تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,490,028 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,515 |
اثربخشی برنامه آموزش خودشفقتورزی بر اشتیاق تحصیلی دانشجویان قربانیِ قلدری . | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 30 دی 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.54339.5291 | ||
نویسندگان | ||
شهروز نعمتی* 1؛ رحیم بدری گرگری2؛ هادی جعفری نژاد1 | ||
1دانشگاه تبریز | ||
2Iran, Tabriz | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی برنامه آموزش خودشفقتورزی بر اشتیاق تحصیلی دانشجویان قربانیِ قلدری بود. این پژوهش از نوع مطالعه نیمهتجربی با پیش آزمون و پس آزمون و دارای گروه کنترل بود. از جامعه دانشجویان علوم انتظامی امین در سالتحصیلی 401-400، نمونهای متشکل از 30 دانشجوی قربانی قلدری، با استفاده از پرسشنامه قربانیِ قلدری غربالگری شد و در دو گروه 15 نفری به صورت تصادفی قرار گرفت. ابزارهای پژوهش شامل؛ پرسشنامه قربانی قلدری، مقیاس اشتیاق تحصیلی و بسته آموزش خودشفقت ورزی بود. گروه آزمایش 8 جلسه مداخله آموزش خودشفقت ورزی مبتنی بر نظریه خودشفقتورزی نف دریافت نمود. بعد از اتمام آموزش نمرات پس آزمون اخذ و با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیره تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد، آموزش خودشفقت ورزی بر مولفههای اشتیاق عاطفی، اشتیاق رفتاری و اشتیاق شناختی تاثیر مثبت و معناداری داشت. بر اساس یافتهها، آموزش خودشفقتورزی میتواند با غلبه بر آسیبهای ناشی از تجارب گذشته و پذیرش تمامیت خود و ایجاد احساسات مثبت، اشتیاق تحصیلی را بهبود ببخشد و به عنوان یک رویکرد موثر توسط مربیان، مشاوران و متخصصان مراکز آموزشی و درمانی برای کمک به کاهش رنج قربانیان و بهبود اشتیاق تحصیلی استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش خودشفقت ورزی؛ اشتیاق تحصیلی؛ قربانی؛ قلدری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 353 |