تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,312 |
تعداد مقالات | 16,134 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,722,438 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,389,538 |
سعادت و رابطۀ آن با معرفت و عبادت از دیدگاه ابنسینا | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 7، دوره 5، شماره 8، خرداد 1390، صفحه 3-7 اصل مقاله (264.45 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
نویسنده | ||
مرتضی شجاری* | ||
دانشیار گروه فلسفه دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
از نظرِ ابنسینا سعادت و شقاوتِ حقیقی در آخرت پدید میآید؛ اما در این دنیا، معرفت و عبادت، داروى آن سعادت؛ و جهل و معصیت، زهر آن است. به تعبیرِ دیگر، سعادتِ مطلق با کمال و تزکیه دستیافتنی است. کمال به وسیلۀ علم؛ و تزکیه به وسیلۀ عمل و عبادت حاصل میشود. عبادت، راه شناخت خداوند تعالی است؛ زیرا عبادت است که نفس ناطقۀ انسانی را شبیه عقول مجرد میگرداند و مادام که نفس انسانی شبیه ملائکه نگردد، راهی به شناخت حق تعالی نخواهد داشت. شناخت خداوند و عقول مجرد نیز آدمی را مشتاق میکند تا به آن جواهر عقلی اتصال و تشبّه یابد. اشتیاق واقعی در انسان قطعاً موجب تضرع و ذکر دائمی و عبادت حقیقی خواهد شد. در واقع عبادت و معرفت رابطهای دوسویه با یکدیگر دارند: عبادت موجب به دست آوردن معرفت حقیقی میشود و معرفت خود، عبادتی والاتر را در پی دارد و از آنجا که خداوند نامتناهی است، این سیر میتواند تا بینهایت ادامه یابد و اینگونه است که آدمی به سعادتِ حقیقی نایل میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
سعادتِ حقیقی؛ عبادت؛ معرفتحقیقی؛ عقول مجرد؛ نفسناطقه | ||
مراجع | ||
قرآنکریم.( 1415 )، با ترجمۀ محمدمهدی فولادوند، تهران، دارالقرآن الکریم(دفتر مطالعات تاریخ ومعارف اسلامى). - ابنرشد، ابوالولید محمد بن احمد.( 1994 )، رسالۀ السماع الطبیعى، بیروت، دارالفکر. 1986 )، فصل المقال و تقریر ما بین الشریعۀ و الحکمۀ من الاتصال، قدم له و ) .- --- - علّق علیه البیر نصری نادر، بیروت، المکتبۀ الشرقیۀ. - ابن سینا. ( 1952 )، احوال النفس، به کوشش فؤاد الاهوانی، قاهره. 1403 ق)، الاشارات و التنبیهات، همراه با شرح الاشارات و التنبیهات خواجه نصیر ).- --- - طوسی، تهران، دفتر نشر کتاب. 1375 )، الاشارات و التنبیها ت، قم، نشر البلاغه. ) .---- - 1382 )، الاضحویۀ فىالمعاد، تحقیق حسن عاصی، تهران، انتشارات شمس تبریزی. ).----- 1383 الف)، الهیات دانشنامه علائى، چاپ دوم، همدان، دانشگاه بوعلىسینا. ).- --- - 1383 ب)، طبیعیات دانشنامۀ علائی، چاپ دوم، همدان، دانشگاه بوعلیسینا. ).- --- - 1383 ج)، رسالۀ نفس، چاپ دوم، همدان، دانشگاه بوعلىسینا. ).---- - 1364 )، ترجمۀ رساله اضحویه، شیخالرئیسابنسینا، مترجم نامعلوم ، تصحیح و ).- --- - مقدمه و تعلیقات حسین خدیو جم(مترجم نامعلوم)، چاپ دوم، تهران، انتشارات اطلاعات. 1326 )، تسع رسائل فى الحکمۀ و الطبیعیات، چاپ دوم، قاهره، دارالعرب. ).---- - 1404 )، التعلیقات، قم، مکتبۀ الاعلام الاسلامى. ).---- - سعادت و رابطۀ آن با معرفت و عبادت از دیدگاه ابنسینا 89 1400 )، رسائل ابن سینا، قم ، انتشارات بیدار. ).---- - 1953 )، رسائل ابنسینا 2، استانبول، دانشکده ادبیات استانبول. ).---- - 1313 )، رسائل اخرى لابنسینا(هامششرحالهدایۀ الاثیریۀ)، تهران. ).----- 1960 )، الشفاء، الالهیات، تحقیق الاب قنواتی و سعید زاید، القاهرة، الهیئۀ العامۀ ).----- للمطابع الامیریۀ. 1983 )، الشفاء، الطبیعیات، چاپ الاب قنواتی و….، قاهره. ).----- 1386 )، الشفاء من خوف الموت، در رسائل ابنسینا، قم، نرمافزار کتابخانه حکمت ).----- اسلامی. 1366 )، فنون سماع طبیعی، ترجمه محمد علی فروغی، تهران، نشر نو. ).----- 1980 )، عیون الحکم ، ۀ بیروت، دارالقلم. ).----- 1371 )، المباحثات، قم، انتشارات بیدار. ).----- 1363 )، المبدأ و المعاد، تهران، موسسه مطالعات اسلامى. ).----- -----.(بیتا)، النجاة، به کوشش مصطفی افندی المکاوی و ...، قاهره. - ابوالبرکات بغداد . ی( 1373 )، المعتبر فىالحکمۀ، چاپ دوم، اصفهان، دانشگاه اصفهان. - اخوان الصف.ا( 1412 )، رسائل اخوان الصفاء و خلان الوفاء، بیروت، الدار الاسلامیۀ. - ارسطو.( 1343 )، علم الاخلاق الى نیقوماخوس، ترجمۀ عربی احمد لطفی السید، بیروت، دار صادر. 90 نشریۀ پژوهشهای فلسفی دانشگاه تبریز سال 4، بهار و تابستان 90 ، شماره مسلسل 8 - اسفراینى نیشابورى، فخرالدین.( 1383 )، شرح کتاب النجاة لابن سینا (قسم الالهیات)، تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگى. - بهمنیار.( 1386 )، التحصیل، به کوشش مرتضی مطهری، تهران، دانشگاه تهران، نرمافزار کتابخانه حکمت اسلامی. - تهانوی، علامه محمدعلی.( 1996 )، کشاف اصطلاحات الفنون و العلوم، به إشراف رفیق العجم، بیروت، مکتبۀ لبنان. - جرجانی، علی بن محمد.( 1985 )، کتاب التعریفات، بیروت، مکتبۀ لبنان. - رازی، امام فخرالدین.( 1411 )، المباحث المشرقیۀ فى علم الالهیات و الطبیعیات، چاپ دوم، قم، انتشارات بیدار. - عامری، ابوالحسن.( 1375 )، رسائل ابوالحسن عامرى، تصحیح سبحان خلیفات، تهران، مرکز نشر دانشگاهی . - عین القضاة همدانی، ابوالمعالی عبدالله بن محمد.( 1386 )، تمهیدات، به کوشش عفیف عسیران، چاپ هفتم، تهران، منوچهری. - غزالی، ابوحامد محمد.( 2006 )، مجموعۀ رسائل الامام الغزالی، 7ج، چاپ چهارم، بیروت، دارالکتب العلمیۀ. - فارابی، ابونصر.( 1996 )، احصاء العلوم، 1جلد، بیروت، مکتبۀ الهلال. 1386 )، تحصیل السعاد،ة در الاعمال الفلسفیۀ، قم، نرمافزار کتابخانه حکمت ).----- اسلامی. 1987 )، التنبیه علی سبیل السعاد،ة دراسۀ و تحقیق سحبان خلیفات، عمان، الجامعۀ ).----- سعادت و رابطۀ آن با معرفت و عبادت از دیدگاه ابنسینا 91 الاردنیۀ. 1405 )، فصول منتزعۀ، چاپ دوم، تهران، مکتبۀ الزهراء. ).----- 1408 )، المنطقیات للفاراب ى، تحقیق محمدتقی دانشپژوه، قم، مکتبۀ آیۀ اللّه ).----- المرعشى. -کندی.( 1950 )، رسائل الکندی، تصحیح محمد عبدالهادی ابوریده، مصر، مکتبۀ الاعتماد. - هجویری، ابوالحسن علیبنعثمان.( 1387 )، کشف المحجوب، به کوشش محمود عابدی، چاپ چهارم، تهران: انتشارات سروش | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,896 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,065 |