تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,270 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,953,369 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,624,198 |
ارائه الگوی برنامۀ درسی چندفرهنگی برای دوره دوم متوسطه (مطالعۀ موردیِ مدارس شهر تبریز) | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 7، آذر 1402، صفحه 79-102 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2023.55431.1081 | ||
نویسندگان | ||
رقیه باقرنژاد* 1؛ علیرضا عراقیه2؛ عیسی برقی3 | ||
1دانشکده فناوری اطلاعات و مهندسی کامپیوتر، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تبریز، تبریز، ایران | ||
2دانشیار، گروه علوم تربیتی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران | ||
3گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف کلی پژوهش حاضر طراحی الگوی برنامه درسی چندفرهنگی برای دوره دوم متوسطه بود. این پژوهش ازنظر هدف جز پژوهشهای کاربردی و با توجه به ماهیت دادهها از نوع آمیخته است. نمونه در بخش کیفی عبارت بودند از تعداد 18 نفر از خبرگان و متخصصان رشته برنامه درسی که همگی دارای مدرک دکترای برنامهریزی درسی بوده و سابقه تدریس 10 سال در دانشگاه را داشتند. همچنین جامعه آماری در بخش کمی نیز شامل معلمان نواحی پنجگانه شهر تبریز بودند که در دورۀ دوم متوسطه در سال تحصیلی (98-99) تدریسمیکردند که تعداد 274 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. یافتههای پژوهش 9 عامل را شناساییکرد که دارای مقدار ویژۀ بزرگتر از 2 بودند و توانایی پیشبینی بیش از 60 درصد از واریانس نمرهی پرسشنامه را داشتند. عاملهای استخراجشده بهترتیب اولویت عبارت بودند از ارتباطات انسانی، تجربهی جمعی و ارتقای مشارکت، ایجاد برنامۀ درسی کثرتگرا، رشد صلح و تفاهم، توسعۀ عدالت و برابری، افزایش دانش چندفرهنگی، وظایف نظام حاکم در جامعۀ چندفرهنگی، راهبردهای آموزش چندفرهنگی، پذیرش تنوع فرهنگی. بنابراین بهمنظور طراحی الگوی برنامۀ درسی چندفرهنگی، ابعاد اصلی الگو و مولفههای هر بُعد براساس یافتههای مراحل کیفی و کمی پژوهش استخراج شد. | ||
کلیدواژهها | ||
چندفرهنگی؛ ابعاد؛ شاخصهها؛ الگوی برنامۀ درسی؛ اعتبارسنجی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 213 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 429 |