تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,270 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,954,367 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,624,981 |
تأثیر تعدیل گری اینرسی دانش بر رابطه بین قابلیت یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی | ||
نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 6، اسفند 1402، صفحه 23-42 اصل مقاله (2.23 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2024.59936.1055 | ||
نویسندگان | ||
اعظم کاظمی1؛ محمدرضا فرهادپور* 2 | ||
1کارشناس ارشد، گروه مدیریت فناوری اطلاعات- مدیریت منابع اطلاعاتی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. | ||
2دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش باهدف تعیین تأثیر تعدیل گری اینرسی دانش بر رابطه بین قابلیت یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی در بیمارستان امیرالمؤمنین اهواز انجام شد. روششناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی بوده که با روش پیمایشی تحلیلی انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان بیمارستان امیرالمؤمنین اهواز به تعداد 530 نفر بود، که از این تعداد با استفاده از فرمول کوکران، 223 نفر نمونه انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامۀ دارای 59 گویه مبتنی بر مطالعات پیشین شامل 18 گویه برای قابلیت یادگیری سازمانی، 27 گویه برای نوآوری سازمانی و 14 گویه برای اینرسی دانش دارای روایی صوری و اعتباریابی شده (85/0=α) استفاده گردید. دادهها با استفاده از نرمافزارهای اکسل، SPSS23، و AMOS تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: یافتهها نشان داد وضعیت میانگین قابلیت یادگیری سازمانی (27/3)، میانگین نوآوری سازمانی (23/3) و بالاتر از حد متوسط است. ضمن اینکه، میانگین (20/2) برای اینرسی دانش نشان داد که وضعیت این متغیر در جامعه نیز در سطح متوسط قرار دارد. نتایج آزمون فرضیهها نشان داد که قابلیت یادگیری سازمانی بر نوآوری سازمانی (85/0=β و 814/12=t-value) تأثیر دارد. همچنین اینرسی دانش نقش تعدیل گر منفی در تأثیر قابلیت یادگیری سازمانی بر نوآوری سازمانی (207/0- =β و 168/2-t-value=) دارد. نتایج: هرچند برتأثیر قابلیت یادگیری سازمانی بر نوآوری سازمانی تأیید شد، لیکن اینرسی دانش بهعنوان نوعی مقاومت در برابر پذیرش و بهکارگیری دانش میزان این تأثیر را میکاهد. اینرسی دانش، با محدود کردن فرصت یادگیری و کسب و استفاده از تجربیات جدید مانع نوآوری سازمانی میشود. اصالت و ارزش: اینرسی دانش، مقاومت منفی در فرایند اثربخشی یادگیری سازمانی است که بهعنوان موضوع جدید وارد حوزه مدیریت دانش شده است. حذف و یا کاهش اثرات اینرسی دانش به سازمان کمک میکند تا از سرمایههای دانشی خود در راستای نوآوری و تولید ارزش بهره ببرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اینرسی دانش؛ یادگیری سازمانی؛ نوآوری سازمانی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
جعفری، سیدمحمدباقر؛ محمدی دورباش، زهرا ؛ و میرزائی، اشرف. (1397). تاثیر اینرسی سازمانی بر نوآوری و نوآوری بر عملکرد. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 6(4)، 153- 175. Doi:10.22104/JTDM.2019.3227.2114 چاوشی، زینب؛ و خاشعی ورنامخواستی، وحید. (1401). تاثیر سازوکارهای یادگیری سازمانی بر ظرفیت نوآوری استراتژیک. مطالعات مدیریت راهبردی، 50(3)، 21- 38. Doi:10.22034/SMSJ.2022.135056 شریعتنژاد، علی؛ موسوی، سیده نسیم؛ و جعفری، محمد. (1401). بررسی تاثیر انحراف خلاق بر اینرسی نوآوری با نقش میانجی هوشمندی منابع انسانی (مورد مطالعه: سازمانهای دانشبنیان استان لرستان). مدیریت بهرهوری، 16(1)، 109- 134. doi: 10.30495/qjopm.2020.1872250.2523 غفاری، رحمان؛ و رستمنیا، یحیی. (1396). اینرسی سازمانی و تنبلی اجتماعی؛ کژکارکردهای فرهنگ سازمانی بوروکراتیک. مدیریت دولتی، 9(2)، 307- 332. doi:10.22059/JIPA.2017.234155.2019 موسوی، سیدنجمالدین. (1402). تحلیل پیامدهای اینرسی دانشی در شرکتهای دانش بنیان. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 9(3)،294-269. Doi:10.22091/stim.2023.8775.1891 Aboelmaged, M., & Hashem, G. (2019). Absorptive capacity and green innovation adoption in SMEs: The mediating effects of sustainable organizational capabilities. Journal of Cleaner Production, 220, 853–863. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.02.150
Antunes, H. D. J. G., & Pinheiro, P. G. (2020). Linking knowledge management, organizational learning and memory. Journal of Innovation & Knowledge, 5(2), 140-149. https://doi.org/10.1016/j.jik.2019.04.002
Argyris, C., & Schön, D. A. (1997). Organizational learning: A theory of action perspective. Reis, (77/78), 345-348. https://doi.org/10.2307/40183951.
Arranz, N., Arroyabe, M. F., Li, J., & Arroyabe, J. F. (2019). An integrated model of organisational innovation and firm performance: Generation, persistence and complementarity. Journal of Business Research, 105, 270-282. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.08.018
Baker, W. E., & Sinkula, J. M. (1999). The synergistic effect of market orientation and learning orientation on organizational performance. Journal of the academy of marketing science, 27(4), 411-427. https://doi.org/10.1177/0092070399274002
Baumane-Vītoliņa, I., Woschank, M., Apsalone, M., Šumilo, Ē., & Pacher, C. (2022). Organizational innovation implications for manufacturing SMEs: Findings from an empirical study. Procedia computer science, 200, 738-747.https://doi.org/10.1016/j.procs.2022.01.272
Buijtendijk, H., van Heiningen, J., & Duineveld, M. (2021). The productive role of innovation in a large tourism organisation (TUI). Tourism Management, 85, 104312. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2021.104312
Calik, E., Calisir, F., & Cetinguc, B. (2017). A scale development for innovation capability measurement. Journal of Advanced Management Science, 5(2), 69-76. doi: 10.18178/joams.5.2.69-7
Chan, D. W., Sarvari, H., Golestanizadeh, M., & Saka, A. (2023). Evaluating the impact of organizational learning on organizational performance through organizational innovation as a mediating variable: evidence from Iranian construction companies. International Journal of Construction Management, 1-14. https://doi.org/10.1080/15623599.2023.2239486
Chen, S., & Zheng, J. (2022). Influence of organizational learning and dynamic capability on organizational performance of human resource service enterprises: Moderation effect of technology environment and market environment. Frontiers in Psychology, 13, 889327.https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.889327
Chien, S. Y., & Tsai, C. H. (2012). Dynamic capability, knowledge, learning, and firm performance. Journal of Organizational Change Management, 25(3), 434-444. https://doi.org/10.1108/09534811211228148
Dai, J., Cantor, D. E., & Montabon, F. L. (2017). Examining corporate environmental proactivity and operational performance: A strategy-structure-capabilities-performance perspective within a green context. International Journal of Production Economics, 193, 272-280. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2017.07.023
García‐Marco, T., Zouaghi, F., & Sánchez, M. (2020). Do firms with different levels of environmental regulatory pressure behave differently regarding complementarity among innovation practices?. Business Strategy and the Environment, 29(4), 1684-1694. https://doi.org/10.1002/bse.2461
Gomes, G., Seman, L. O., Berndt, A. C., & Bogoni, N. (2022). The role of entrepreneurial orientation, organizational learning capability and service innovation in organizational performance. Revista de Gestão, 29(1), 39-54. https://doi.org/10.1108/REGE-11-2020-0103
Gürlek, M., & Tuna, M. (2018). Reinforcing competitive advantage through green organizational culture and green innovation. Service Industries Journal, 38(7), 467–491. https://doi.org/10.1080/02642069.2017.1402889
Haile, E. A., & Tüzüner, V. L. (2022). Organizational learning capability and its impact on organizational innovation. Asia Pacific Journal of Innovation and Entrepreneurship, 16(1), 69-85. https://doi.org/10.1108/APJIE-03-2022-0015.
Huff, J. O., Huff, A. S., & Thomas, H. (1992). Strategic renewal and the interaction of cumulative stress and inertia. Strategic Management Journal, 13(S1), 55-75. https://doi.org/10.1002/smj.4250131006
Inthavong, P., Rehman, K. U., Masood, K., Shaukat, Z., Hnydiuk-Stefan, A., & Ray, S. (2023). Impact of organizational learning on sustainable firm performance: Intervening effect of organizational networking and innovation. Heliyon, 9(5), e16177. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e16177
Jiménez-Jiménez, D., & Sanz-Valle, R. (2011). Innovation, organizational learning, and performance. Journal of business research, 64(4), 408-417. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2010.09.010
Jing, Z., Zheng, Y., & Guo, H. (2023). A Study of the Impact of Digital Competence and Organizational Agility on Green Innovation Performance of Manufacturing Firms—The Moderating Effect Based on Knowledge Inertia. Administrative Sciences, 13(12), 250. https://doi.org/10.3390/admsci13120250
Kalmuk, G., & Acar, A. Z. (2015). The mediating role of organizational learning capability on the relationship between innovation and firm's performance: A conceptual framework. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 210, 164-169. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.11.355
Karayel, S. (2020). How Knowledge Inertia Influences Intent to Leave at Managerial Level in Organizations: Moderating Role of Tenure. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(2), 1878-1894. DOI: 10.20491/isarder.2020.950
Karimi, F., Ahmadi Dastjerdi, S. & Rahaeepour, S. (2013). Structural pattern of relationships between social capital and organizational learning ability with employee innovation. Productivity Management, 7(27), 165-182. [InPersian]
Khan, M. S., Saengon, P., Charoenpoom, S., Soonthornpipit, H., & Chongcharoen, D. (2021). The impact of organizational learning culture, workforce diversity and knowledge management on innovation and organization performance: A structural equation modeling approach. Human Systems Management, 40(1), 103-115.
Kharub, M., Mor, R. S., & Rana, S. (2022). Mediating role of manufacturing strategy in the competitive strategy and firm performance: Evidence from SMEs. Benchmarking: An International Journal, 29(10), 3275–3301. https://doi.org/10.1108/BIJ-05-2021-0257
Li, B. & Zeng, J. (2019). The influence of knowledge inertia on enterprise dual innovation. Research in Science of Sciences, 37, 750–59. https://www.mdpi.com/2076-3387/13/12/250
Li, J., Liu, M., & Liu, X. (2016). Why do employees resist knowledge management systems? An empirical study from the status quo bias and inertia perspectives. Computers in Human Behavior, 65, 189-200. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.08.028
Liao, S. H., Fei, W. C., & Liu, C. T. (2008). Relationships between knowledge inertia, organizational learning and organization innovation. Technovation, 28(4), 183-195. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2007.11.005
Maclean, M., Appiah, M. K., & Addo, J. F. (2023). How organizational learning dimensions influence firms’ competitive strategy and performance in a lower-middle-income country: A mediation model. Cogent Business & Management, 10(3), 2256073. https://doi.org/10.1080/23311975.2023.2256073
Makarenko, S., Oliinyk, N., Danko, V., & Kaplina, Y. (2020). Formation of an Innovative Competitiveness Management System of the Enterprise: On the Case of Ukraine's Healthcare. Journal of Economics and Management Sciences, 3(1), 1-12. https://doi.org/10.30560/jems.v3n1p1
Makhloufi, L., Laghouag, A. A., Ali Sahli, A., & Belaid, F. (2021). Impact of entrepreneurial orientation on innovation capability: The mediating role of absorptive capability and organizational learning capabilities. Sustainability, 13(10), 5399. https://doi.org/10.3390/su13105399
Migdadi, M. M. (2019). Organizational learning capability, innovation and organizational performance. European Journal of Innovation Management, 24(1), 151-172. https://doi.org/10.1108/EJIM-11-2018-0246
Modarres, M. (2022). Exploring the Effects of Learning Capability and Innovation on Quality Management-Organizational Performance Relationship. In Quality Control-An Anthology of Cases. IntechOpen. doi: 10.5772/intechopen.102503.
Mostafa, A. M. S., Gould‐Williams, J. S., & Bottomley, P. (2015). High‐performance human resource practices and employee outcomes: the mediating role of public service motivation. Public administration review, 75(5), 747-757. DOI:10.1111/puar.12354
Ni, W., & Sun, H. (2009). The relationship among organisational learning, continuous improvement and performance improvement: An evolutionary perspective. Total Quality Management, 20(10), 1041-1054. https://doi.org/10.1080/14783360903247312
Ozgenel, M., & Cetin, M. (2021). Effects of organizational cynicism occupational commitmentand organizational dissent on knowledge inertia. Kalem International Journal ofEducation and Human Sciences, 11(2), 365-389. https://doi.org/10.23863/kalem.2021.175.
Rao, Y., Yang, M., & Yang, Y. (2018). Knowledge sharing, organizational learning and service innovation in tourism. Journal of Service Science and Management, 11(5), 510-526. DOI:10.4236/jssm.2018.115035
Saeidi, P., Saeidi, S. P., Gutierrez, L., Streimikiene, D., Alrasheedi, M., Saeidi, S. P., & Mardani, A. (2021). The influence of enterprise risk management on firm performance with the moderating effect of intellectual capital dimensions. Economic ResearchEkonomska Istraživanja, 34(1), 122–151. https://doi.org/10.1080/1331677X.2020.1776140 Sakowski, K., Vadi, M., & Meriküll, J. (2019). Patterns of organisational innovation: comparison of western and eastern countries in Europe. Innovation: The European Journal of Social Science Research, 32(2), 270-290.https://doi.org/10.1080/13511610.2018.1467753
Shalikar, S. A. J. J. A. D., & Nikou, S. H. (2011). A review on the impact of knowledge stagnation on organization. In 3rd International Conference on Machine Learning and Computing, Singapore (pp. 479-482). DOI: 10.13140/2.1.4418.3043
Sung, W., & Kim, C. (2021). A study on the effect of change management on organizational Innovation: Focusing on the mediating effect of members’ innovative behavior. Sustainability, 13(4), 2079. https://doi.org/10.3390/su13042079
Szambelan, S., Jiang, Y., & Mauer, R. (2020). Breaking through innovation barriers: Linking effectuation orientation to innovation performance. European Management Journal, 38(3), 425–434. https://doi.org/10.1016/j.emj.2019.11.001
Taneseb, J. P., & Park, J. J. (2020). Impact of Organizational Innovation on Work Performance: The Mediating Effect of Work Resources in Public-Sector Organizations. International Journal of Business, Humanities and Technology, 10(3),21-33. doi:10.30845/ijbht.v10n3p3
Yavas, T. & Celik, V., (2020). Organizational learning: A scale development study. Cypriot Journal of Educational Sciences. 15(3), 820 - 833. DOI: 10.18844/cjes.v%vi%i.5062
Yepes, V., & López, S. (2023). The Knowledge Sharing Capability in Innovative Behavior: A SEM Approach from Graduate Students’ Insights. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(2), 1284.Retrieved from: https://doi.org/10.3390/ijerph20021284
Zan, A., Yao, Y., & Chen, H. (2022). Knowledge search and firm innovation: The roles of knowledge inertia and knowledge integration capability. Technology Analysis & Strategic Management, 1-16. https://doi.org/10.1080/09537325.2022.2076589
Zhang, Y., Sun, J., Yang, Z., & Li, S. (2018). Organizational learning and green innovation: Do environmental proactivity matter? Sustainability, 10(10), 3737. https://doi.org/10.3390/su10103737 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 368 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 266 |