تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,304 |
تعداد مقالات | 15,960 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,317,235 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,075,295 |
بررسی وضعیت مطالعه در شبکههای اجتماعی مجازی در بین دانشجویان کارشناسی دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 6، اسفند 1402، صفحه 43-60 اصل مقاله (1.97 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2024.59434.1053 | ||
نویسندگان | ||
حدیث حیدری1؛ غلامرضا حیدری* 2؛ محمود مرادی3 | ||
1دانشآموخته کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم اجتماعی و تربیتی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. | ||
2دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم اجتماعی و تربیتی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
3استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم اجتماعی و تربیتی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این پژوهش، بررسی وضعیت مطالعه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه رازی در شبکههای اجتماعی مجازی بوده است. روششناسی: روش پژوهش پیمایشی و از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 1400- 1399، برابر با 7774 نفر بودند و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 366 نفر به دست آمد. روایی صوری و محتوایی ابزار گردآوری دادههای این پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوریشده از نرمافزار اس.پی.اس.اس. در دو مرحله انجام شد. سپس جهت پاسخ به سؤالهای پژوهش از آزمون تی تک نمونهای و رگرسیون خطی ساده استفاده شد. یافتهها: نتایج تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که میزان مطالعه دانشجویان کارشناسی دانشگاه رازی در سطح پایینی قرار دارد. همچنین، میزان استفاده دانشجویان کارشناسی دانشگاه رازی از شبکههای اجتماعی مجازی بیشتر از مقدار متوسط است و در سطح بالایی قرار دارد. میزان مفید بودن شبکههای اجتماعی مجازی برای دانشجویان کارشناسی دانشگاه رازی در سطح بالایی قرار داشت و تنها مانع استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در امر خواندن در میان دانشجویان سرعت پایین شبکه اینترنتی بود. درنهایت، بر اساس یافتههای این پژوهش، استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر میزان مطالعه (درسی و غیردرسی) دانشجویان دانشگاه رازی تأثیر مثبت و معنیداری دارد. نتایج: بر اساس نتایج به دست آمده، میتوان گفت که شبکههای اجتماعی در ایجاد عادت به مطالعه اثر داشته است، میزان استفاده دانشجویان کارشناسی دانشگاه رازی از شبکههای اجتماعی مجازی بیشتر از مقدار متوسط است و در سطح بالایی قرار دارد و دانشجویان موردمطالعه، در استفاده از این شبکهها با مشکلاتی نظیرسرعت پایین و قیمت بالای اینترنت، قیمت بالای منابع چاپی و عدم آشنایی با سایتها و فیلترینگ مواجه بودند. از فواید شبکههای اجتماعی مجازی دسترسی بیشتر وآسان دانشجویان به منابع خواندنی مانند روزنامه، کتاب، مجله و سایتهای مختلف است. بهطورکلی میتوان گفت که پیشرفت فناوریهای اینترنت، شبکههای اجتماعی مجازی را از قالب یک ابزار روزمره و تفریحی به یک ابزار برای تعاملات متقابل تبدیل کرده است و افراد میتوانند از این شبکهها نهتنها جهت سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت، بلکه برای دریافت اخبار و اطلاعات مهم و حل مسائل و مشکلات درسی و غیردرسی نیز استفاده کنند و از این طریق آموزشهای موردنیاز و موردعلاقه خود را ببینند. اصالت و ارزش: این پژوهش باهدف ارتقاء سطح مطالعه و بهبود وضعیت مطالعه دانشجویان انجام شده است و نتایج آن میتواند مورد توجه مسئولان دانشگاه قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
شبکههای اجتماعی مجازی؛ میزان مطالعه؛ دانشجویان دانشگاه رازی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
جواهری، فاطمه؛ و محمدی، امیر. (1397). تأملی در وضعیت مطالعه دانشجویان با تأکید بر نقش خانواده و دانشگاه دولتی مطالعه موردی سه دانشگاه. راهبرد فرهنگ، 11(41)، 75-104. Doi:10.22034/JSFC.2018.67058 حسنزاده، سودابه؛ حریری، نجلا؛ و گیلوری، عباس. (1397). تأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی بر وضعیت مطالعه نوجوانان: مطالعه موردی دانشآموزان مقطع متوسطه مدارس دخترانه سما در شهر تهران. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 24(1)، 35-49. Dor:20.1001.1.26455730.1397.24.1.1.6 شاوردی، تهمینه؛ چیتساز قمی، محمد جواد؛ و حیدری، حسین. (1399). تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر عملکرد کمی تحصیلی دانشآموزان. نشریه علمی فناوری آموزش، 14(4)، 801-812. Doi: https://doi.org/10.22061/jte.2019.3513.1887 صمیعی، میترا؛ قبادیترا، حدیقه؛ و حریری، نجلا. (1399). نقش شبکههای اجتماعی در میزان مطالعه الکترونیکی و چاپی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی). علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 6 (2)، 73-88. Doi:10.22091/STIM.2020.4311.1305 محبوب، سیامک. (1390). نگاهی به سرانه مطالعه در کشورهای پیشرفته. کتاب ماه کلیات، 13 (171)، 112-114. معین، محمد. (1377). فرهنگ فارسی. نشر سپهر. Ajayi, S. O., & Akole, O. B. (2018). Impact of social networking on reading habits of NCE students of college of education, Ikere-Ekiti, Ekiti State, Nigeria. International Journal of Research and Analytical Reviews, 5(2), 7-13.
Gok, T. (2016). The Effects of Social Networking Sites on Students' Studying and Habits. International journal of Research in Education and Science, 2(1), 85-93. DOI:10.21890/ijres.10682
Samad, S., Nilashi, M., & Ibrahim, O. (2019). The impact of social networking sites on students’ social wellbeing and academic performance. Education and Information Technologies, 24, 2081-2094. DOI:10.1007/s10639-019-09867-6
Tafesse, W. (2020). The effect of social networking site use on college students’ academic performance: The mediating role of student engagement. Education and Information Technologies, 25, 4747-4763. DOI:10.1007/s10639-020-10162-y | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 212 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 137 |