تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,368 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,931 |
نگاه منطبق بکت و هایدگر به مسئله مرگ با تکیه بر نمایش آخر بازی | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
دوره 18، شماره 49، آذر 1403، صفحه 367-388 اصل مقاله (931.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2024.59885.3663 | ||
نویسندگان | ||
محمود صوفیانی1؛ محمد فرهمند2؛ ابراهیم دانش3؛ حسین اصل عبداللهی* 4 | ||
1دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه تبریز، ایران. | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران. | ||
3استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی، ایران. | ||
4دانشجوی دکترای فلسفه هنر، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران | ||
چکیده | ||
مسئلۀ مرگ همواره در طول تاریخ یکی از بزرگترین و اساسیترین سؤالات انسان بوده و هست. چیستی مرگ و چگونگی فرار از آن یا حتی دست یافتن به اکسیر جاودانگی همواره یکی از موضوعات مهم تاریخ ادبیات بوده است. موضوع مرگ در تاریخ فلسفه نیز جایگاه ویژهای داشته و دارد. بدین ترتیب این مسئلۀ فلسفی به اشکال مختلف درآثار ادبی و هنری نمود پیدا کرده است. ساموئل بکت نیز بهعنوان یکی از بنیانگذاران جریان فکری ابزورد در ادبیات نمایشی، در آثار خود به این موضوع مهم فلسفی پرداخته است. این مقاله سعی در خوانش هایدگری مسئله مرگ در نمایشنامه آخر بازی بکت دارد. در این پژوهش مفهوم ترسآگاهی و رابطۀ آن با مسئلۀ مرگ در نمایش آخر بازی که به ملال و پوچی ممتدی انجامیده، با استناد به نظریات هایدگر بازخوانی شده است. از آنجایی که در این مقاله تکیه بر نمایش آخر بازی با تم مرگ است، باید گفت فلسفه هایدگر میتواند بینشهای فلسفی بکت را در خصوص مرگ در این نمایش برای ما روشن کند. بررسی این موضوع علاوه بر اینکه میتواند مخاطبان تئاتر بکت را در درک بهتر فلسفه پنهان در پس آثار نمایشی وی کمک کند، همچنین میتواند مثال عملیِ بارزی برای درک مفهوم پدیدارشناسانه مرگ از نظر هایدگر باشد. این مقاله با استناد به منابع و مراجع کتابخانهای به رشتۀ تحریر درآمده است. | ||
کلیدواژهها | ||
مرگ؛ ترسآگاهی؛ آخر بازی؛ بکت؛ هایدگر؛ دازاین؛ پوچی و ملال | ||
مراجع | ||
احمدی، بابک. (1382). هایدگر و پرسش بنیادین، چاپ دوم، نشر مرکز. ادواردز، پل، میولهال، استفان، ادکینز، برنت و... (1396). هایدگر و مرگ، ترجمه مهرداد پارسا، نشر شوند. اصلانی، امین. (1391). مرگ و بکت، چاپ اول، نشر افراز. اورار، فرانک. (1396). تحلیلهایی بر تئاتر معاصر در انتظار گودو و پایان بازی، ترجمه وحید نژادمحمد، نشر افراز. ایگلتون، تری. (1396). معنای زندگی، ترجمه عباس مخبر، چاپ دوم، شر بان. بکت، ساموئل. (1356). نمایشنامههای بکت، ترجمه نجف دریابندری. ج 1، نشر سهامی کتابهای جیبی. توشار، پیرامه. (1366). تئاتر و اضطراب بشر، ترجمه دکتر افضل وثوقی، چاپ سوم، نشر جهاد دانشگاهی. صنعتی، محمد، (1388). درآمدی به مرگ در اندیشه غرب، فصلنامه ارغنون، شماره 26 و 27، صص 1-64. کامو، آلبر، (1342). افسانه سیزیف، ترجمه علی صدوقی، چاپ دوم، نشر فرخی. کییرکهگور، سورن. (1398). بیماری به سوی مرگ، ترجمه رؤیا منجم، چاپ سوم، نشر پرسش. لاینز، چارلز. (1399). ساموئل بکت، ترجمه حمدمهدی نجفی، نشر شبخیز. معین، محمد. (1378). فرهنگ فارسی، ج 5، نشر امیرکبیر. مک دونالد، رونان. (1390). درآمدی بر اندیشه و آثار ساموئل بکت، ترجمه علیاکبر پیشدستی، نشر ققنوس. هاروپ، جان، اپستاین، سابین آر. (1396). سبکهای بازیگری، ترجمه علی ظفر قهرمانینژاد، نشر سمت. هایدگر، مارتین. (1389). متافیزیک چیست؟ ترجمه سیاوش جمادی، چاپ ششم، نشر ققنوس. هایدگر، مارتین. (1394). هستی و زمان، ترجمه سیاوش جمادی، چاپ ششم، نشر ققنوس. هایدگر، مارتین. (1388). چه باشد آنچه خوانندش تفکر، ترجمه سیاوش جمادی، نشر ققنوس. واربرتون، نایجل. (1398). تاریخچۀ کوتاهی از فلسفه، ترجمه مریم تقدیسی، چاپ پنجم، نشر ققنوس. یونگر، ارنست. (1346). عبور از خط، ترجمه دکتر محمود هومن و جلال آلاحمد، نشر فرزین. Ahmadi, B. (2002). Heidegger and the Fundamental Question. Markaz Publication. (in Persian) Aslani, A. (2012). Death and Beckett, 1st ed, Afraz Publication. (in Persian) Beckett, S. (1977). Beckett`s Plays, Trans. N. Daryabandari, 1st Ed, Pocketbook Publication. (in Persian) Camus, A. (1963). The Legend of Sisyphus, Trans. A. Sadoughi, 2nd ed, Farrokhi Publication. (in Persian) Eagleton, T. (2016). The Meaning of Life, Trans. A. Mokhbar, 2nd ed, Ban Publication. (in Persian) Edwards, P., Molehill, S., Adkins, B. and et al. (2016). Heidegger and Death, Trans. M. Parsa, Shavand Publication. (in Persian) Harup, J., Epstein, S. R. (2016). Acting Styles, Trans. A. Zafar Ghahraninejad, Samt Publication. (in Persian) Heidegger, M. (2009). What Is the Reader of Thinking? Trans. S. Jamadi, Qoqnoos Publication. (in Persian) Heidegger, M. (2010). What is Metaphysics? Trans. S. Jamadi, Qoghnoos Publication. (in Persian) Heidegger, M. (2015). Being & Time, Trans. S. Jamadi, 6th Ed. Qoghnoos Publication. (in Persian) Junger, E. (1967). Crossing the Line, Trans. M. Hooman and J. Al-Ahmad, Farzin Publication. (in persian)
Kierkegaard, S. (2018). Illness to Death, Trans. R. Monadjem, 3rd edition, Porsesh Publication. (in Persian) Lyons, C. R. (2020). Samuel Beckette, Trans. M. M. Najafi, 1st Ed, Shabkhiz Publication. (in Persian) MacDonald, R. (2011). An introduction to the thought and works of Samuel Beckett, Trans. A. A. Pishdasti, Qoqnoos Publication. (in Persian) Moin, M. (1999). Persian Dictionary, V. 5, Amir Kabir Publication. (in Persian) Moran, D. (2006). Samuel Beckett – One Hundred Years (Beckett and philosophy), pp. 93-110, New Islands Press. Orar, F. (2016). Aanalyzes of Contemporary Theater in Waiting for Godot and the End of the Game, Trans. V. Nejad Mohammad, Afraz Publication. (in Persian) Sanati, M. (2008). An Introduction to Death in Western Thought, Arganoon Quarterly Magazine, No. 26 & 27, pp. 1-64. (in Persian) Tushar, P. (1984). Theater and Human Anxiety; Trans. A. Vosooghi, 3rd ed. Jahad Daneshgahi Pub. (in Persian) Warburton, N. (2018). A Short History of Philosophy, Trans. M. Taqdisi, Qoghnoos Publication. (in Persian) Phillips, J. (2009). Beckett’s Boredom, Brill. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 279 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 25 |