تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,465 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,004 |
مقایسه و تحلیل راهحلهای مولوی و اکهارت تُله برای بحرانِ معنا | ||
زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز) | ||
مقاله 5، دوره 76، شماره 248، اسفند 1402، صفحه 85-101 اصل مقاله (585.74 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/perlit.2024.57452.3526 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا حسنی جلیلیان* 1؛ مرتضی شکری2؛ علی نوری3 | ||
1گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
3گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
چکیده | ||
معنای زندگی مفهومی مربوط به دوران معاصر است. انسان سنتی در سایة معنایی میزیست که برآمده از دین و اسطوره بود، و انسان مدرن معنا را در علم و عقل و پیشرفت جستوجو میکرد، اما انسان معاصر – مشخصاً از جنگ جهانی دوم به بعد – با رد فرا روایتهای پیشین در برهوت بیمعنایی سرگردان است. بحرانِ معنا، دلمشغولی اصلی روزگار کنونی است. مسألة اصلی این پژوهش، چگونگی درمان پیشنهادی دردِ بیمعنایی با رجوع به اندیشههای مولوی(604-672 ه.ق) و اکهارت تُله (1948- م) است. یدین منظور آراء آنان در این باب به روش توصیفی-تحلیلی مقایسه شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد مولوی، عامل اصلی گمگشتگی و بیمعنایی انسان را خودی میداند و عشق را فراگیرترین درمان برای بیماریهای وجودی معرفی میکند. عشقی که با پدیدار کردن شور زندگی و شیرینی هستی و همچنین غنیمت شمردن وقت و ایجاد نگاهی نو در جانِ عاشق، بیمعنایی را از میان برمیدارد. تُله، ذهن شرطی شده، تفکر قالبی، اسارت در مفهوم زمان و هویّت غیر اصیل را عوامل اصلی ایجاد بحرانِ معنا در روزگار معاصر میداند و برای حلّ این بحران، زیستن در لحظۀ حال را توصیه میکند. خدا در مرکز توجه مولوی است؛ اما برای تله، انسان اصل است. نفسِ مورد نظر مولانا با ذهنِ مورد نظر اکهارت شباهت دارد. عشقِ مولوی، آسمانی و معطوف به حضرت حق، و عشقِ تله، معطوف به هستی و تمامی موجودات است. هر دو عشق را موجب یگانگی با هستی میدانند. | ||
کلیدواژهها | ||
بحرانِ معنا؛ مولوی؛ اکهارت تُله | ||
مراجع | ||
آزاده، محمد (1390). فلسفه و معنای زندگی. چاپ اول، تهران: نشر نگاه معاصر.
احمدی، بابک (1394). مدرنیته و اندیشۀ انتقادی. چاپ یازدهم، تهران: نشر مرکز.
اکبری، حسین (1391). واقعیت و حقیقت. چاپ سوم، تهران: انتشارات نیماژ.
اکبرزاده، فریبا (1393). «بررسی و تحلیل تطبیقی مرگ و رابطه آن با معنای زندگی از دیدگاه مولوی و هایدگر». نشریۀ الهیات تطبیقی، سال پنجم. شماره 11. 1-20.
ایگلتون، تری (1398). معنای زندگی. ترجمل عباس مخبر، چاپ پنجم. تهران: نشر بان.
بومر، لوفان (1385). تاریخ اندیشه در اروپا. ترجمۀ حسین بشیریه، چاپ سوم. تهران: انتشارات باز.
پاپکین، ریچارد (1375). متافیزیک و فلسفه معاصر. ترجمۀ سید جلالالدین مجتبوی. چاپ دهم، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
پاکنیا، محبوبه (1388). سیطره جنس. چاپ سوم، تهران: نشر نی.
تامسون، گرت (1394). معنای زندگی. ترجمۀ غزاله حجتی، چاپ اول، تهران: نگاه معاصر.
تله، اکهارت (1386). لذت حضور یا اقتدار اکنون. ترجمۀ دلآرا قهرمان، چاپ اول، تهران: انتشارات سخن.
تله، اکهارت (1390). ملکی دیگر، ملکوتی دیگر. ترجمۀ سیامک عاقلی، چاپ اول، تهران: نشر نامک.
تله، اکهارت (1398). گفتوگو با اکهارت تله. ترجمۀ وحید مهدیخانی، چاپ دوم، تهران: نشر ترنگ.
تله، اکهارت (1399). جهانی نو. ترجمۀ هنگامه آذری، چاپ نهم، تهران: کلک آزادگان.
دباغ، سروش (1400). «زندگی در اینجا و اکنون به روایت سهراب سپهری و اکهارت تله». سایت اینترنتی زیتون به آدرس: www.zeton.com
-دوباتن، آلن (1398). معنای زندگی. ترجمۀ هما قناد، چاپ پنجم، تهران. نشر میلکان.
زرینکوب، عبدالحسین (1383). سرّ نی. چاپ دهم، تهران: انتشارات علمی.
زینالدینی، احسان (1396). «بررسی لحظۀ حال و چگونگی بازتاب آن در دیوان حافظ و آثار اکهارت تله». پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه رفسنجان.
سپهری، سهراب (1381). هشت کتاب. چاپ یازدهم، تهران: انتشارات بهزاد.
سروش، عبدالکریم (1381). قمار عاشقانه. چاپ سوم، تهران: صراط.
شیمل، آن ماری (1369). «مولانا و استعاره عشق». ترجمۀ حسن لاهوتی، نشریه کیهان اندیشه، شماره 3. صص63-94.
قبادی، حسینعلی (1387). «پیامهای جهانی مولوی برای انسان امروز». نشریه مطالعات عرفانی، شماره 8. صص 37-59.
-کساییزاده، مهدیه (1392). «معنای زندگی از دیدگاه ابنعربی». دوفصلنامه ادبیات عرفانی، شماره 8. صص 152-169.
کمبر، ریچارد (1393). فلسفه کامو. ترجمۀ خشایار دیهیمی، چاپ سوم، تهران: طرح نو.
-کمپانی زارع (1396). مولانا و مدرسه عشق. چاپ دوم، تهران: نگاه معاصر.
کمپانی زارع (1399). مولانا و معنای زندگی. چاپ سوم، تهران: نگاه معاصر.
کیانی، محمدحسین (1389). «تأملی معناشناسانه بر پلورالیسم معنوی با نظر به آرای کریشنا مورتی». نشریه متافیزیک، شماره 24. صص 57-68.
لیوتار، ژان فرانسوا (1380). وضعیت پستمدرن. ترجمۀ حسنعلی نوذری، چاپ اول، تهران: گام نو.
متز، تدئوس (1388). آثار جدیدی دربارۀ معنای زندگی. ترجمۀ محسن جوادی، چاپ دوم، قم: پزوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی.
مصفا، محمدجعفر (1386). با پیر بلخ. چاپ دوازدهم. تهران: نشر پریشان.
ملکیان، مصطفی (1389). درسگفتار معنای زندگی. ایرادشده در دانشگاه تربیت مدرس.
مولانا، جلالالدین (1383). مثنوی معنوی. تصحیح نیکلسون. چاپ هفدهم، تهران: انتشارات دوستان.
مولانا، جلالالدین (1385). کلیات شمس تبریزی. تصحیح بدیعالزمان فروزانفر، چاپ ششم، تهران: انتشارات شهرزاد.
مولانا، جلالالدین (1387). فیه ما فیه. تصحیح بدیعالزمان فروزانفر، چاپ دهم، تهران: انتشارات میلاد.
مهدوی، ناصر (1399). مولانا و حکایت رنج انسان. چاپ اول، تهران: انتشارات دوستان.
نراقی، آرش (1388). آینۀ جان. چاپ اول، تهران: نگاه معاصر.
نیچه، فردریش (1387). دانش طربناک. ترجمۀ داریوش آشوری، چاپ هشتم، تهران: انتشارات آگه.
هایدگر، مارتین (1389). هستی و زمان. ترجمۀ عبدالکریم رشیدیان، چاپ ششم، تهران: انتشارات سخن.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 232 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 157 |