان شهر کرمانشاه است. حجم نمونه 310 نفر از معلمان هستند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدهاند. ابزارهای گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد شایستگی دیجیتال ال خطیب، رشد حرفهای معلمان دانشگاه مریلند و خودکارآمدی اینترنت هسینگ و مین چیو میباشد. برای تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و آزمونهای آمار استنباطی و مدلیابی معادلات ساختاری با نرمافزارSPSS-23 و اسمارت PLS انجام شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که مدل مفهومی رشد حرفهای بر اساس شایستگی دیجیتال با نقش واسطهای خودکارآمدی اینترنت با مدل تجربی برازش دارد. با توجه به نتایج بهدستآمده مشاهده شد که همه ضرایب مسیر بین متغیرها در سطح اطمینان 95 درصد معنیدار بودند و همچنین سایر معیارها و مدلهای اندازهگیری دلالت برازش مدل مفهومی با مدل تجربی داشتند. نتایج: نتایج پژوهش نشان میدهد که خودکارآمدی اینترنت رابطه بین شایستگی دیجیتال با رشد حرفهای معلمان را بهطور مثبت و معنیداری پیشبینی میکند. بر اساس این یافته میتوان گفت که با رشد و توسعه شایستگیهای دیجیتال، فرد قادر است که با استفاده از منابع و ابزارهای موجود در اینترنت، توانمندیهای خود را در حوزه دیجیتال افزایش دهد. همچنین، نقش واسطهای خودکارآمدی اینترنت در این مدل بر جوانب روانشناختی و اعتقادات فرد تأکید میکند. یعنی با افزایش خودکارآمدی و ایمان به قدرت استفاده از فناوری و منابع موجود در اینترنت، فرد به رشد حرفهای و دستیابی به اهداف خود نزدیکتر میشود. اصالت و ارزش: حاصل این پژوهش تدوین و آزمون مدل مفهومی برای رشد حرفهای معلمان بر اساس شایستگی دیجیتال با نقش واسطهای خودکارآمدی اینترنت است. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی دیجیتال؛ رشد حرفهای؛ خودکارآمدی اینترنت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 78 |