تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,361 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,926 |
مقایسه هستیشناسی مارتین هایدگر و ژیل دلوز از بعد اجتماعی: فوگ در برابر ریتورنلو | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
دوره 18، شماره 49، آذر 1403، صفحه 155-176 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2024.60234.3687 | ||
نویسنده | ||
فریده آفرین* | ||
دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشگاه سمنان. ایران | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله ایجاد پیوند میان هستیشناسی و فرمهای موسیقایی است. برای رسیدن به این هدف، هستیشناسی بنیادین هایدگر در برابر هستیشناسی تفاوت دلوز قرار گرفته تا بتوان از امکانات این تقابل استفاده کرد. در این مقاله با روش توصیفی_ تحلیلی و رویکرد تطبیقی تلاش شده دو نوع هستیشناسی بنیادین هایدگر و هستیشناسی تفاوتِ دلوز را با تطبیق بر دو فرم موسیقیایی توضیح دهیم: یکی فوگ و دیگری ریتورنلو. بدینترتیب جهان هایدگر فوگی است که با وجود تمام تنوعهای اجرای یک سوژه اصلی موسیقیایی (یا یک صدای واحد)، همان را عرضه میکند. هستی در این نگرش همگون و بیتکوین است. تفاوت در این طرز تلقی پدیده درجه دوم نسبت به هستی در نظر گرفته میشود. در این هستیشناسی و مفاهیم وابسته به آن، تجارب دیگری شدن، جنبش سوژهای، سوژهشدن با توجه به قلمروزدایی، امکان مشارکت فعال افراد در سرنوشت همگانی، امکان تغییر و اصلاح شیوه زندگی افراد با محدودیت روبرو میشود. جهان دلوزی با توسل به ریتم و فرم موسیقایی ریتورنلو متفاوتترین افراد را در هستیشناسیاش، گِردِ هم میآورد. طوریکه در عین حال که آنها با هم هماهنگ میشوند، تفاوتهای تنالیتهایشان حفظ میگردد. هستی همان تفاوت است. در هستیشناسی دلوز با امکان قلمروگریزی راه را بر جنبش سوژهای بازست. جنبش سوژهای در جامعه مبتنی بر ریتم و ریتورنلو تغییراتی در فرد و مناسبات اجتماعی ایجاد میکند که میتوان در آن انتظار مشارکت فعال برای تعیین سرنوشت همگانی افراد را داشت. سوژه شدنها معطوف به تغییر روابط اجتماعی و اصلاح اختلالات اجتماعی است. مشروط به این جامعهای ایجاد میشود که افراد در آن، میتوانند شیوه زندگی خودشان را اصلاح کنند. نتایج این خوانش و پیوند، کارکرد متفاوت اجتماعی هستیشناسی دو متفکر را نشان میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
هستی؛ هستنده؛ هایدگر؛ دلوز؛ فوگ؛ ریتورنلو | ||
مراجع | ||
آفرین، فریده و موسویلر، اشرفالسادات. (1394). هستیشناسی ریتم در نقاشی نزد دلوز با تأکید بر زیباشناسی. شناخت. (1)8، 7-30. اسپاسبین، ایگور ولادیمیرویچ. (1394). فرم موسیقی، ترجمه مسعود ابراهیمی، نشر همآواز. اسپیگلبرگ، هربرت. (1391). جنبش پدیدهشناسی درآمدی تاریخی (ج 1)، ترجمه مسعود علیا، مینوی خرد. اسمیت، دانیل وارن. (1400). فلسفه دلوز، ترجمه سید محمدجواد سیدی، انتشارات علمی و فرهنگی. امرلینگ، یائه. (1400). نظریه برای تاریخ هنر، ترجمه فریده آفرین، انتشارات حرفه هنرمند. بوردیو، پییر. (1399). معنای سیاسی هستی شناسی فلسفی مارتین هایدگر، ترجمه حسن چاوشیان، بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه. حیدری، احمدعلی و سیدی، سیدمحمدجواد. (1395). هستیشناسی امر ایجابی: بررسی بنیانهای هستیشناسی ایجابی ژیل دلوز نزد فلاسفه پیشاکانتی و پساکانتی. جستارهایی در فلسفه و کلام، 48(2) 53-27. دلوز، ژیل. (1390). فرانسیس بیکن، منطق احساس. ترجمه بابک سلیمیزاده، نشر روزبهان. دلوز، ژیل. (1401). جهان اسپینوزا، درسگفتارهای ژیل دلوز، درباره اسپینوزا، 1981-1978، ترجمه حامد موحدی، نشر نی. رجبی، احمد. (1398). تناهی استعلایی: پژوهشی درباره هستیشناسی بنیادین هایدگر، هرمس. شریعتی، احسان. (1402). سنجش پیامدهای هستیشناسی هایدگر نقد خوانش احمد فردید، ترجمه امیر رضایی، نشر نی. کاپلستون، چارلز. (۱۳۸۷). تاریخ فلسفه، ترجمه ابراهیم دادجو، ویرایش حسن افشار، چاپ اول، انتشارات علمی و فرهنگی. کمالپورتراب، مصطفی. (1383). تئوری موسیقی، نشر چشمه. کریمی حاجی خادمی، فرید. (1399). مؤلفههای هستیشناسانه هایدگر در شعر فروغ فرخزاد. پژوهشنامه اورمزد، 12(50 )، 100-121. کوندرا، میلان. (1383). هنر رمان، ترجمه پرویز همایونپور، نشر قطره. کیمی ین، راجر. (1383). درک و دریافت موسیقی، ترجمه حسین یاسینی، چشمه. گلنگری، جی. (1390). هستی انسان در اندیشه هایدگر، ترجمه مهدی قنبری، خردنامه، 3(7)، 107-117. فتوتیان، علی، صدفی، مهدی و کلانتری، عبدالحسین. (1400). هستیشناسی بنیادین هایدگری و جامعهشناسیشناختی، فصلنامه علوم اجتماعی، (92)28، 1-30. مشایخی، عادل. (1397). شجاعت زیستن در جهان بدون دیگری، (گفتگو: علی ورامینی و محسن آزموده)، سالنامه روزنامه اعتماد. ملایی، زهره، باقرشاهی، علینقی و فتح طاهری، علی. (1388). هستیشناسی در فلسفة ژیل دلوز. پایاننامه کارشناسی ارشد فلسفه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره).
منفرد، مهدی. (1384). بررسی هستیشناسی در فلسفه ملاصدرا و هایدگر. فلسفه دین، شماره 4، 155-178. هارت، مایکل. (1392). نوآموزی در فلسفه، ترجمه رضا نجفزاده، نشر نی. هایدگر، مارتین. (1389)، هستی و زمان، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، نشر نی. یانگ، یوجین. ب.، گنوسکو، گری و واتسن، جنل. (1400). فرهنگ اصطلاحات دلوز و گتاری، ترجمه مهدی رفیع، نشر نوشه. Afarin, F., & Mosavilar, A. (2015). Deleuze on ontology of rhythm in painting and aesthetics. Knowledge, (1) 8, 7-30. (in Persian) Bouge, R. (2003). Deleuze on Music, Painting and The Arts, Routledge. Bourdieu, P. (2019). The Political Meaning of Martin Heidegger's Philosophical ontology, Tran. H. Chavoshian, Parse Book Translation and Publishing Company. (in Persian) Copleston, F. Ch. (2008). A History of Philosophy, Trans. E. Dadjo, Εd. H. Afshar, 1st edition, Elmifarhangi publishing co. (in Persian) Deleuze, G. (1994). Difference and Repetition, Trans. Paul Patton, Continuum. Deleuze, G. (1969). Logique Du Sens, Les Editions DE Minui. Deleuze, G. (1980a). Sur Spinoza. Cours Vincennes–St Denis, https:// www. webdeleuze.com/textes/15. [Accessed 14th february 2023]. Deleuze, G. (1981). Sur la peinture, Cours Vincennes - St Denis,transcription: Cécile Lathuillère et Szarzynski Eva , available at: https://www.webdeleuze.com/textes/250, [Accessed 11th March 2023] Deleuze, G. (1994). Difference and Repetition, Trans. Patton, Continuum. Deleuze, G., & Guattari, F. (1987). A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia, Tran. B. Massumi, 1st edition, University of Minnesota Press. Deleuze, G., & Guattari., F. (1994). What is Philosophy? Trans. G. Bruchel & H. Tomlinson, Verso. Deleuze, G. (1969). Logique Du Sens, Les Editions DE Minui. Deleuze, G. (2003). Francis Bacon: The Logic of Sensation, Trans. D. W. Smith, Continuum. Deleuze, G. (2021). Francis Bacon, The Logic of Sensation. Trans. B. Salimizadeh, Rozbahan pub. (in Persian) Deleuze, G. (2022). Spinoza's World, Gilles Deleuze's discourses about Spinoza, 1978-1981, Trans. H. Movahedi, Nashreney. (in Persian) Deleuze, G. (1981). Sur la peinture, Cours Vincennes - St Denis, transcription: Cécile Lathuillère et Szarzynski Eva. https://www.webdeleuze.com/textes/250, [Accessed 11th March 2023]. Emerling, J. (2005). Theory for Art History, Routledge, Taylor and Francis Group. Emerling, J. (2021). Theory for Art History, Trans. F. Afarin, Herfeh Honarmand Pub. (in Persian) Fotovatian, A., Sadafi, M., & Kalantari, A. (2021). Heidegger's Fundamental Ontology and Cognitive Sociology. Social Sciences, 28(92), 1-30. (In Persian) https://doi.org/10.22054/qjss.2022.55711.2293 Goddard, J. Ch. (2013), Henri Maldiney et Gilles Deleuze. La station Rythmique de L'œuvre d'art, Rhuthmos, http://rhuthmos.eu. [en ligne] (Ce texte a déjà paru sur Deleuze International en février 2009) Goddard, J. Ch. (2013). Henri Maldiney et Gilles Deleuze. La station rythmique de l'œuvre d'art, Rhuthmos, http://rhuthmos.eu. [En ligne] (Ce texte a déjà paru sur Deleuze International en février 2009) Gray, J. G. (2011). Heidegger's Being (Human existence in Heidegger's thought), Trans. M. Ghanbari, Letter of Reason, 3(7), 107-117. (in Persian) Hardt, M. (2012). Gilles Deleuze: An Apprenticeship in Philosophy, Trans. R. Najafzadeh, Nashr-e Ney. (in Persian) Heidegger, M. (1985). Being and Time. Trans. J. Macquarrie & E. S. Robinson. Harper and Row. Heidegger, M. (2010). Being and Time, Trans. A.K. Rashidian, Nashr-e Ney. (in Persian) Heydari, A., & Sayyidi, S. M. J. (2016). Affirmative Ontology Study of Gilles Deleuze’s Principles of Affirmative Ontology among Pre-Kantian and Post-Kantian Philosophers. Essays in Philosophy and Kalam, 48(2), 27-53. (in Persian) https://doi.org/10.22067/philosophy. v48i2.55481. Kamalportorab, M. (2004). Theory of Music, Cheshmeh Pub. (in Persian) Kamien, R. (2014). Music: An Appreciation, Trans. H. Yasini, Cheshmeh Pub. (in Persian) Karimi Haji Khademi, F. (2019). Heidegger's ontological components in Forough Farrokhzad's poems. Ormazd Research Journal (50), 121-100. (in Persian) https://sid.ir/paper/520579/fa. Kopf, J. M. (2021). Heidegger’s Fugue: Musicality and the Heraclitus Lectures. Journal of Aesthetics and Phenomenology, 8(2), 85–98. https://doi.org/10.1080/20539320.2021.2083363 Kundera, M. (2014). The art of the Novel, Trans. P. Homayounpour, Ghatreh Pub. (in Persian) Mashaekhi, A. (2017). Courage to live in the world without another, (interview: Ali Varamini and Mohsen Azmoudeh), The Yearbook of Etemad Newspaper. (in Persian) Molai, Z., Baghershahi, A. N. & Fath Taheri, A. (2019). Ontology in the philosophy of Gilles Deleuze. Master's Thesis in Philosophy, Faculty of Humanities, Imam Khomeini International University (RA). (in Persian) Monfard, M. (2015). Investigation of ontology in the philosophy of Mulla Sadra and Heidegger. Philosophy of Religion, 2 (4), 155-178. (in Persian) Nowell-Smith, D. (2012). The Art of Fugue: Heidegger on Rhythm, Gatherings: The Heidegger Circle Annual 2, 41-64. Parr, A. (2010). Creative Transformation, in Deleuze Dictionary, Ed. A. Parr, Edinburg University Press. Pickstock, C. (2008). Messian and Deleuze: The Musico-theological Critique of Modernism and Postmodernism, in Theory, Culture & Society, 25(7-8), 173-99. https://doi.org/10.1177/0263276408097802. Rae .G., (2014). Ontology in Heidegger and Deleuze: A Comparative Analysis, Palgrave Macmillan. Rae, G. (2021). The Equivocity of Being: Heidegger, Multiplicity, and Fundamental Ontology. Humam Studies, 44(3), 351–371. https://doi.org/10.1007/s10746-021-09581-8. Rae., G. (2014). Ontology in Heidegger and Deleuze: A Comparative Analysis, Palgrave Macmillan. Rajabi, A. (2019). Transcendental Finitude: A Study of Heidegger's Fundamental Ontology, Hermes Pub. (in Persian) Shariati, E. (2022). La réception de Heidegger en Iran, Trans. A. Rezaei, Nashr-e Ney. (in Persian) Smith, D. W. (2021). Philosophy of Deleuze, Trans. S. J. Seyedi, Elmi Va Farhangi Pub. (in Persian) Spiegelberg, H. (2012). The Phenomenological Movement; A Historical Introduction, Vol. 1, Trans. M. Olia, MinooyeKherad Pub. (in Persian) Sposobin, I.V. (2015). Музыкальная Форма: учебник общего курса анализа (Musical Form: textbook general analysis course), Trans. M. Ebrahimi, Nashr-e Hamaavaz. (in Persian) Young, E. B., Genosko, G. & Watson, J. (2021). The Deleuze and Guattari Dictionary, Trans. M. Rafie, Nousheh Pub. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 162 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 26 |