تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,229 |
تعداد مقالات | 15,075 |
تعداد مشاهده مقاله | 50,612,507 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,703,207 |
تأثیر تعدیل گری اینرسی دانش بر رابطه بین قابلیت یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی | ||
نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 6، اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2024.59936.1055 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا فرهادپور* 1؛ اعظم کاظمی2 | ||
1دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | ||
2کارشناس ارشد، گروه مدیریت فناوری اطلاعات- مدیریت منابع اطلاعاتی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش باهدف تعیین تأثیر تعدیل گری اینرسی دانش بر رابطه بین قابلیت یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی در بیمارستان امیرالمؤمنین اهواز انجام شد. روششناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی بوده که با روش پیمایشی تحلیلی انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان بیمارستان امیرالمؤمنین اهواز به تعداد 530 نفر بود، که از این تعداد با استفاده از فرمول کوکران، 223 نفر نمونه انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامۀ دارای 59 گویه مبتنی بر مطالعات پیشین شامل 18 گویه برای قابلیت یادگیری سازمانی، 27 گویه برای نوآوری سازمانی و 14 گویه برای اینرسی دانش دارای روایی صوری و اعتباریابی شده (85/0=α) استفاده گردید. دادهها با استفاده از نرمافزارهای اکسل، SPSS23، و AMOS تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: یافتهها نشان داد وضعیت میانگین قابلیت یادگیری سازمانی (27/3)، میانگین نوآوری سازمانی (23/3) و بالاتر از حد متوسط است. ضمن اینکه، میانگین (20/2) برای اینرسی دانش نشان داد که وضعیت این متغیر در جامعه نیز در سطح متوسط قرار دارد. نتایج آزمون فرضیهها نشان داد که قابلیت یادگیری سازمانی بر نوآوری سازمانی (85/0=β و 814/12=t-value) تأثیر دارد. همچنین اینرسی دانش نقش تعدیل گر منفی در تأثیر قابلیت یادگیری سازمانی بر نوآوری سازمانی (207/0- =β و 168/2-t-value=) دارد. نتایج: هرچند برتأثیر قابلیت یادگیری سازمانی بر نوآوری سازمانی تأیید شد، لیکن اینرسی دانش بهعنوان نوعی مقاومت در برابر پذیرش و بهکارگیری دانش میزان این تأثیر را میکاهد. اینرسی دانش، با محدود کردن فرصت یادگیری و کسب و استفاده از تجربیات جدید مانع نوآوری سازمانی میشود. اصالت و ارزش: اینرسی دانش، مقاومت منفی در فرایند اثربخشی یادگیری سازمانی است که بهعنوان موضوع جدید وارد حوزه مدیریت دانش شده است. حذف و یا کاهش اثرات اینرسی دانش به سازمان کمک میکند تا از سرمایههای دانشی خود در راستای نوآوری و تولید ارزش بهره ببرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اینرسی دانش؛ یادگیری سازمانی؛ نوآوری سازمانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 41 |