تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,312 |
تعداد مقالات | 16,134 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,722,134 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,389,128 |
اخلاقِ تفکر انتقادی | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 8، خرداد 1390، صفحه 1-13 اصل مقاله (165.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مالک حسینی* 1؛ حسین حسینی2 | ||
1استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران | ||
2کارشناس ارشد فلسفه غرب دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
چکیده | ||
در این مقاله، پیوند تفکر انتقادی و فضایل اخلاقی مورد بررسی قرار میگیرد. تفکر انتقادی با بیان اصول صحیح استدلال باعث نظم و روشنی ذهن میشود و قدرت نقادی را افزایش میدهد. اما علاوه بر آن در ایجاد صداقت و حسنِ روابط هم مؤثر است. منطقی بودن با فضایلی چون صداقت، راستی، حقیقتجویی و انصاف پیوند دارد و مغالطه کردن هم، اگر عمدی باشد، با رذایلی چون عدم صداقت و اگر غیرعمدی باشد، با نپختگی و عدم بلوغِ ذهنی نسبت دارد. بنابراین بحث ما با اخلاق گره میخورد. ما دوست نداریم چشمانمان با غباری از مغالطات تیره و تار شود. پس خود هم نباید با دیگران چنین کنیم. در این مقاله توضیح داده میشود که از یکسو انسان نقاد شخص فضیلتمندی هم هست و از سوی دیگر فضایل اخلاقی ما را به نقادانهاندیشی سوق میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
منطق کاربردی؛ تفکر انتقادی؛ مغالطات | ||
مراجع | ||
آلیز، آلبرت، هارپر، رابرت.( 1388 )، چگونه منطقی زندگی کنیم، ترجمۀ نوشین ریشهری، نشر نسل نواندیش. - ارسطو. ( 1378 )، اخلاق نیکوماخوس، ترجمۀ محمدحسن لطفی، انتشارات طرح نو. -. ( 1378 )، ارگانون، ترجمۀ میرشمسالدینادیب سلطانی، انتشارات نگاه. - خندان، علی اصغر. ( 1380 )، مغالطات، انتشارات مؤسسۀ بوستان کتاب قم. - مظفر، محمدرضا.( 1381 )، منطق، ترجمۀ انشاءالله رحمتی و مجیدحمیدزاده، انتشارات حکمت. -Dewey, J.(1933), How we Think, D.C. Heathand Company. -Fowler,M.C.(2008), The ethical practice of critical thinking. Carolina academic. -LiPman, M.(1980),Philosophy in the Classroom, Temple University press. -______ . (2003),Thinking in Education. Cambridge Unversity press. -Thuless; R. H. (1956), Straight and Crooked thinking. panpiper books. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,883 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,431 |