تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,333 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,911 |
مقایسه اثربخشی مراقبت معنوی و تئوری انتخاب بر شکوفایی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
دوره 19، شماره 73، اردیبهشت 1403، صفحه 227-236 اصل مقاله (572.27 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.56781.5614 | ||
نویسندگان | ||
طیبه قاری زاده1؛ محمدعلی محمدی فر* 2؛ اسکندر فتحی آذر3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
3استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی مراقبت معنوی و تئوری انتخاب بر سرزندگی تحصیلی و شکوفایی دانشآموزان دختر متوسطه اول تبریز بود. این پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بود. 45 دانش آموز با داشتن ملاکهای ورود به مطالعه بعد از غربالگری به روش نمونهگیری خوشهای از میان کلیه دانشآموزان دختر پایه هفتم و هشتم ناحیه یک تبریز انتخاب و بهصورت تصادفی در دوگروه آزمایش و یک گروه کنترل (هرکدام 15نفر) قرارگرفتند. گروههای آزمایش، مداخله مختص خود را در 12جلسه 70 دقیقهای، بهصورت گروهی دریافت کردند و گروه کنترل مداخلهای را دریافت نکرد. دادهها با استفاده از پرسشنامه سرزندگی تحصیلی، مقیاس شکوفایی روانشناختی (HPFS) جمع آوری شد. تحلیل دادهها از طریق آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی بونفرونی با کمک نرمافزار SPSS انجام گرفت .یافتهها نشان داد که مراقبت معنوی بر سرزندگی تحصیلی (0/241) و شکوفایی(0/425) و تئوری انتخاب بر شکوفایی(0/386) دانشآموزان دختر تأثیر دارند و تأثیر مراقبت معنوی بر رضایت و شادکامی و مشارکت اجتماعی بیشتر از تئوری انتخاب است. نتایج پژوهش حاکی از اهمیت آموزش مراقبت معنوی و تئوری انتخاب بر سرزندگی و شکوفایی تحصیلی میباشد. آموزش مراقبت معنوی و تئوری انتخاب با کاربرد فنون و روشهای خاص خود، احتمالاً سبب پذیرش مشکلات و مواجهه آگاهانه با آنها و درنتیجه افزایش سرزندگی تحصیلی و شکوفایی شده است؛ لذا میتوان از یافتههای این پژوهش در تدوین محتوای برنامه درسی نوجوانان بهره جست. | ||
کلیدواژهها | ||
تئوری انتخاب؛ سرزندگی تحصیلی؛ شکوفایی؛ مراقبت معنوی؛ واقعیت درمانی؛ معنادرمانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 198 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 160 |