
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,361 |
تعداد مقالات | 16,732 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,987,316 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,673,643 |
اثربخشی برنامه آموزش خودشفقتورزی بر اشتیاق تحصیلی دانشجویان قربانی قلدری | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 20، شماره 77، فروردین 1404، صفحه 1-11 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.54339.5291 | ||
نویسندگان | ||
شهروز نعمتی* 1؛ رحیم بدری گرگری1؛ علی قره داغی1؛ هادی جعفری نژاد2 | ||
1گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف آموزش خودشفقتورزی بر دانشجویان قربانی قلدری و تعیین تاثیر آن بر اشتیاق تحصیلی آنها انجام گرفت. این پژوهش از نوع مطالعه نیمهآزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون و دارای گروه کنترل بود. از جامعه دانشجویان علوم انتظامی امین در سال تحصیلی 1401-1400، نمونهای متشکل از 30 دانشجوی قربانی قلدری، با استفاده از پرسشنامه قربانیِ قلدری غربالگری شد و در دو گروه 15 نفری به صورت تصادفی قرار گرفت. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه قربانی قلدری، مقیاس اشتیاق تحصیلی و بسته آموزش خودشفقتورزی بود. گروه آزمایش 8 جلسه مداخله آموزش خودشفقتورزی مبتنی بر نظریه خودشفقتورزی نف دریافت نمود. بعد از اتمام آموزش نمرات پسآزمون اخذ و با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد آموزش خودشفقتورزی بر اشتیاق تحصیلی و مولفههای آن که شامل؛ اشتیاق عاطفی، اشتیاق رفتاری و اشتیاق شناختی است، تاثیر مثبت و معناداری داشت. بر اساس یافتهها، آموزش خودشفقتورزی میتواند با غلبه بر آسیبهای ناشی از تجارب گذشته و پذیرش تمامیت خود و ایجاد احساسات مثبت، اشتیاق تحصیلی را بهبود ببخشد و به عنوان یک رویکرد موثر توسط مربیان، مشاوران و متخصصان مراکز آموزشی و درمانی برای کمک به کاهش رنج قربانیان و بهبود اشتیاق تحصیلی استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش خودشفقتورزی؛ اشتیاق تحصیلی؛ قربانی؛ قلدری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 538 |