تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,253 |
تعداد مقالات | 15,411 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,248,484 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,255,883 |
مقایسه هستی شناسی مارتین هایدگر و ژیل دلوز از بعد اجتماعی: فوگ در برابر ریتورنلو | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 خرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2024.60234.3687 | ||
نویسنده | ||
فریده آفرین* | ||
دانشیارگروه پژوهش هنر دانشکده هنر، دانشگاه سمنان | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله ایجاد پیوندهای میان هستیشناسی و فرمهای موسیقیایی است. برای رسیدن به این هدف هستیشناسی بنیادین هایدگر را در برابر هستیشناسی درونماندگار دلوز قرار میدهیم تا بتوانیم از امکانات این تقابل استفاده کنیم. مقایسه هستیشناسیها با مدل و فرم موسیقیایی نزد بسیاری از متفکران و فیلسوفان پدیده نافعی بوده است. دراین مقاله به روش توصیفی_ تحلیلی تلاش میکنیم دو نوع هستیشناسی بنیادین هایدگر و هستیشناسی درونماندگار دلوز را با تطبیق بر دو فرم موسیقیایی توضیح دهیم: یکی فوگ و دیگری ریتورنلو. هنگام بحث درباره بعد اجتماعی هستی هایدگری میتوان از فوگ و درباب هستی اجتماعی دلوز میتوان از فرم موسیقیایی ریتورنلو یاد کرد. بدینترتیب جهان هایدگر فوگی است که با وجود تمام تنوعهای اجرا، یک سوژه موسیقیایی (یا یک صدای واحد)، محدود به همان میماند. جهان دلوزی با توسل به ریتم و فرم موسیقیایی ریتورنلو متفاوتترین افراد را در فلسفهاش، گِردِ هم میآورد. طوری که در عین حال که آنها با هم هماهنگاند تفاوتهای تنالیتهایشان حفظ میشود. نتایج این خوانش و پیوند، کارکرد متفاوت اجتماعی هستیشناسی دو متفکر را نشان میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
هستی؛ هستنده؛ هایدگر؛ دلوز؛ فوگ؛ ریتورنلو | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 53 |