تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,301 |
تعداد مقالات | 15,911 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,176,396 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,952,871 |
«اخلاق مراقبت»، شاخهای از اخلاق فضیلت یا رویکردی مستقل در اخلاق؟ بررسی دیدگاه مایکل اسلوت و ویرجینیا هِلد | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 7، دوره 17، شماره 44، آذر 1402، صفحه 130-149 اصل مقاله (836.02 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2023.54474.3429 | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل بیوکافی* 1؛ احمد فاضلی2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه اخلاق، دانشگاه قم، ایران | ||
2استادیار گروه فلسفه اخلاق، دانشگاه قم، ایران | ||
چکیده | ||
نسبت اخلاق مراقبت و اخلاق فضیلت یکی از پرسشهای پیش روی صاحبنظران اخلاق مراقبت است که پاسخ به آن ثمرات مهمی برای اخلاق مراقبت دارد. مایکل اسلوت و ویرجینیا هلد دو تن از صاحبنظران برجسته اخلاق مراقبت هستند که درباره نسبت آن با اخلاق فضیلت دیدگاهی متفاوت دارند. اسلوت اخلاق مراقبت را شاخهای از اخلاق فضیلت میداند، اما هلد با وجود اذعان به برخی شباهتها بین این دو، اخلاق مراقبت را یک نظام اخلاقی متمایز ارزیابی میکند. برای داوری میان دیدگاه این دو ابتدا تلاش شده است معیاری برای اخلاق فضیلت ارائه گردد؛ سپس رویکردی که این دو صاحبنظر نسبت به اخلاق مراقبت دارند واکاوی شود تا انطباق یا عدم انطباق آن با معیار بیانشده مشخص گردد؛ اما با توجه به این که اسلوت عنصر «همدلی» و هلد عنصر «روابط مراقبتی» را ارزش پایه در اخلاق مراقبت دانستهاند، با یک اختلاف بنیادین مواجه هستیم که پاسخ به پرسش «نسبت اخلاق مراقبت با اخلاق فضیلت» را منوط به بررسی دیدگاه آنها درباره عنصر محوری در اخلاق مراقبت مینماید. با وجود بررسی استدلالهای طرفین درباره این امر، بررسی میزان انطباق این دو دیدگاه با طرز تلقی غالب از اخلاق مراقبت به عنوان راهکار نهایی پاسخ به پرسش مذکور و داوری بین اسلوت و هلد به نظر میرسد. بررسی دیدگاه غالب نشان میدهد که ارزش پایه در اخلاق مراقبت عموماً «عمل مراقبتی» یا «روابط مراقبتی» دانسته شده است نه فضایلی مثل «مراقبت» و «همدلی» و بر همین اساس، باید اخلاق مراقبت را آنطور که هلد میگوید نظامی متمایز از اخلاق فضیلت دانست. | ||
کلیدواژهها | ||
اخلاق مراقبت؛ اخلاق فضیلت؛ مایکل اسلوت؛ ویرجینیا هلد؛ روابط مراقبتی؛ همدلی | ||
مراجع | ||
Annas, J. (2005(. Virtue Ethics: What Kind of Naturalism? in: Virtue Ethics, Old and New, Cornell University Press. Aristotle. (2006). Nicomachean Ethics. Translated by M. H. Lotfi, Tarh-e No. (in Persian). Baier, A. (1995). Moral prejudices: essays on ethics, Harvard University Press. Copleston, F. (2009). History of philosophy, Vol. 1: Greece and Rome. Translated by J. Mojtabavi. Elmi wa Farhangi Publications and Soroush Publications (in Persian). Friedman, M. (2008). Care Ethics and Moral Theory: Review Essay of Virginia Held, the Ethics of Care, Philosophy and Phenomenological Research. 77(2), 539-555. Gardiner, S. M. (2005). Virtue Ethics, Old and New. Cornell University Press. Gilligan, C. (1977). In a Different Voice: Women's Conceptions of Self and of Morality, Harvard Educational Review, 47(4), 481-517. Gilligan, C. (2003). In a Different Voice: Psychological Theory and Women's Development. , 38th editin, Harvard University Press. Halwani, R. (2003). Care Ethics and Virtue Ethics. Hypatia. 18(3), 161-192. Held, V. (2004). Care and Justice in the Global Context. Ratio Juris. 17(2), 141–155. Held, V. (2006a). The Ethics of Care. in: The International Encyclopedia of Ethics, Edited by D. Copp, Oxford University Press. Held, V. (2006b). The Ethics of Care: Personal, Political, and Global. Oxford University Press. Held, V. (2011). Care, Empathy, And Justice: Comment on Michael Slote’s Moral Sentimentalism. Analytic Philosophy, 52(4), 312-318. Held, V. (2014). The Ethics of Care as Normative Guidance Comment on Gilligan. Journal of Social Philosophy, 45(1), 107-115. Hursthouse, R. & Pettigrove, G. (2016). Virtue Ethics. Stanford Encyclopedia of Philosophy: https://plato.stanford.edu/entries/ethics-virtue/ Hursthouse, R. (1999). On Virtue Ethics. Oxford University Press. Irwin, T. (1995). Plato's Ethics. Oxford University Press. Kittay, E. (2011). The Ethics of Care, Dependence, and Disability. Ratio Juris, 24(1), 49-58 Kraut, R. (2022). Aristotle's Ethics. Stanford Encyclopedia of Philosophy: https://plato.stanford.edu/entries/aristotle-ethics/ McIntyre, A. (2011). After Virtue: A Study in Moral Theory. Translated by H. Shahriari & M. A. Somli. Organization for the Study and Compilation of Humanities Books of Universities (Samt) (in Persian). McLaren, M. (2001). Feminist Ethics: Care as a Virtue. In: Feminists Doing Ethics. Edited by P. DesAutels & J. Waugh. Rowman and Littlefield. Nodding, N. (1984). A Feminine Approach to Ethics & Moral Education. University of California Press. Nodding, N. (1990). A Response to Card, Hoagland, Houston. Hypatia, 5(1), 120-126 Nodding, N. (2013). Caring A Relational Approach to Ethics and Moral Education. 2nd Edition, University of California Press. Norlock, K. (2019). Feminist Ethics. Stanford Encyclopedia of Philosophy: https://plato.stanford.edu/entries/feminism-ethics/ Nussbaum, M. (1995). Aristotle. translated by Izzatullah Fouladvand, Tarh-e No. (in Persian). Porter, J. (2013). Virtue ethics in the medieval period, in: The Cambridge Companion to Virtue Ethics, Ed. D. C. Russell. Cambridge University Press. Robinson, F. (1997). Globalizing Care: Ethics, Feminist Theory, and International Relations. Alternatives: Global, Local, Political, 22(1), 113-133. Ross, S. D. (1995). Aristotle. Routledge. Russell, D. C. (2013). Virtue ethics, happiness, and the good life, In: The Cambridge Companion to Virtue Ethics, Ed. D. C. Russell. Cambridge University Press. Sander-Staudt. (2006). The Unhappy Marriage of Care Ethics and Virtue Ethics, Hypatia, 21(4), 21-39. Slote, M. (2001). Morals from Motives, Oxford University Press. Slote, M. (2007). The the Ethics of Care and Empathy, Routledge. Slote, M. (2013). Ethics of Virtue, Translated by V. Sohrabi Fard, Haft Asman, 15(3), 163-182 (in Persian). Swanton, C. (2013). The definition of virtue ethics, in: The Cambridge Companion to Virtue Ethics. Ed. D. C. Russell, Cambridge University Press. Taylor, A. (2013). Aristotle. Translated by H. Fathi. Hekmat Publishing House. (in Persian). Thomas, A. (2011). Virtue ethics and an ethics of care: complementary or in conflict? Eidos. No. 14, 132-151. Tronto, J. (1995). Care as a Basis for Radical Political Judgments. Hypatia, 10(2), 141–149. Tronto, J. (2005). Care as the Work of Citizens a Modest Proposal, in: Women and Citizenship (Studies in Feminist Philosophy). Ed. E. M. Friedman, Oxford University Press. Zagzebski, L. (2004) Divine Motivation Theory, Cambridge University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 220 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 252 |