تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,487,055 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,214,000 |
"تحلیل گفتمان جایگاه توسعه در کنشگری جنبش دانشجویی عدالتخواه | ||
جامعه شناسی اقتصادی و توسعه | ||
دوره 12، شماره 2، اسفند 1402، صفحه 239-265 اصل مقاله (890.32 K) | ||
نوع مقاله: مستخرج از پایاننامه | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jeds.2024.59454.1772 | ||
نویسندگان | ||
حدا داوری1؛ مهدی کرمانی* 2؛ احمدرضا اصغرپور3؛ روح اله اسلامی4 | ||
1دانشجوی دکترای جامعه شناسی اقتصاد و توسعه دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
3گروه علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی | ||
4استادیار گروه علوم سیاسی. دانشکده حقوق و علوم سیاسی. دانشگاه فردوسی مشهد . ایران | ||
چکیده | ||
در طول سه دهه گذشته، مواضع جنبش دانشجویی عدالتخواه در بسیاری از موضوعات چالش برانگیز شده است. هدف این مقاله بررسی جایگاه توسعه در گفتمان این جنبش دانشجویی است. با توجه به تاثیرگفتمان جنبش های دانشجویی، در گفتمان موثر جامعه و تاثیرش بر ساختارهای سیاسی و اجتماعی، بررسی آن ضروری به نظر می رسد. در این راستا باید مشخص ساخت که گفتمان این تشکل، چه معنایی از توسعه را حفظ و چه معنایی را طرد میکند. الگوی تحلیل گفتمان تلفیقی فرکلاف و لاکلا و موفه، برای نیل به این هدف کارآمد است. بر پایه این الگو، ابتدا ویژگی صوری بیانیهها و سخنرانیهای افراد شاخص از منظر واژگان، نظام آوایی و دستور زبان در سه سطح محتوا و روابط موجود در متن و همچنین هویت هایی که در سطح متن تصویر میشوند؛ بررسی شد. در ادامه، در سطح تفسیر با استفاده از تلفیق فرکلاف و لاکلا و موف، گفتمانهای موجود در متون بیانیهها و مصاحبهها شناسایی شد. در سطح تبیین جایگاه گفتمان مورد مطالعه در مناسبات قدرت مشخص شد. یافتهها نشان میدهد هر چند این گفتمان دال «تمدن گرایی اسلامی» را به عنوان بدیل توسعه معرفی میکند، اما همچنان با رویکرد وابستگی قرابتی اساسی دارد. در گفتمان جنبش، نسبت به مقوله هایی چون عدالت طلبی، اقتصاد مقاومتی، استکبار ستیزی و استعمار ستیزی و مبارزه با فساد برجستهسازی آشکار صورت پذیرفته است. در مقابل، توسعه غربی، اشرافیگری و جناح بندیهای سیاسی، با شدت بالابه حاشیه رانده شده اند. گفتمان های غائب این جنبش شامل صلح طلبی، مقوله زنان، دمکراسی خواهی، آزادی خواهی، حقوق بشر و امر روزمره است. | ||
کلیدواژهها | ||
"تحلیل گفتمان"؛ " جنبش دانشجویی"؛ "جنبش عدالتخواه"؛ "توسعه"؛ "عدالت" | ||
مراجع | ||
اباذری، یوسف، روزخوش، محمد، (1396)، «چپ اسلامی و توسعه لیبرالی در ایران»، فصلنامه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، شماره 1، 66-41.
پیت، ریچارد، هارت ویک، الین، (1401)، نظریههای توسعه مناقشات، استدلالها و گزینههای بدیل، ترجمه: سلیمان میرزایی و عادل ابراهیمی، تهران: نشر لویه.
تودارو، مایکل، (1366)، توسعه اقتصادی در جهان سوم، ترجمه: غلامعلی فرجادی، تهران، انتشارات وزارت برنامهوبودجه.
جلائیپور، حمیدرضا، (1381)، جامعهشناسی جنبشهای اجتماعی، تهران: طرح نو، چاپ اول.
دوسوسور، فردینان، (1382)، دوره زبانشناسی عمومی، ترجمهی کوروش صفوی، تهران: نشر هرمس.
زندی، محمدمین، طوسی، فرشته (1401)، «فرایند طرد و حذف زنان در جنبش دانشجویی ایران»، فصلنامه مطالعات اجتماعی ایران، شماره 2، تابستان 1401، 47-71
سایمون، دیوید، (1399)، پنجاه متفکر کلیدی توسعه، ترجمهی مهدی فرهمند نژاد، تهران: نشر ثالث.
طاهریکیا، حامد (1402)، تکوین سوژهی سیاسی در دانشگاه پساانقلابی، تهران: نشرگام نو.
کاتوزیان، محمدعلی، (1372)، اقتصاد سیاسی ایران: از مشروطیت تا پایان سلسله پهلوی، ترجمه: محمدرضا نفیسی، تهران: نشر مرکز.
کلانتری، عبدالحسین (1400)، گفتمان از سه منظر زبان شناختی، فلسفی و جامعه شناختی، تهران: جامعه شناسان.
کلانتری، عبدالحسین، (1387)، تطور گفتمانی دفتر تحکیم وحدت. (پایاننامه منتشر نشده دکترای جامعهشناسی سیاسی)، دانشگاه علامه طباطبایی، ایران.
فرقانی، محمد مهدی، (1381). تحول گفتمان توسعه سیاسی از انقلاب مشروطه تا پایان دهه دوم انقلاب اسلامی، (پایاننامه منتشر نشده دکترای ارتباطات)، دانشگاه علامه طباطبایی، ایران.
فرکلاف، نورمن. (1379)، تحلیل انتقادی گفتمان، ترجمه: فاطمه شایسته پیران و دیگران. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
محمدپور، احمد، ایمان، محمدتقی، (1387)، «بازسازی معنایی پیامدهای تغییرات اقتصادی در منطقه اورامان تخت کردستان ایران: ارائه یک نظریه زمینهای»، فصلنامه رفاه اجتماعی، شماره 27،191-213.
محمدپور، احمد، (1397)، ضد روش، تهران: نشر لوگوس.
ندروین پیترز، جان. (1394). نظریه توسعه: فرهنگ، اقتصاد، جامعه. ترجمه: انور محمدی. تهران: گلآذین.
نش، کیت، (1394)، جامعهشناسی سیاسی معاصر، ترجمه: محمدتقی دلفروز، تهران: انتشارات کویر.
هزارجریبی، جعفر، صفریشالی، رضا. (1392)، گفتمان عدالت در لوایح برنامههای توسعه پس از انقلاب اسلامی، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 61، 1تا 44.
یورگنسن، ماریان؛ فیلیپس، لوئیز. (1389)، نظریه و روش در تحلیل گفتمان، ترجمه: هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
Chambers, T., & Phelps, C. E. (1993). Student activism as a form of leadership and student development. NASPA Journal, 31(1), 19-29. Dugan, J. P., & Komives, S. R. (2010). Influences on college students' capacities for socially responsible leadership. Journal of College Student Development, 51(5), 525-549. Mashayekhi, M. (2001). The revival of the student movement in post-revolutionary Iran. International Journal of Politics, Culture, and Society, 15(2), 283-313. Mohammadi, M. (2007). Iranian University Students' Politics in the Post-Reform Movement Era: A Discourse Analysis. Iranian Studies, 40(5), 623-634. Hopkins, P., & Todd, L. (2015). Creating an intentionally dialogic space: Student activism and the Newcastle Occupation 2010. Political Geography, 46, 31-40 Ibrahim, J. (2011). The new toll on higher education and the UK student revolts of 2010–2011. Social Movement Studies, 10(4), 415-421. Ibrahim, Yousaf (2010), “Between Revolution and Defeat: Student Protest Cycles and Networks”, Journal of Sociology Compass,Vol. 4, No.7: 495–504. Rheingans, R., & Hollands, R. (2013). ‘There is no alternative?’: Challenging dominant understandings of youth politics in late modernity through a case study of the 2010 UK student occupation movement. Journal of Youth Studies, 16(4), 546-564 Rivetti, P. (2012). Student movements in the Islamic Republic: shaping Iran’s politics through the campus. Iran: A Revolutionary Republic in Transition, 81-100. Suoranta, J. & Fitz Simmons, R. (2017). The Silenced Students: Student Resistance in a Corporatized University. Cultural Studies ↔ Critical Methodologies, 00(0), 1–9. Kezar, A., & Maxey, D. (2014). Collective action on campus toward student development and democratic engagement. New Directions for Higher Education, 2014(167), 31-41. Van Stekelenburg, J., & Klandermans, B. (2013). The social psychology of protest. Current Sociology, 61(5-6), 886-905. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 116 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 114 |