تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,263 |
تعداد مقالات | 15,572 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,596,695 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,528,393 |
نگاه منطبق بکت و هایدگر به مسئله مرگ با تکیه بر نمایش آخر بازی | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2024.59885.3663 | ||
نویسندگان | ||
محمود صوفیانی* 1؛ محمد فرهمند2؛ ابراهیم دانش3؛ حسین اصل عبداللهی4 | ||
1استادیار گروه فلسفه، دانشگاه تبریز، ایران. | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران. | ||
3استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی، ایران. | ||
4دانشجوی دکترای فلسفه هنر، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران | ||
چکیده | ||
مسئلۀ مرگ همواره در طول تاریخ یکی از بزرگترین و اساسیترین سؤالات انسان بوده و هست. چیستی مرگ و چگونگی فرار از آن یا حتی دست یافتن به اکسیر جاودانگی همواره یکی از موضوعات مهم تاریخ ادبیات بوده است. موضوع مرگ در تاریخ فلسفه نیز جایگاه ویژهای داشته و دارد. بدین ترتیب این مسئلهی فلسفی به اشکال مختلف درآثار ادبی و هنری نمود پیدا کرده است. ساموئل بکت نیز به عنوان یکی از بنیانگذاران جریان فکری ابزورد در ادبیات نمایشی، در آثار خود به این موضوع مهم فلسفی پرداخته است. این مقاله سعی در خوانش هایدگری مسئله مرگ در نمایشنامه آخر بازی بکت دارد. در پژوهش پیش رو مفهوم ترسآگاهی و رابطۀ آن با مسئلۀ مرگ در نمایش آخر بازی که به ملال و پوچی ممتدی انجامیده، با استناد به نظریات هایدگر بازخوانی شده است. از آنجایی که در این مقاله تکیه بر نمایش آخر بازی با تم مرگ است، باید گفت فلسفه هایدگر میتواند بینشهای فلسفی بکت را در خصوص مرگ در این نمایش برای ما روشن کند. بررسی این موضوع علاوه بر اینکه میتواند مخاطبان تئاتر بکت را در درک بهتر فلسفه پنهان در پس آثار نمایشی وی کمک کند، همچنین میتواند مثال عملیِ بارزی برای درک مفهوم پدیدارشناسانه مرگ از نظر هایدگر باشد. این مقاله با استناد به منابع و مراجع کتابخانهای به رشتهی تحریر درآمده است. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: مرگ؛ ترسآگاهی؛ آخر بازی؛ بکت؛ هایدگر؛ دازاین؛ پوچی و ملال | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 144 |