تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,714 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,358 |
خودینه بودن به مثابۀ ائودایمونیا: بررسی نسبتِ خود-تعینی، خود-دگرگونی و اضطراب در هستی و زمان هیدگر | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 19، دوره 18، شماره 46، اردیبهشت 1403، صفحه 328-344 اصل مقاله (680.91 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2023.59092.3629 | ||
نویسندگان | ||
حسین کلباسی اشتری* 1؛ مهرداد احمدی2 | ||
1استاد، گروه فلسفه، دانشگاه علامه طباطبائی، ایران | ||
2دانشجوی دکتری، گروه فلسفه، دانشگاه علامه طباطبائی، ایران | ||
چکیده | ||
هیدگر با فهم وجود انسان به مثابۀ دازاین، یعنی موجودی که طرح وجود خود را افکنده و خود را زمانمندانه بار میآورد، موفق میشود تا ازخود- تعینیِ نابازنمودی سخن بگوید. منظور از خود-تعینیِ بازنمودی مجموعهای از قواعد و ضوابط است که به مثابۀ یک اپیستمه، هنجاریت و مأنوسیت ویژهای را پیشاپیش برای تعینِ فاعل انسانی تحمیل میکنند. از نظر هیدگر دازاین موجودی است که با ساحتِ خودیتِ خنثای خود نسبتی ذاتی دارد و چون این ساحتِ خودیت بالذات آیندهسو است برای همین دازاین موجودی است که با رخدادن از آینده، به طور ساختاری نه تنها خود-تعین است بلکه این خود- تعینی، خود- دگرگون کننده بوده و دربرابر تصاویر ثابت یا تحمیلهای بیرونی برای یک شکل زندگی عمومی مقاومت میکند؛ اما به نظر چنین میرسد که این تنها هدف یا غایت هیدگر بوده و پروژة او در هستی و زمان به قسمی از استعلاگرایی دچار میشود. نتیجه این ابتلا تا میزان زیادی فهمی از اخلاق به مثابۀ اخلاق در-جهان-بودن یا همان خود-تعینی را قرین فهمِ خودتعینیِ صوری کانتی میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
خودتعینی؛ هیدگر؛ آزادی؛ تفاوت؛ اضطراب | ||
مراجع | ||
Aristotle. (1934). The Nicomachean Ethics. translated by H. Rackham. Harvard University Press Blattner. W. D. (1999). Heidegger’s Temporal Idealism. Cambridge University Press. Crowe. B. D. (2006). Heidegger's Religious Origins. Indiana University Press. Dahlstrom, D. (2013). The Heidegger Dictionary, Bloomsbury Academic. Dreyfus. H. (2010). Bing-in-the-World .The MIT Press Guignon, C. (2000). In Heidegger, Authenticity, and Modernity. Edited by M. A. Wrathall & Jeff Malpas. The MIT Press Heidegger. M. (1984). Basic Questions of Philosophy: Selected “Problems” of “Logic.” translated by Richard Rojcewicz and André Schuwer. Indiana University Press Heidegger. M. (1995). The Fundamental Concepts of Metaphysics: World, Finitude, Solitude. translated by W. McNeill and N. Walker. Indiana University Press Heidegger. M. (1997). Plato’s Sophist. Translated by R. Rojcewicz & A. Schuwer. Indiana University Press. Heidegger. M. (2010). Being and Time. translated by A. Karim Rashidian, Nashr-e Ney Publishing. (in Persian) Heidegger. M. (2013). Basic Problems of Phenomenology. translated by P. Zia-Shahabi. Minooye Kherad. (in Persian) Heidegger. M. (2021). The End of Philosophy. translated by A. R. Mo'tamedi. Hermes Publications. (in Persian) Kant. I. (2011). Critique of Pure Reason. translated by SH. Soltani. Amir Kabir Publications. (in Persian) Lochner. A. (2014). An Introduction to Existence and Time. translated by A. A Heydari. Scientific Publications. (in Persian) Sheehan. T (2015). Making Sense of Heidegger. Rowman & Littilefield Internationa Von Herrmann. F. (2020). Subject and Dasein. translated by Ehsan Pouyafer and Flora Askari-Zadeh. Roozegar-e No Publications. (in Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 280 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 215 |