تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,242 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,437 |
شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای اصلی ارزیابی کیفیت برنامه درسی کارورزی نظام تربیت معلم | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 8، بهمن 1402، صفحه 25-48 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2023.55428.1079 | ||
نویسنده | ||
شهربانو خشکاب* | ||
مربی - دانشگاه فرهنگیان | ||
چکیده | ||
زمینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای اصلی ارزیابی کیفیت برنامه درسی کارورزی نظام تربیت معلم بود. روشها: روش پژوهش با رویکرد آمیخته از نوع (کیفی – کمی) بود. اطلاعات مورد نیاز به صورت هدفمند از 28 مقاله مستخرج از پایگاههای معتبر علمی داخلی (1390- 1400) و خارجی (1997-2021) و بر اساس معیارهای کیفی ورود و خروج به مطالعه، گردآوری شدند. تحلیل دادهها در بخش کیفی با الگوی هفت مرحلهای کوربین و اشتراوس (2008) و کدگذاری باز، محوری و انتخابی، و در بخش کمی به منظور تعیین میزان اهمیت و اولویت ابعاد و مؤلفههای به دست آمده با روش آنتروپی شانون انجام شد. قابلیت اعتبار و اطمینان دادهها به ترتیب با روش بازخورد همتایان و توافق بین کدگذاران و آزمون کاپای کوهن انجام گرفت. یافتهها: یافتهها در بخش کیفی در 145 شاخص، 22 بُعد و 5 مؤلفه اصلی: "سازوکارهای سیاستی و راهبردی"، "شایستگیهای تخصصی و عمومی راهنمایان کارورزی"، "سازوکارهای مدیریت و رهبری امور کارورزی"، "سازوکارهای تحول و بهسازی امور کارورزی" و "دستاوردهای عملکردی" و در سه سطح مؤلفههای سیاستگذاری، کارکردی و پیامدی مقولهبندی و ارائه شدند. بر اساس نتایج آزمون آنتروپی شانون مؤلفههای اصلی؛ سازوکارهای مدیریت و رهبری امور کارورزی، شایستگیهای تخصصی و عمومی راهنمایان کارورزی، سازوکارهای تحول و بهسازی امور کارورزی، سازوکارهای سیاستی و راهبردی، دستاوردهای عملکردی از اولویت اول تا پنجم برخوردار بودند. نتیجهگیری: چارچوب نظری ارزیابی کیفیت برنامه درسی کارورزی، ابزار علمی مناسبی برای برنامهریزی توسعه کیفیت برنامه درسی کارورزی نظام تربیت فراهم میسازد. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی؛ کیفیت؛ برنامه درسی؛ کارورزی؛ رویکرد آمیخته | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 240 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 213 |