تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,783 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,397 |
شناسایی الگوی توسعه فناوری فضایی در ایران با رویکرد تجاریسازی | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 18، دوره 7، شماره 3 - شماره پیاپی 27، مهر 1403، صفحه 127-147 اصل مقاله (1.52 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2024.60859.2186 | ||
نویسنده | ||
امیر جلیلوندنژاد* | ||
گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه گرمسار، گرمسار، ایران | ||
چکیده | ||
توسعه فناوری فضایی، هزینه های بسیار سنگینی دارد. توجه به تجاری سازی این فناوری و کسب درآمد از آن بهعنوان راهکاری برای جبران بخشی از هزینههای اکتساب فناوری، می تواند مسیر توسعه آن را در آینده هموار و پایدار نماید و به علاوه، فرصتی برجسته برای دستیابی به درآمدهای بالای این فناوری را برای کشور ایجاد نماید. مقاله حاضر بر تعیین راهبردها و اولویتهای توسعه فناوری فضایی ایران بر پایه مطالعه و تحلیل بازار خدمات فناوری فضایی، متمرکز شده است. برایناساس در این تحقیق ابتدا بازار خدمات فناوری فضایی شناسایی و تحلیل شده است تا امکان حضور ایران در هر یک ارزیابی شود. سپس راهبردهای توسعه فناوری فضایی در جهت تجاریسازی این فناوری بر اساس تحلیل سوات پیشنهاد گردیدهاند. برای این منظور از نظرات خبرگان با روش دلفی استفاده گردید. همچنین پس از ارزیابی ذینفعان اصلی فناوری در ایران، اولویتهای توسعه از نگاه تجاری تعیین شده و بازار هدف این فناوری برای سرمایهگذاری اثربخش انتخاب گردیده است. بر اساس نتایج این تحقیق، اولویتهای توسعه فناوری فضایی ایران در مسیر تجاری سازی آن، در کوتاهمدت حمایت از استارتآپهای پایین دست زنجیره و اپراتوری در حوزه خدمات ثابت ماهواره ای و پخش همگانی، در میانمدت دستیابی پایدار به مدارپایین زمین و شکل دهی به همکاری مشترک بینالمللی در حوزه فضا و در بلندمدت، دستیابی به توانمندی ساخت ماهوارههای مخابراتی و سنجشی و توانمندی پرتاب به مدار زمینآهنگ خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
تجاریسازی؛ فناوری فضایی؛ برنامهریزی راهبردی؛ اقتصاد فضا | ||
مراجع | ||
حاجیپور، پدرام، محمدی، لیلا، (1393). نقش ماهوارههای چند پرتوی با نرخ انتقال داده بالا در نسل پنجم ارتباطات ماهوارهای، چهاردهمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران، سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران، پژوهشکده مخابرات و فناوری ماهواره، تهران.
حبیبی، روزبه؛ اصغری، زهرا، جعفری، کامران. (1397). شناسایی و اولویت بندی استراتژی های توسعه کارآفرینی فارغ التحصیلان دانشگاهی با استفاده از روش تاپسیس (مطالعه موردی: استان گیلان)، فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، 16(33)- 55-64.
حسینپور، علی؛ مرادی، محمدعلی. (1400). نقش نهاد دولت در توسعه نوآوری کسبوکارهای هایتک برای ورود به بازارهای بینالمللی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، 4(4), 1-24.
خمسه، عباس؛ اشرف خرامانی، علی. (1399). ارائه مدل فازی انتخاب استراتژی تکنولوژی متناسب با رفتار شرکت، فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، 18(40)، 21-34.
رضوانی، مهران؛ امین شکروی، نگار؛ رضائی، مرضیه. (1400). شناسائی قابلیتهای پویا بر اتخاذ و موفقیت استراتژی های بین المللی سازی، نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی، 4(1)، 43-65.
عبداللهزاده، سهراب. (1397). الگویی برای تدوین سند استراتژی فناوری رشته فعالیت طیور با مدل CAPTECH، فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، 16(33)، 17-24.
کیارسی حیدر، پگاه. (1390). بررسی عملکرد تجاریسازی فناوری در کشور طی برنامههای دوم، سوم و چهارم توسعه، دومین کنفرانس مدیریت اجرایی. 1-10.
محمودی، سیدهادی؛ گلرو، علیاکبر. (1386). ضرورت، مبانی و الزامات تدوین قانون ملی فضایی، هشتمین همایش سالانه (بین المللی) انجمن هوافضای ایران.
Ackermann, F., & Eden, C. (2011). Strategic management of stakeholders: Theory and practice. Long range planning, 44(3), 179-196.
AIAC. (2016). The Future of Canada’s Space Sector, Available Online at: http://aiac.ca/wp-content/uploads/2016/11/AIAC-Space-Submission-Sept-2016.pdf.
Cheng, D. (2009). US-China space cooperation: more costs than benefits. The Heritage Foundation, 2670, 1.
Chi, M., Plaza, A., Benediktsson, J. A., Sun, Z., Shen, J., & Zhu, Y. (2016). Big data for remote sensing: Challenges and opportunities. Proceedings of the IEEE, 104(11), 2207-2219.
David, F. R. (2011). Strategic management concepts and cases, Prentice hall.
Denis, G., Alary, D., Pasco, X., Pisot, N., Texier, D., & Toulza, S. (2020). From new space to big space: How commercial space dream is becoming a reality. Acta Astronautica, 166, 431-443.
Dunphy, R. (2016). Space Industry Business Opportunities in Japan, EU-Japan Centre for Industrial Cooperation, Tokyo.
EARSC, E. (2016). Creating a European Marketplace for Earth Observation Services.
European commission, (2016). Copernicus market report, PWC for the European commission.
Grimard, M. (2012). Economical Sustainability of the Space Value Chain: Role of Government, Industry, and Private Investors, Toulouse Space Show 2012 : IISL/IAA Space Law and Policy Symposium, Toulouse.
Hampson, J. (2017). The future of space commercialization, Niskanen Center Research Paper, 25.
Heraleous, L., Terrier, D., & Gonzalez, S. (2019). NASA's Capability Evolution Toward Commercial Space. Space Policy, 50, 101330.
Lee, J., Kim, I., Kim, H., & Kang, J. (2021). SWOT-AHP analysis of the Korean satellite and space industry: Strategy recommendations for development. Technological Forecasting and Social Change, 164, 1-13.
Mahjoom, M. S., Isfahani, A. M., Kordnaeij, A., & Hosseini, S. H. K. (2019). Barriers to the commercialization of civilian space technology in Iran. Space Policy, 49, 1-13.
McCoy, A. P. (2008). Commercialization for Innovative Products in the Residential Construction Industry, Virginia Tech.
Meyer, Z. (2010). Private Commercialization of Space in an International Regime: A Proposal for a Space District, Northwestern Journal of International Law & Business, 30(1), 240-261.
SIA, (2017). State of the satellite industry Report, Satellite Industry Association.
SIA, (2018). State of the satellite industry Report, Satellite Industry Association.
SIA, (2019). State of the satellite industry Report, Satellite Industry Association.
SIA, (2020). State of the satellite industry Report, Satellite Industry Association.
Simpson, W., & Greenfield, H. (2012). IPTV and Internet Video: Expanding the reach of television broadcasting. CRC Press.
Yukun, G. O. N. G., Tong, Q. I. N., Wei, W. E. I., & Yu, M. O. U. (2020). Analysis of International Commercial Space Market and Policy. 中国航天 (英文), 20(4), 39-48.
. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 127 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 64 |