تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,910 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,458 |
فلسفه وجودی عنصر خنده در تئاتر مولیر (مورد مطالعه، نمایشنامۀ خسیس) | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 20، دوره 18، شماره 46، اردیبهشت 1403، صفحه 345-362 اصل مقاله (1.11 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2023.58981.3624 | ||
نویسندگان | ||
محمد محمدیآغداش* 1؛ وحید نژاد محمد2 | ||
1دانشیار، گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه تبریز، ایران | ||
2دانشیار، گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
مضمون فلسفی خنده در هنرهای نمایشی، بخصوص در تئاتر کلاسیک فرانسوی زبان سده هفده میلادی، بیش از پیش به ژانر کُمیک گره خورده است. در این نوع ادبی ملایم، ولی طنزآمیز، که با انتقاد به قصد اصلاح عیوب رفتاری و اجتماعی شهروندان شکل گرفته، موضوعی –که به طور معمول، ویژگیهای اخلاقی و یا رفتاری قهرمان داستان که خلاف عرف جامعه میباشد- به شیوهای اغراقآمیز بزرگنمایی و آمیخته به ترفندهای نمایشی همچون کمیک کلامی، رفتاری، کمیک تکرار، کمیک موقعیت و غیره روی پرده نمایش اجرا میشود. با این وصف، کلام کمیک ضمن ایجاد خنده به دنبال ارائه پیامی اخلاقی است که خود محصول انتقاد از ناراستیهای آداب معاشرتی زننده و باورهای غلط نگرانکننده در جامعه است. از این حیث، لحن کمیک و طنزآمیز -به عنوان نگاهی نو و آشتیپذیر با جهانِ هستی، در مقابل جهانِ بسته و بیرحم ترسیمشده در ژانرِ تراژیک- عامل گفتگو و وسیله ارتباطی موثری بین تودههای اجتماعی به شمار میآید. نویسندگان مقاله در این پژوهش سعی بر آن دارند تا با اشاره کوتاه به تاریخ و ادبیت عنصر خنده، به عبارتی ژانر کمیک در ادبیات فرانسوی زبان در طول قرون شانزده و هفده میلادی، این موضوع مهم را تعریف و به عوامل و شیوههای نمایشی که در نمایشنامۀ مشهور خسیسL’Avare/The Miser سبب خنده تماشاگر- خواننده میشود بهصورت تحلیلی از ورای نمونههای متنی به پیدایش و فلسفۀ وجودی عنصر خنده بپردازند. | ||
کلیدواژهها | ||
مولیر؛ کمدی؛ خسیس؛ خنده؛ طنز | ||
مراجع | ||
Ahmadi, B. (1991). The Text Structure and Textural Interpretation, Markaz Publishing. (In Persian). Aristote. (235 av. J.-C. / 1990, pour la traduction française par Michel MAGNIEN), Art poétique, Livre de poche. Attariyani, M. & Najafzadeh, M. (2018). Analyzing the concept of carnivalesque in Bakhtin's opinions and examining the possibility of resistance in vernacular language, The Political and International Approaches, 1(10), 135-156. (In Persian) Bakhtine, M. (1970a). La poétique de Dostoïevski, Seuil. Bergson, H. (1900). The Laughter, /translated by Mahasti Bahrini (2022), Niloufar Publishing. (In Persian) Bergson, H. (2013). Le Rire, Flammarion, PUF. Conesa, G. (1983). Le dialogue moliéresque: étude stylistique et dramaturgique, PUF. Corneille, P. (1636/2001). L’Illusion comique, Hatier. Corvin, M. (1994). Lire la comédie, Dunod. Couperie, A. (1995). Le THEATRE: texte, dramaturgie, histoire, Nathan. Dandrey, P. (1992). Molière ou l’esthétique du ridicule, Klinksieck. Drouin, Robert. (2002). Les gestes du comique, Jeu (Revue de théâtre), N 104, pp. 116-128. Freud, S. (1930). Le mot d’esprit et ses rapports avec l’inconscient, Gallimard. Jamalzadeh, M. A. (The Miser/traduction), Elmi Farhangi Publications. (In Persian). Kakhtine, M. (1970b). L’Œuvre de François Rabelais et la culture populaire au Moyen Âge et sous la Renaissance, Gallimard. Mauron, Ch. (1964). Psychocritique du genre comique, José Corti. Mohammadi-Aghdash, M. (2013). Approche stylistique de la polyphonie énonciative dans le theatre de S. Beckett, Thèse de doctorat, Université de Lorraine. Moliere. (1663/2018). Critique de L'écoles des femmes, Armand Colin. Moliere. (1668 / 1971). L’Avare, Larousse. Namvarmotlagh, B. (2008). Mikhaïl Bakhtin, Dialogism, Polyphony, Intertextuality, Journal of Pajzouheshnameh Oulum-e Ensani, (n 57), 397-417. (In Persian) Pavis, P. (1987). Dictionnaire du théâtre, Armand Colin. Pouyandeh, M.-J. (2001). Conversation, laughter and liberty, Cheshmeh Publishing. (In Persian) Scherer, J. (1970/2001). La dramaturgie classique en France, Librairie NIZET. Seyyed Hosseini, R. (1992). Literary Schools (First volume), Negah Publishing. (In Persian) Shakespeare, W. (1603 /1958). Hamlet, prince de Danemark, Gallimard, Collection «Folio Théâtre». | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 377 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 202 |