تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,035 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,539,028 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,242,609 |
شناسایی مؤلفههای انسان فرهیخته از منظر فلسفی | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2024.60288.3694 | ||
نویسندگان | ||
مظهر بابائی* 1؛ پرستو صالحی2 | ||
1استادیار، گروه علوم تربیتی، پردیس شهید مدرس، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی رشته آموزش کودکان استثنایی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، سنندج، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفههای فلسفی انسان فرهیخته از نگاه اساتید دانشگاه بود. رویکرد پژوهش، کیفی با پارادایم تفسیری بود و از روشهای پژوهش اسنادی - کتابخانهای، توصیفی - تحلیلی و روش پژوهش «تحلیل فلسفی» از نوع تحلیل تجزیهای، بهره برده شد. میدان پژوهش، شامل 11 نفر از اساتید دانشگاه فرهنگیان استان کردستان در سال تحصیلی 1402- 1401 بود که با استفاده از نمونهگیری هدفمند معیار محور انتخاب شدند. ابزار پژوهش، شامل مصاحبة عمیق نیمهساختیافته محققساخته بود. یافتههای پژوهش در سه زمینة: مؤلفههای دانشی، مؤلفههای اخلاقی و مؤلفههای شخصیتی ارائه شد. نتایج نشان داد که بهطورکلی، افراد فرهیخته از منظر فلسفی، در هر سه زمینۀ دانشی، اخلاقی و شخصیتی دارای ویژگیهایی خاص، متفاوت، برجسته و سرآمد، نسبت به دیگراناند. بهطوریکه هرگونه حرکت، گفتار یا رفتار افراد فرهیخته، سطح بالای فرهیختگی آنان را نشان میدهد. بااینحال، باید این نکته را در نظر داشت که افراد فرهیخته با یکدیگر متفاوتاند و کثرت نگرشی دارند و علیرغم داشتن اشتراکات زیاد، همه آنها در تمام معیارها یکسان نیستند؛ لذا بهسختی میتوان افرادی را یافت که تمامی این ویژگیها یکجا را دارا باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
مؤلفههای فلسفی؛ انسان فرهیخته؛ اساتید دانشگاه؛ تاملات فلسفی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 264 |