
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,361 |
تعداد مقالات | 16,732 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,984,478 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,669,298 |
ارائه مدل سازمان یاددهنده با تأکید بر توسعه منابع انسانی در بیمارستانهای آموزشی ایران | ||
نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 5، آذر 1402، صفحه 83-106 اصل مقاله (1.27 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2024.59285.1050 | ||
نویسندگان | ||
شهناز انصاری1؛ یوسف محمدی مقدم* 2؛ محمدرضا دلوی3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استاد، گروه مدیریت قضایی، دانشگاه علوم قضایی، تهران، ایران و استاد مدعو گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران و استاد مدعو گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این پژوهش ارائه مدل سازمان یاددهنده با تأکید بر توسعه منابع انسانی در بیمارستانهای آموزشی ایران است. روششناسی: این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با روش گراندد تئوری در بیمارستانهای آموزشی ایران انجام شده است. واحد مطالعه این پژوهش شامل: اساتید، کارشناسان و متخصصان نسبت به موضوع پژوهش است که با روش نمونهگیری گلوله برفی انجام شد. حجم نمونه با استفاده از نمونهگیری قضاوتی (هدفمند) انتخاب شد و پژوهشگران بعد از مصاحبه با 16 نفر به اشباع نظری دست یافتند، اما برای اطمینان مصاحبه را تا 18 نفر ادامه دادند. گردآوری دادهها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. یافتهها: نتایج مراحل کدگذاری، نشاندهنده استخراج بالغ بر 892 کد یا مفهوم اولیه از مصاحبهها است که باتوجه به تعداد فراوان کدها به 272 کد ثانویه تبدیل و 99 مفهوم و 33 مقوله احصاء شد که در قالب مدل نهایی پژوهش به دست آمد. نتایج: بیمارستانهای آموزشی با تبدیل شدن به سازمان یاددهنده باعث افزایش بهرهوری، بهبود عملکرد فردی و سازمانی، تقویت فرهنگ یادگیری و یاددهی، ارتقا دانش فردی و سازمانی، ایجاد سازمان توسعهگرا شده و بهموازات آن بهسازی سازمانی را میتوانند شاهد باشند. اصالت و ارزش: این پژوهش اولین مطالعه در بیمارستانهای آموزشی درزمینۀ ایجاد سازمان یاددهنده است. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری سازمانی؛ سازمان یادگیرنده؛ سازمان یاددهنده؛ توسعه منابع انسانی؛ دادهبنیاد | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
رخشانی، جاوید؛ ابراهیم پور، حبیب؛ ستاری اردبیلی، فرزاد؛ رسولی، اسحق؛ و حسن زاده، محمد. (1399). ارائه مدل توسعه منابع انسانی درسازمان های دولتی با رویکرد کارآفرینانه: با استفاده از نظریه داده بنیاد. مدیریت بهرهوری، 14(3)، 74-102. doi: 10.30495/qjopm.2020.584134.2361
ورنر، جان؛ و دسیمون، رندی ال. (1398). توسعهی منابع انسانی.(ترجمه عباس عباسپور و مهدی وفاییزاده و سمیه دانشمندی و نرگس تیغنورد). مرکز آموزش مدیریت دولتی.
Carnevale, J. B. & Hatak, I. (2020). Employee adjustment and well-being in the era of COVID-19: Implications for human resource management. Journal of business research, 116, 183-187. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.05.037 Chou, C. M., Shen, C. H., Hsiao, H. C. & Shen, T. C. (2019). Factors influencing teachers’ innovative teaching behaviour with information and communication technology (ICT): The mediator role of organisational innovation climate. Educational Psychology, 39(1), 65-85. DOI:10.1080/01443410.2018.1520201 Gaudet, C. H., Brown, H. Q. & Lunsford, D. L. (2017). HRD curriculum meets global human capital challenge. Advances in Developing Human Resources, 19(2), 124-137. https://doi.org/10.1177/1523422317695211 Paulienė, R. (2017). Interaction between managerial competencies and leadership in business organisations. Regional formation and development studies, 1(21), 98-108. doi: 10.15181/rfds.v21i1.1412 Potnuru, R. K. G. & Sahoo, C. K. (2016). HRD interventions, employee competencies and organizational effectiveness: an empirical study. European Journal of Training and Development, 40(5), 345-365. DOI:10.1108/EJTD-02-2016-0008 Potnuru, R. K. G., Sahoo, C. K. & Parle, K. C. (2021). HRD practices, employee competencies and organizational effectiveness: role of organizational learning culture. Journal of Asia Business Studies, 15(3), 401-419. DOI:10.1108/JABS-06-2020-0237. Strauss, A., & Corbin, J. M. (1997). Grounded theory in practice. Sage. Supermane, S. (2019). Transformational leadership and innovation in teaching and learning activities: The mediation effect of knowledge management. Information Discovery and Delivery, 47(4), 242-250. DOI:10.1108/IDD-05-2019-0040 Swanson, R. A. (2022). Foundations of human resource development. Berrett-Koehler Publishers. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 198 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 262 |