تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,035 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,543,431 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,246,635 |
تربیت اسلامی؛ کارآمد سنجی اجبار در نهادینه سازی اخلاق اجتماعی | ||
دین پژوهی و کارآمدی | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 3 - شماره پیاپی 9، آذر 1402، صفحه 19-49 اصل مقاله (915.73 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/nrr.2024.58905.1234 | ||
نویسنده | ||
مجتبی عطارزاده* | ||
گروه معارف اسلامی و دروس عمومی دانشگاه هنر اصفهان | ||
چکیده | ||
اهتمام به ترویج اخلاق اجتماعی به منظور ایجاد پیوند بین افراد جامعه و هدایت رفتارها و کنشهای آنان در عرصههای مختلف زندگی فردی و اجتماعی از جمله پیش نیازهای زیست سالم جمعی است. اجبار آحاد جامعه به مراعات اخلاق اجتماعی توسط حکومتها به منظور کاهش ناهمگرایی ناشی از خودمداریهای فردی، میتواند از جمله راه های نیل یه هدف مذکور باشد. فرضیه این پژوهش به منظور پاسخ به این سؤال که کاربست عنصر اجبار تا چه اندازه میتواند به ترویج اخلاق در تعامل اجتماعی مدد رساند؟ بدین صورت است: با توجه به این که زبان اخلاق از سنخ توصیهای و نه توصیفی است، کاربست ارزشی آن نسبت به نوع امری توسط نهاد قدرت، در تحقق هدف اخلاقی سازی زیست اجتماعی و نهادینه شدن حس مسئولیتپذیری افراد، کارآمدی بیشتری دارد. نتائج حاصل از این تحقیق نشان میدهد اعمال زور صِرف،بیشتر از آن که مبانی اخلاقی را درونی سازد ،به تظاهر رفتار اخلاقی آحاد جامعه در تعامل با یکدیگر منجر میگردد. در واقع، به دلیل پایمال شدن عزت نفس افراد ناشی ازعدم تحقق حس فاعلیت و اراده مندی در مسئولیتپذیری اخلاقی، درونی شدن کنش مذکور و باور به مراعات مبانی اخلاق، در اثر رواج ظاهرسازی با مانع مواجه میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
اخلاق؛ مسئولیتپذیری؛ الزام؛ دین؛ التزام | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 132 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 173 |