تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,491,009 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,218,114 |
آغازنامۀ وقایعنگاریهای اسلامی قرون نخستین اسلامی | ||
فصلنامه تاریخ نامه ایران بعد از اسلام | ||
مقاله 3، دوره 14، شماره 36، مهر 1402، صفحه 25-51 اصل مقاله (590.7 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiiph.2023.54870.2395 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه اورجی* 1؛ فاطمه همارا2 | ||
1دانشیار دانشگاه تبریز | ||
2کارشناسی ارشد تاریخ ایران دوره اسلامی دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
در یک نگاه به تواریخ عمومی قرون نخستین اسلامی، یعنی آثار تألیفشده در دو برهۀ نیمۀ دوم قرن 3 و نیمۀ اول قرن 5 هجری نکتهای که به چشم میآید، نقطۀ آغازین این تاریخهاست. تواریخِ عمومی محدودۀ زمانی نخست همچون کتابهای تاریخ دینوری، تاریخ یعقوبی و تاریخ طبری، اگرچه بهنظر میرسد که آغازِ تاریخِ خود را از بحث زمان شروع میکنند و نه خلقت یا حتی نخستین انسان، ولی از دیدۀ آنان، آغاز زمان و تاریخ با خلقت حضرت آدم شروع میشود؛ بنابراین، نگارشِ تاریخ را با روایتِ داستانِ خلقتِ حضرت آدم بهعنوان نخستین انسان به تعبیر قرآن کریم و البته سایر ادیان ابراهیمی آغاز میکنند؛ و آثار دورۀ زمانی دوم، تواریخی همچون تجاربالامم، تاریخ ثعالبی و تاریخ گردیزی روایت تاریخ را با داستان نخستین پادشاهان ایرانی برطبق خداینامههای ایرانی آغاز میکنند. برای یافتن دلایل این امر، یعنی چرایی تفاوت سبک مورخان در آغاز تاریخهایشان طی انجام یک مطالعۀ تطبیقی میان این آثار و با بررسی احوال و آثار تاریخنگارانۀ این مورخان در دو بحث جداگانه از طریق روش توصیفیتحلیلی به این نتیجه رسیدیم که مورخان دورۀ نخست به دلیل داشتن بینش دینی نسبت به تاریخ و با هدف استفاده از آن در خدمت دین و شریعت، تاریخهایشان را با نظر به روایات اسلامی آغاز میکنند اما مورخان دورۀ بعد با داشتن نگاه غیردینی و عملگرایانه نسبت به تاریخ و استفاده از آن در راستای اندیشه و اعمال سیاسی مرسوم تاریخ خود را با داستان نخستین فرمانروایان ایرانی شروع میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
تواریخ عمومی؛ آغاز تاریخ؛ بینش دینی؛ نگرش غیردینی؛ نخستین بشر | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
کتابها
مقالهها
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 111 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 154 |