تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,490,552 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,848 |
موانع عدم تحقق اهداف برنامه درسی فارسی و نگارش دوره دوم ابتدایی | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 8، بهمن 1402، صفحه 83-103 اصل مقاله (723.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2023.58929.1100 | ||
نویسندگان | ||
زلیخا نادری1؛ مهدی سبحانی نژاد* 2 | ||
1دانشگاه شاهد تهران | ||
2دانشگاه شاهد | ||
چکیده | ||
زمینه و اهداف: پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع عدم تحقق اهداف برنامهدرسی فارسی و نگارش دوره دوم ابتدایی از دید جامعه آماری، کلیه آموزگاران برگزیده شهرستانهای استان تهران در سال تحصیلی 1402-1401 صورت گرفت. روشها: روش پژوهش، توصیفی بوده که در خلال آن از روش پیمایشی، استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه آموزگاران برگزیده شهرستانهای استان تهران بود، که تعداد آنها بالغ بر150 نفر بود. نمونه لازم از جدول کرجسی و مورگان با اطمینان 95 درصد، 108 نفر با روش طبقهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بوده و طی برنامه spss تحلیل دادهها انجام شده است. از آزمونهای شاخصهای تحلیل توصیفی و تحلیل استنباطی آزمون»، استفاده شده است. روایی ابزار از دید متخصصان و پایایی آن نیز حسب آلفای کرونباخ با ضریب 933/0 تامین شده است. یافتهها: در این پژوهش طبق مبانی نظری موانع در محورهای معلم، برنامه درسی و مدرسه مورد بررسی قرار گرفته است. بررسیها حاکی از وجود تفاوت معنادار در رتبه بندی موانع سه گانه عدم تحقق اهداف برنامه درسی فارسی و نگارش دوره دوم ابتدایی از دید آموزگاران برگزیده شهرستانهای استان تهران میباشد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که عوامل تاثیرگذار در عدم تحقق اهداف برنامه درسی فارسی و نگارش، به ترتیب شامل؛ مدرسه، آموزگار، برنامه درسی، با میانگینهای رتبهای 49/2، 96/1 و 56/1 بوده است. موانع ناشی از مدرسه، مهمترین مانع در عدم تحقق اهداف برنامهدرسی مذکور شناسایی گردیده است. | ||
کلیدواژهها | ||
اهداف برنامه درسی؛ دوره دوم ابتدایی؛ فارسی و نگارش؛ مانع یابی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 276 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 193 |