تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,490,572 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,856 |
نقش جنس، سن و شاخص تودهبدنی در شایستگی حرکتی ادراکشده کودکان 7 تا 9 سال | ||
ذهن، حرکت و رفتار | ||
دوره 2، شماره 2، دی 1402، صفحه 75-90 اصل مقاله (868.84 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/mmbj.2023.58228.1053 | ||
نویسندگان | ||
مالک احمدی* ؛ مهدی حبیبی | ||
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از این مطالعه بررسی نقش جنس، سن و شاخش تودهبدنی در شایستگیحرکتیادراکشده کودکان 7 تا 9 سال بود. روشها: روش تحقیق توصیفی از نوع علی-مقایسهای بود. 270 دانش آموز دختر و پسر 7 تا 9 سال با شاخصتودهبدنی کموزن، نرمال، و اضافهوزن، به روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب شدند. برای سنجش شایستگیحرکتیادراکشده از مقیاس تصویری شایستگیحرکتیادراکشده برای کودکان، استفاده شد. نتایج: نتایج تحلیل واریانس نشان داد کودکان 8 و 9 سال نسبت به کودکان 7 سال، شایستگیحرکتی ادراکشده بیشتری در مهارتهای توپی، و کل مهارتهای حرکتی دارند. این تفاوت در بین کودکان 8 و 9 سال معنادار نمیباشد. همچنین، شایستگی حرکتی ادراکشده کودکان اضافهوزن و کودکان نرمال نسبت به کودکان کموزن، در هر سه مهارت (جابجایی، توپی، و کل) بیشتر میباشد. همچنین، در کودکان پسر، گروه اضافهوزن حتی نسبت به کودکان نرمال، شایستگی ادراکشده بیشتری در مهارتهای توپی و کل مهارتهای حرکتی دارند. نتیجهگیری: بر اساس یافتهها، متغیرهای جنس، سن و شاخص توده بدنی، از عوامل موثر در رشد حرکتی ادراکشده کودکان 7 تا 9 سال هستند. توصیه می شود در طراحی و اجرای مداخلات رشدی حرکتی کودکان، عوامل جنس، سن و توده بدنی نیز در نظر گرفته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
شاخصتودهبدنی؛ شایستگیحرکتیادراکشده؛ مهارت حرکتی بنیادی؛ رشد حرکتی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 126 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 123 |