تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,490,876 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,218,051 |
تدوین راهنمای عمل برنامهدرسی تلفیقی و اعتبارسنجی آن از دیدگاه معلمان | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 7، آذر 1402، صفحه 59-77 اصل مقاله (769.58 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2023.58396.1095 | ||
نویسندگان | ||
نرگس میرشکار1؛ پروین احمدی* 2؛ پروین صمدی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. | ||
2دانشیار برنامه درسی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
در عصر تکنولوژی یادگیرنده باید کاربرد آموختهها را در زندگی ببیند. اما برنامهدرسی موضوعمحور پاسخگوی این نیازها نیست. با توجه به مزایای برنامهدرسی تلفیقی بسیاری از نظامهای تعلیم و تربیت به تلفیق روی آورده اند. در طراحی برنامهدرسی ایران تلفیق به طور نظری در سند برنامهدرسی ملی مطرح است در صورتی که باید در سطح کلاس درس عملی شود. بدین منظور لازم است معلمان، دانش و مهارت کافی را نسبت به برنامهدرسی تلفیقی بدست آورند. از این رو، این پژوهش درصدد است با تدوین راهنمای عمل برنامهدرسی تلفیقی گامی به سوی افزایش آگاهی آموزگاران درباره اجرای برنامهدرسی تلفیقی بردارد. در این پژوهش از رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوا استفاده شد. جامعه پژوهش کتابهای درسی و کتابهای راهنمای معلم پایه چهارم ابتدایی بود. به منظور اعتبارسنجی، از مصاحبه نیمهساختارمند استفاده شد. جامعه پژوهش معلمان پایه چهارم ابتدایی استان گلستان شهرستان کلاله بودند. 12تن از این معلمان به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. پس از انجام مصاحبه، یافته ها در اختیار معلمان قرار گرفت تا اعتبار مصاحبهی انجام شده تایید گردد. مضامین بدست آمده عبارتند از: توانا باش- ما و دیگران- طبقهبندی و مقایسه دادهها- جهان زیبا- اندازهگیری کن- خلاق شو- خدای مهربان را بهتر بشناس- ایران عزیز- نامآوران علمی، ادبی و مذهبی- اقتصاددان کوچک- محله- سلامت باش مهارتها و مفاهیم پایه چهارم ابتدایی مضامین تلفیقی را تشکیل میدهند. طبق نظر معلمان امکان اجرای راهنمای عمل تدوین شده در کلاس درس وجود دارد و می تواند بر تعمیق یادگیری کمک کند. | ||
کلیدواژهها | ||
"راهنمای عمل برنامه درسی"؛ "برنامه درسی تلفیقی"؛ "دوره ابتدایی"؛ "پایه چهارم"؛ "تدوین برنامه درسی" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 261 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 277 |