تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,485,471 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,037 |
مدل بهبود صادرات کارآفرینان صنایع کوچک و متوسط ایران با محوریت تدوین کار راهه شغلی | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 19، دوره 7، شماره 3 - شماره پیاپی 27، مهر 1403، صفحه 149-168 اصل مقاله (1.39 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2024.60845.2188 | ||
نویسندگان | ||
نوراله بازیار1؛ پروانه گلرد* 2؛ رویا شاکری3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج | ||
2دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب | ||
3استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج | ||
چکیده | ||
صادرات و بهبود آن برای بنگاه های کوچک و متوسط یک موضوع مهم و محوری است که به عنوان ابزاری برای رسیدن به رشد مطلوب اقتصادی و توسعه پایدار است. یکی از اهرم های موفقیت این صنایع صادرات کارآفرینانه است، که در این راستا با توجه به اهمیت منابع انسانی تدوین کارراهه شغلی متناسب با این مساله امری حیاتی است و نبود آن، این سازمان ها را متحمل کاهش چشمگیر صادرات میکند. در این راستا این پژوهش با هدف تدوین مدل بهبود صادرات کارآفرینان صنایع کوچک و متوسط ایران با رویکرد تدوین کار راهه شغلی در ایران به انجام رسید. این پژوهش با استفاده از روش آمیخته (کیفی-کمی) به انجام رسید که استخراج 21 مولفه مدل موردنظر در بخش کیفی و با استفاده از تحلیل محتوا مصاحبه با 21 خبره، صورت گرفت و تعیین ارتباط بین شاخص ها برای دستیابی به مدل در بخش کمی با اتکا به روش مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) انجام شد. تحلیل داده های کیفی و کمی پژوهش دستیابی به مدلی هشت سطحی بود که تاثیرگذارترین مولفه این مدل در سطح هشتم چشم انداز شغلی و تاثیرپذیرترین مولفه ها هم توانایی فروش ایده یا محصول و درک قوی از شرایط سازمان کارآفرین صادرکننده بودند. | ||
کلیدواژهها | ||
صادرات؛ صنایع کوچک و متوسط؛ کارراهه شغلی | ||
مراجع | ||
محبت، راحله، ارشدی، نسرین و نیسی، عبدالکاظم. (1399). طراحی و آزمون الگویی از پیشایندها و پیامدهای موفقیت کارراهه شغلی در یک سازمان صنعتی،. دستاوردهای روان شناختی، دوه 16، شماره 60، صص77-107.
اردلان, محمدرضا و همتی، مدینه. (1401). کارراهة شغلی و خودکارآمدی مربیان فنی و حرفه ای(مورد مطالعه: استان همدان). مدیریت بر آموزش سازمانها، دوره 1، سال 9، صص85-58.
ناصحی فر، وحید، دهدشتی شاهرخ، زهره، تقوی فر، محمدتقی و حسن زاده، فرزاله. (1399). عوامل مؤثر بر صادرات کارآفرینانه از دیدگاه قابلیت های پویا. مجله مدیریت کسب و کارهای بینالمللی، سال اول شماره 3، صص 42-23.
کرمی، اژدر، صنوبر، ناصر؛ کرمی، هادی؛ یونس پور، زهرا. (1396). تأثیر گرایش کارآفرینی بر عملکرد صادراتی شرکتهای کوچک و متوسط با نقش میانجی قابلیت یادگیری. مجله مدیریت کسب و کارهای بینالمللی، دوره 1، شماره 1، صص16-1.
زالی، محمدرضا، رضوی، سید مصطفی. (1400). موانع کارآفرینی در شرکتهای صادراتی ایران، مجله مدیریت کارآفرینی، سال سوم،شماره 4، 86-67.
موسی خانی، مرتضی؛ سرافرازی، مهرزاد، خرم دبیری، محمد. (1398). پارادایم توسعه کارآفرینی سازمانی، ضرورتی اساسی در سازمان های هزاره سوم. جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، دوره 9، شماره 1، صص 261-282.
میرجلیلی، سید حسین، حسینی، سید شمس الدین و عبدی، یوسف. (1397)، بررسی عوامل موثر بر توسعه صادرات محصولات دانش بنیان در کشورهای منتخب، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات بین رشتهای دانش راهبردی، شماره 23، 144-115.
شاه آبادی، ابوالفضل، خوش طینت، بهناز، شاه ملکی، رضا و مرادی، علی. (1400)، تاثیرفضای کارآفرینی بر صادرات غیرنفتی کشورهای منتخب در حال توسعه و توسعه یافته، مجله مدیریت کسب وکارهای بینالمللی، سال چهارم، شماره 1، 166-147.
آقاموسی طهرانی، مریم.، سرداری، احمد و کرمپور، عبدالحسین. (1395). شناسایی عوامل مؤثر بر صادرات کالاهای فناورمحور با رویکرد کارآفرینی و بازارمحوری. مجله توسعه کارآفرینی، سال نهم، شماره 1، 158-139.
عقیلی، فریبا السادات.(1395). اثر متقاطع کارآفرینی و بنگاه های کوچک و متوسط بر صادرات غیرنفتی ایران و شرکای تجاری آن، مجله بررسیهای اقتصادی، شماره 29، 189-164.
کلاه کج، کبری و درزیان عزیزی، عبدالهادی. (1395). بررسی تاثیر ابعاد توسعه کارآفرینی بر عملکرد صادراتی شرکتهای کوچک و متوسط، مجله کارآفرینی و توسعه اقتصادی، شماره 18، 211-191.
ستایش، هدیه، معمارنژاد، عباس، هژبر کیانی، کامبیز و ترابی، تقی. (1399). تبیین عوامل مؤثر بر رشد ارزش افزوده صنایع کوچک و متوسط در اقتصاد ایران، دوفصلنامه مطالعات و سیاستهای اقتصادی، سال ششم، شماره دوم، صص 206-189.
بیدختی، علی اکبر. (1398). نقش بنگاه های کوچک و متوسط در خلق فرصت های کارآفرینی، نشریه کاوشهای مدیریت بازرگانی، سال سوم، شماره 2، 155-139.
Abele, A. E., Spurk, D., & Volmer, J. (2022). The construct of career success: Measurement issues and an empirical example. Zeitschrift für Arbeitsmarktforschung, 43(3), 195-206.
Ajayi, B. (2016). The impact of entrepreneurial orientation and networking capabilities on the export performance of Nigerian agricultural SMEs. Journal of Entrepreneurship and Innovation in Emerging Economies, 2(1): 1-23.
Campbell, B.A. (2022). Earnings effects of entrepreneurial experience: Evidence from the semiconductor industry. Management Science, 59(2), 286–304.
Converse, P. D., Pathak, J., DePaul-Haddock, A. M., Gotlib, T., & Merbedone, M. (2020). Controlling your environment and yourself: Implications for career success. Journal of Vocational Behavior, 80(1), 148-159.
De clerq, J. M., Castejón, J. L., & Gilar, R. (2022). General mental ability as moderator of personality traits as predictors of early career success. Journal of Vocational Behavior, 83(2), 171-180.
Felgueira, T.; Rodrigues, R.G. (2012). “Entrepreneurial orientation, market orientation and performance of teachers and researchers in public higher education institutions”, Public policy and administration, 11(4), pp: 703-718.
Huang, S.K.; Wang, Y-L (2014). “Entrepreneurial orientation, learning orientation, and innovator in small and medium enterprises”, Procedia social & behavioral sciences, 24, pp: 563-570.
Kuhn, B.; Sassmannshausen, SP; Zollin, R. (2021). “Entrepreneurial management as a strategic choice in firm behavior: Linking it with performance”, paper presented at the HTSF conference in Twente, The Netherlands.
Navarro-García, A., Schmidt, A. C. M., & Rey-Moreno, M. (2020). Antecedents and consequences of export entrepreneurship. Journal of Business Research, 68 (7), 1532-1538.
Rwehumbiza, D., & Marinov, M. A. (2022). Development of entrepreneurial orientation of export manufacturers from emerging economies. International Entrepreneurship and Management Journal, 16(2), 667-689.
Santra, I., Batu, K., and Sampe, F. (2020). Export entrepreneurship and green product uniqueness orientation on EP of Indonesian small and medium enterprises. Management Science Letters, 11 (2), 587-594
Yaseen Zeebaree, M.R. & Siron, R.B. (2018). The impact of entrepreneurial orientation on advantage moderated by financing support in SMEs. International Review of Management and Marketing, 7(1): 43-52.
. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 114 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 55 |