تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,022 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,493,429 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,219,731 |
رضایت کاربران از خدمات کتابخانه دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 7، خرداد 1403، صفحه 1-20 اصل مقاله (741.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2024.58682.1035 | ||
نویسندگان | ||
میترا صمیعی* 1؛ منیره چنگیزی2؛ مهدی علیپور حافظی3 | ||
1دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران. | ||
2دانشآموخته کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
3استادیار ، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر باهدف شناسایی وضعیت میزان رضایت کاربران از خدمات کتابخانه دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبائی در دوران کرونا انجام شده است. روششناسی: پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و به روش پیمایشی ـ توصیفی انجام شده است و به لحاظ بهکارگیری دادهها در زمره تحقیقات کمی قرار دارد. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی بودند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است که به شیوه الکترونیکی توزیع و از تعداد 450 نفر، تعداد 156 نفر پرسشنامه را بهطور کامل پاسخ داده بودند. برای آزمون فرضیهها از آزمون t تک نمونه استفاده شد و درنهایت در بخش پایانی از آزمونهای تکمیلی مانند تی دو نمونه مستقل، آنوا، فریدمن، لوین، توکی استفاده شد. برای روایی پرسشنامه از روش اعتبار محتوا با ضریبی بیش از 76/. و برای پایایی از آزمون کرونباخ با ضریبی 726/. استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که میانگین نمره رضایت کاربران از نحوه دسترسی به خدمات پرسش از کتابدار آنلاین در گروه نمونه 4912/3 با آماره t161/39؛ میانگین نمره رضایت کاربران از محیط رابط خدمات در گروه نمونه 5609/3 با آماره t 084/43؛ میانگین نمره رضایت کاربران از نحوه بازیابی اطلاعات در گروه نمونه 3487/3 با آماره t 996/54؛ میانگین نمره رضایت کاربران از جلوههای بصری خدمات در گروه نمونه 320/3 با آماره t 590/42؛ میانگین نمره رضایت کاربران از خدمات کتابخانه شخصی کتابخانه دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبائی در گروه نمونه 513/3 با آماره t 598/43 بود که همه این متغیرها بهطور معناداری (001/0>p) از نمره استاندارد 3 بالاتر است. میانگین نمره رضایت کاربران از دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی داخلی و بینالمللی دانشگاه علامه طباطبائی در گروه نمونه 3653/.- با آماره t 376/5- بود که بهطور معناداری (001/0>p) از نمره استاندارد 3 پایینتر است. نتیجه گیری: بهطور کلی سطح رضایت کاربران از خدمات کتابخانه دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبائی در دوران کرونا در وضعیت مطلوبی قرار دارد. اصالت و ارزش: این پژوهش، نقظه نظرات ارزشمندی در خصوص ارائه خدمات دیجیتال در دوره همهگیری کرونا ارائه میکند و از این رو چشماندازهای ارزشمندی در زمینه ارائه خدمات دیجیتال در دوره بحران ارائه میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
رضایت کاربران؛ بیماری کرونا؛ دانشجویان؛ دانشگاه علامه طباطبائی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
ادبی فیروزجاه، حسین؛ و رادفر، حمید رضا. (1398). "بررسی عوامل مؤثر بر درک کاربران از کتابخانههای دیجیتالی، مطالعه موردی: کتابخانه دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبائی". فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی،6(21)، 71-89DOI: https://doi.org/10.22054/jks.2019.46522.1251 Ali, M. Y., & Gatiti, P. (2020). The COVID‐19 (Coronavirus) pandemic: reflections on the roles of librarians and information professionals. Health information & libraries journal, 37(2), 158-162. DOI: 10.1111/hir.12307
Ali, S., Habes, M., Youssef, E., & Alodwan, M. (2021). A Cross-Sectional Analysis of Digital Library Acceptance, & Dependency during Covid-19. International Journal of Computing and Digital System. DOI:10.12785/ijcds/1001125
Asif, M., & Singh, K. K. (2020). Trends, opportunities and scope of libraries during Covid-19 pandemic. IP Indian Journal of Library Science and Information Technology, 5(1), 24-27.DOI: https://doi.org/10.18231/j.ijlsit.2020.005
Connaway, L. S., Dickey, T. J., & Radford, M. L. (2011). “If it is too inconvenient I'm not going after it:” Convenience as a critical factor in information-seeking behaviors. Library & Information science research, 33(3), 179-190.DOI:10.1016/j.lisr.2010.12.002
Du, J. T., & Evans, N. (2011). Academic users' information searching on research topics: Characteristics of research tasks and search strategies. The Journal of Academic Librarianship, 37(4), 299-306. DOI:10.1016/j.acalib.2011.04.003
Guo, Y., Yang, Z., Yang, Z., Liu, Y. Q., Bielefield, A., & Tharp, G. (2021). The provision of patron services in Chinese academic libraries responding to the COVID-19 pandemic. Library Hi Tech, 39(2), 533-548.
Heradio, R., Fernandez-Amoros, D., Cabrerizo, F. J., & Herrera-Viezma, E. (2012). A review of quality evaluation of digital libraries based on users’ perceptions. Journal of Information Science, 38(3), 269–283.DOI: https://doi.org/10.1177/0165551512438359
Hu, C. P., Hu, Y. & Yan, W. W. (2014). An empirical study of factors influencing user perception of university digital libraries in china. Library & Information Science Research, 36, 225-233 .DOI:10.1016/j.lisr.2013.10.008
Hu, J., Zhang, B., & Wang, D. (2019, July). Application of Virtual Reality Technology in Library Visual Information Retrieval. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering (Vol. 569, No. 3, p. 032062). IOP Publishing. DOI:10.1088/1757-899X/569/3/032062
Ifijeh, G., & Yusuf, F. (2020). Covid–19 pandemic and the future of Nigeria's university system: The quest for libraries' relevance. The Journal of Academic Librarianship, 46(6), 102226. DOI: 10.1016/j.acalib.2020.102226
Ikolo, V. E. (2018). Users satisfaction with library services: a case study of Delta State University library. In Library Science and Administration: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (pp. 881-891). IGI Global.URL: https://www.igi-global.com/chapter/users-satisfaction-with-library-services/191545
Joo, S. Y., & Choi, N. J. (2015). Factors affecting undergraduates’ selection of online library resources in academic tasks: Usefulness, ease-of-use, resource quality, and individual differences. Library Hi Tech, 33(2), 272–291. DOI:10.1108/LHT-01-2015-0008
Kennedy, M., & Dunn, T. J. (2018). Improving the use of technology enhanced learning environments in higher education in the UK: A qualitative visualization of students’ views. Contemporary Educational Technology, 9(1), 76–89. DOI:10.30935/cedtech/6212
Keshvari, M., Farashbandi, F. Z. & Geraei, E. (2015). Modelling influential factors on customer loyalty in public libraries: a study of west Iran. The Electronic Library, 33(4), 810-823,DOI https://doi.org/10.1108/El-10-2013-0185
Li, S., Jiao, F., Zhang, Y., & Xu, X. (2019). Problems and changes in digital libraries in the age of big data from the perspective of user services. The Journal of Academic Librarianship, 45(1), 22-30. DOI:10.1016/j.acalib.2018.11.012
Mehta, D., & Wang, X. (2020). COVID-19 and digital library services–a case study of a university library. Digital library perspectives, 36(4), 351-363. https://doi.org/10.1108/DLP-05-2020-0030
Muthuvennila, S., & Kannan, P. (2020). User Satisfaction with Library Information Resources and Services: Improvement and Innovation of Effective Activities of Research Scholars. In Challenges and Opportunities of Open Educational Resources Management (pp. 81-102). IGI Global. DOI: 10.4018/978-1-7998-8051-6.ch057
Najafgholinejad, A., & Shakeri, S. (2021). University Libraries Reaction to Covid-19 Pandemic: The Foremost Central Libraries in Iran. International Journal of Digital Content Management, 2(2), 85-97.DOI: https://doi.org/10.22054/dcm.2021.13066
Rafiq, M., Batool, S. H., Ali, A. F., & Ullah, M. (2021). University libraries response to COVID-19 pandemic: A developing country perspective. The Journal of Academic Librarianship, 47(1), 102280.DOI: https://doi.org/10.1016/j.acalib.2020.102280
Rosman, M. R. M., Ismail, M. N., Masrek, M. N., Branch, K., & Campus, M. (2019). Investigating the determinant and impact of digital library engagement: a conceptual framework. Journal of Digital Information Management, 17(4), 215. DOI:10.6025/JDIM/2019/17/4/214-226
Soltani-Nejad, N., Taheri-Azad, F., Zarei-Maram, N., & Saberi, M. K. (2020). Developing a model to identify the antecedents and consequences of user satisfaction with digital libraries. Aslib Journal of Information Management, 72(6), 979–997. DOI:10.1108/AJIM-04-2020-0099
Tsekea, S., & Chigwada, J. P. (2021). COVID-19: strategies for positioning the university library in support of e-learning. Digital Library Perspectives, 37(1), 54-64. DOI:10.1108/DLP-06-2020-0058
Xu, F. & Du, J. T. (2018). Factors influencing users’ satisfaction and loyalty to digital libraries in Chinese universities. Computers in Human Behavior, 83, 64-72 DOI:10.1016/j.chb.2018.01.029 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 493 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 255 |