تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,304 |
تعداد مقالات | 15,960 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,317,341 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,075,390 |
نسبت تجربۀ دینی با ابعاد دین | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 18، دوره 18، شماره 46، اردیبهشت 1403، صفحه 313-327 اصل مقاله (920.57 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2024.60329.3698 | ||
نویسنده | ||
قدرت الله قربانی* | ||
دانشیار، گروه فلسفه، دانشگاه خوارزمی، ایران | ||
چکیده | ||
دین دارای ابعاد مختلفی از جمله ابعاد اعتقادی، اخلاقی، تجربی، مناسکی- عبادی، اسطورهای-روایی، اجتماعی و مادی است. تجربة دینی یکی از ابعاد دین است و هم بعنوان یک واقعیت مهم دینی دارای مناسبات مختلفی با دیگر ابعاد آن است. از اینرو شناخت نوع مناسبات تجربة دینی با ابعاد دین اهمیت زیادی دارد. پرسش تحقیق آن است که چه نسبتی میان تجربة دینی با ابعاد مختلف دین قابل تصور است؟ در پاسخ به این سوال، ابتدا بایستی به اهمیت تلقیهای مختلف از دین و سپس تجربة دینی توجه داشت؛ یعنی نوع خوانش ما از تجربة دینی، نسبت آن را با ابعاد دین تعیین میکند. همچنین تلقی ما از دین، در تعیین ماهیت و تنوع ابعاد آن بسیار مهم است. در این زمینه، میتوان با نظر به دو سنت مهم دینی موجود در جهان، یعنی سنت خداباوری و خداناباوری، به اهمیت امر متعالی و جنبه الهی/قدسی دین، توجه داشت و حداقل بر نقش ابعاد اعتقادی، اخلاقی، روایی-اسطورهای، تجربی، نهادی-حقوقی/اجتماعی، عبادی-مناسکی (شعائری) و مادی دین توجه داشت که هریک مناسبات خاصی با تجربۀ دینی دارند؛ بویژه ابعاد اعتقادی و شعائری که میتوانند مورد توجه بیشتری قرار دارند. در این زمینه، به نظر میرسد بُعد اعتقادی میتواند ایجاد کننده یا تفسیرگر تجربۀ دینی، بُعدعبادی-شعائری نمایشگر و تجلی کننده و تکرار نُمادین تجربههای دینی، و بُعد روایی-اسطورهای انتقال دهندة ماهیت آن به نسلهای بَعدی، بُعد اخلاقی هم مُوجد و هم بسط سلوکی نتیجة تجربیات دینی، و بُعد مادی نیز تجسمگر خارجی و زمینهساز وقوع تجربههای دینی باشند. ضمن اینکه توجه به نظریات مطرح در دو رویکرد ذاتگرایی و ساختارگرایی درباب تجربههای دینی و تقسیم تجربههای دینی به دوگونة مینوی و شهودی-نظری، نوع مناسبات آنها را با ابعاد دین متنوع و پیچیدهتر خواهد ساخت. | ||
کلیدواژهها | ||
تجربة دینی؛ ابعاد دین؛ باورها؛ شعائر؛ امر مینوی؛ سنت خداباوری | ||
مراجع | ||
The Holy Quran. Barqi, A. (1992). Al Mahasin, Dar-ul Kotob Eslamiyeh Publishing. (In Arabic) Davis, C. (1989). The Evidential of Religious Experiences. Oxford University Press. Fanaei, A. (2015). the Ethics of Theology, Negahe Moaser Publishing. (In Persian) Hume, R. (2007). the World’s Living Religions, trsnslated by A. Govahi, Elm Publishing. (In Persian) Katz, S. (1978). Mysticism and Philosophy Analysis. Oxford University Press. Mc Grath, A. (2013). An Introduction on Christian Theology, Vol. 2,Translated by M.R Bayat & Others, University of Religions and Denominations Press. (In Persian) Mohaddeth Nouri. (1987). Al-Mustadrak, Vol. 3, Al-Bayt Publishing. (In Arabic) Proudfoot, W. (2014). Religious Experience, Translated by A. Yazdani, Taha Publishing. (In Persian) Schleiermacher, F. (2005). On Religion: Speeches to Its Cultured Despisers. Cambridge Texts in the History of Philosophy) Revised Edition, Cambridge University Press.Smart, N. (1989). The World’s Religions. Cambridge University Press. Smart, N. (1993). World Views. Crosscultural Explorations of Human Beliefs. Charles Scribner’s Sons. Smart, N. (1996). Dimensions of the Sacred: An Anatomy of the Worlds’ Belifs. University of California Press. Swinborn. (1979). The Existence of God. Oxford University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 231 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 217 |