تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,397 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,948 |
بررسی اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری هیجانمدار (ECBT) بر نگرانی و حساسیت اضطرابی کودکان مضطرب | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
دوره 19، شماره 73، اردیبهشت 1403، صفحه 150-159 اصل مقاله (689.7 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2022.54361.5295 | ||
نویسندگان | ||
محبوبه کربلایی1؛ کامران یزدانبخش* 2؛ آسیه مرادی3 | ||
1دانشجوی دکترا، گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. | ||
3استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. | ||
چکیده | ||
یکی از رایجترین مشکلات بالینی در کودکان اختلالات اضطرابی است که با آسیبشناسی روانی قابل توجهی همراه است. پژوهش با هدف بررسی اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری هیجانمدار بر نگرانی و حساسیت اضطرابی در کودکان مضطرب انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه طرح پژوهش از نوع پیشآزمون_ پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم دبستان بود که در سال تحصیلی 1400- 1401 در دبستانهای ابتدایی بخش کهریزک تحصیل میکردند. ابتدا از طریق نمونهگیری خوشهای 672 نفر به ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای اضطراب کودکان و نوجوانان مبتنی بر DSM -5 (2017)، و نگرانی (1997) پاسخ دادند، در مرحله دوم 30 نفر از بین دانشآموزانی که براساس مقیاسهای پرسشنامه اضطراب کودکان و نوجوانان مبتنی بر DSM-5 (2017) و مصاحبه بالینی حداقل یکی از ملاکهای اختلالات اضطرابی را برآورده کرده بودند، به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گماشته شدند. ها از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و نرم افزار SPSS-25 استفاده شد. تحلیل دادهها نشان داد گروه درمانی شناختی رفتاری هیجانمدار بر نگرانی و حساسیت اضطرابی در کودکان دارای اختلالات اضطرابی اثرگذار بود (سطح معناداری 05/0). براساس یافتههای پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که گروه درمانی شناختی رفتاری هیجانمدار در بهبود نگرانی و حساسیت اضطرابی تاثیر دارد، با توجه به این شواهد استفاده از گروه درمانی شناختی رفتاری هیجانمدار برای اختلالات هیجانی در کار بالینی با کودکان مضطرب توصیه میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب؛ درمان شناختی رفتاری هیجان مدار؛ نگرانی؛ حساسیت اضطرابی؛ کودکان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 390 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 228 |