تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,035 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,539,768 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,243,597 |
بررسی تأثیر ناکاملی های هندسی بر رفتار خرابی نبشی های تحت اثر نیروی فشاری در دکل های مشبک خطوط انتقال نیرو | ||
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 اردیبهشت 1403 اصل مقاله (1.81 M) | ||
نوع مقاله: مقاله کامل پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/ceej.2024.60562.2329 | ||
نویسندگان | ||
علی اصغر ذکاوتی1؛ کریم عابدی* 1؛ محمدرضا چناقلو1؛ محمد چرختاب بسیم2 | ||
1دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سهند، تبریز | ||
2دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سهند، تبریز | ||
چکیده | ||
نبشی های فولادی، به عنوان یکی از مقاطع پرکاربرد در دکلهای مشبک خطوط انتقال نیرو استفاده میشود. بکارگیری این نوع مقاطع و همچنین نحوه اتصالات آن ها در دکلهای مشبک، باعث ایجاد خروج از مرکزیت در انتقال بار بین محل اتصال و محور طولی اصلی عضو میگردد که بر نیروهای داخلی تاثیرگذار است. از طرفی وجود لغزش اتصالات و انحنا اولیه در اعضا دکل، منجر به یک رفتار پیچیده، به ویژه برای اعضای تحت نیروی فشاری میشود. این نوع ناکاملی ها باعث کاهش ظرفیت در مقایسه با یک عضو ایده آل ساده تحت بارگذاری مرکزی میشود. با توجه به موارد فوق به منظور مدلسازی و پیش بینی بهتر حالات خرابی دکل، ارائه رویکردی مناسب در مدلسازی نبشی ها ضروریست. در این مطالعه، با بکارگیری یک روش ساده در مدلسازی اعضا نبشی، اثر ناکاملی های هندسی (خروج از مرکزیت، لغزش اتصالات و انحنا اولیه) بر روی رفتار خرابی نبشی های تحت نیروی فشاری بررسی شده است. برای مطالعه، نبشی ها بطور مجزا با اتصالات تک پیچه و دو پیچه و طولهای متنوع تحت اثر نیروی فشاری محوری مدلسازی شده، تحلیل های خرابی غیرخطی استاتیکی با استفاده از نرم افزار OpenSees انجام شده و سپس رفتار خرابی آنها با نتایج مطالعات آزمایشگاهی انجام یافته و ملاحظات مرتبط با آیین نامه های طراحی در این زمینه مقایسه شده است. نتایج مطالعه، حساسیت رفتار خرابی نبشی ها به ناکاملی ها را نشان داده و از طرفی روش مدلسازی بکارگرفته شده، پیش بینی مناسبی از رفتار و ظرفیت باربری این نوع مقاطع را ارائه میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
نبشی فولادی؛ دکل های مشبک خطوط انتقال نیرو؛ ناکاملی هندسی؛ خروج از مرکزیت؛ لغزش اتصالات؛ انحنای اولیه | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 162 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 114 |