تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,895 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,446 |
مدلسازی عوامل مؤثر بر شناسایی فرصتهای کارآفرینی در گردشگری درمانی با استفاده از روش ساختاری تفسیری | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 21، دوره 7، شماره 3 - شماره پیاپی 27، مهر 1403، صفحه 191-207 اصل مقاله (1.27 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2024.61111.2197 | ||
نویسندگان | ||
مهشید حمزه ئی طهرانی1؛ جلال حقیقت منفرد* 2؛ مهدی باسخا3 | ||
1گروه مدیریت کسب و کار و کارآفرینی ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران | ||
3استادیار گروه مدیریت رفاه اجتماعی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
گردشگری درمانی امروزه از مهمترین شاخههای گردشگری میباشد و منافع اقتصادی و اجتماعی فراوانی برای کشور دارد. ازآنجاکه رتبه ایران علیرغم داشتن فرصتهای مناسب و مزیت های نسبی منطقه ای در این حوزه از جایگاه مناسبی در سطح جهانی برخوردار نمیباشد، ضروری است تا فرصتهای کارآفرینی در گردشگری درمانی شناسایی شده و مورد بهرهبرداری قرار گیرد. این پژوهش از نوع آمیخته (ترکیبی از روش کیفی و کمی) و دارای ماهیت اکتشافی، در گام نخست از مصاحبه با خبرگان، متخصصان و کارآفرینان گردشگری درمانی ابعاد و مقولات اثرگذار بر تشخیص فرصتهای کارآفرینی گردشگری درمانی با استفاده از تحلیل مضمون در نرمافزار MAX QDA استخراج گردید. این مقولات کلیدی عبارتاند از: عوامل محیطی، عوامل کسبوکار، بسترهای کارآفرینی، فرصتهای فناورانه، دانش کارآفرینانه، هوشیاری کارآفرینانه، ویژگیهای کارآفرینانه و شناسایی فرصتهای کارآفرینی سپس با تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM)، سطوح مقولههای کلیدی و روابط بین آنها تعیین و معرفی گردید. بر طبق نتایج سازههای عوامل محیطی،فرصتهای فناورانه و عوامل کسبوکار قدرت نفوذ بالا و تاثیرپذیری کمی دارند. سازههای شناسایی فرصتهای کارآفرینی و هوشیاری کارآفرینانه از وابستگی بالا و نفوذ اندک برخوردارند. سازههای دانش کارآفرینانه،ویژگیهای کارآفرینانه و بسترهای کارآفرینی قدرت نفوذ و میزان وابستگی مشابهی دارند. توصیه می شود زیرساختهای اساسی از جمله فرهنگسازی، استقرار فناوری اطلاعات، پشتیبانی از استارتاپهای گردشگری درمانی در دستور کار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تشخیص فرصت کارآفرینانه؛ گردشگری درمانی؛ کارآفرینی؛ درمان | ||
مراجع | ||
انصاری، منوچهر و خلیلی، اکبر. (1400). طراحی بسته خط مشی برای نیل به توسعه توریسم پایدار در ایران. مدیریت دولتی. 13(4). 738-765.
حمزه ئی طهرانی, مهشید. حقیقت منفرد, جلال و باسخا, مهدی. (1401). طراحی شبکه مضامین تشخیص فرصتهای کارآفرینانه در حوزه گردشگری درمانی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی, 5(1), 167-182.
رحمانی، سعید. موسی خانی، مرتضی و ثمری، داود. (1400). شناسایی و اولویت بندی ابعاد مولفههای شایشتگی کارآفرینانه سرمایهگذاری در مناطق آزاد ایران. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول. 13(46). 11-21.
رضائی، امیرعلی. هاشمی، فاطمه السادات و خاری، صاعده. (1401). توسعه گردشگری سلامت ایران با رویکرد کارآفرینی، چهارمین همایش ملی تحقیقات میانرشتهای در مدیریت و علومانسانی، تهران.
زارع مهرجردی، یحیی. سرو، سهیلا. اخوان، آفرین و باصولی، مهدی. (1401). بررسی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری درمانی با استفاده از روش پویایی سیستم و ارزیابی نقش آن در رشد اقتصادی با شاخص منفعت به هزینه. گردشگری و توسعه. 11(3). 39-59.
سخدری، جواد. یداللهی فارسی، جهانگیر و جعفرنژاد، مهدی. (1391). شناسایی نقش عوامل فردی مؤثر بر تشخیص فرصتهای کارآفرینی در حوزه گردشگری سلامت. مطالعات گردشگری. 1(2). 1-10.
سلیمی، مونا و تاجزاده نمین، امیررضا. (1400). تدوین مدل گردشگری سلامت با استفاده از رویکرد اکوتوریسم بهمنظور بهبود قابلیتهای درمانی مراکز گردشگری. مطالعات جغرافیا، عمران و مدیریت شهر. 7(4). 39-46.
شریف عسکری، صفا. کاباران زادقدیم، محمدرضا. حقیقت منفرد، جلال و عدالتیان شهریاری، جمشید. (1399). مدلسازی عوامل مؤثر بر تشخیص فرصتهای کارآفرینی بینالمللی در شرکتهای دانشبنیان ایرانی با روش ساختاری تفسیری. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، 3(4)، 67-86.
کمالی، مهدی، و آسایش، حمید. (1398). تعیین عوامل مؤثر بر تقاضای گردشگری سلامت خارجی در مناطق مختلف ایران. جغرافیا (برنامهریزی منطقهای). 10(1). 659-678.
کیا کجوری, حکیمه, نسیمی, محمد علی, تقی پوریان, محمد جواد, & قنبرزاده, قیدر. (1399). ارائه مدل مزیت های رقابتی کسب و کار گردشگری سلامت در پسا کرونا با بکارگیری تکنیک فرا ترکیب. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی, 3(4), 45-66.
مقیمی، سید محمد؛ وکیلی، یوسف و اکبری، مرتضی. (1396). نظریههای کارآفرینی (چاپ چهارم). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
Calle-Guisado, V., Adsuar, J. C., Barrios-Fernandez, S., Mendoza-Muñoz, M., Muñoz-Bermejo, L., Domínguez-Muñoz, F. J.,... & Rojo-Ramos, J. (2023). Effects of a multicomponent programme for improving physical and psychological health in victims of intimate partner violence: study protocol for a randomised control trial. International journal of environmental research and public health, 20(4), 1-9.
Filser, M., Tiberius, V., Kraus, S., Zeitlhofer, T., Kailer, N., & Müller, A. (2020). Opportunity recognition: Conversational foundations and pathways ahead. Entrepreneurship Research Journal, 13(1), 1-30.
Habes, M., Alghizzawi, M., Salloum, S. A., & Ahmad, M. (2018). The use of mobile technology in the marketing of therapeutic tourist sites: A critical analysis. International Journal of Information Technology, 2(2), 48-54.
Keadplang, K. (2019). An Increased Business Opportunity of Wellness Tourism as Premium Tourist Destination in Asian Countries. Journal of Cultural Approach, 20(37), 102–109.
Kostova, B. (2018). A Proposition for a Design Method of Service Systems. In Service-Oriented Computing–ICSOC 2017 Workshops: ASOCA, ISyCC, WESOACS, and Satellite Events, Málaga, Spain, November 13–16, 2017, Revised Selected Papers (pp. 339-345). Springer International Publishing.
Liang, F., & Xiaopei, G. U. O. (2022, March). Research on Entrepreneurial Path and Entrepreneurial Growth of Athletes Based on Initial Resource Orientation. In 2022 7th International Conference on Financial Innovation and Economic Development (ICFIED 2022) (pp. 3317-3322). Atlantis Press.
Moț, T., & Petroman, I. (2014). Buzias as a cultural and therapeutic tourism destination. thinking, 9, 10.321-324.
Nuradhi, M., & Kristanti, L. (2021). "Opportunity Recognition: Gender and Family Business Background Comparison". International Journal of Family Business Practices, 3(2), 18-32.
Okoye, I. B. (2018). Complex simulation of entrepreneurial opportunity emergence: The case of Nigerian entrepreneurship (Doctoral dissertation, Cardiff Metropolitan University).
Park, J. Y., Sung, C. S., & Im, I. (2017). Does social media use influence entrepreneurial opportunity? A review of its moderating role. Sustainability, 9(9), 1593.1-16.
Putri, K. M. D., Mulyawan, I. P. A., & Pramawati, I. D. A. A. T. (2023). Ability of students to recognize opportunities following implementation of entrepreneurship learning. Journal of Management Science (JMAS), 6(1), 71-81.
Tajpour, M., Hosseini, E., & Moghaddm, A. (2018). The effect of managers strategic thinking on opportunity exploitation. Scholedge International Journal of Multidisciplinary & Allied Studies, 5(2), 68-81.
Wang, J. (2022). Review and Prospect of Entrepreneurial Opportunity Identification Research. Scientific Journal of Economics and Management Research. Volume, 4(4).518-525.
. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 231 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 41 |