تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,275 |
تعداد مقالات | 15,765 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,883,007 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,700,576 |
تحلیل محتوای کتب جامعهشناسی متوسطه دوم بر اساس الگوی خلاقیت گیلفورد | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 7، آذر 1402، صفحه 31-44 اصل مقاله (590.98 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2023.56811.1089 | ||
نویسندگان | ||
امید مایلی1؛ زینب کوچکیان* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی آموزش علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان البرز، ایران | ||
2دکترای جامعه شناسی فرهنگی | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کمی متن، تمرین و خودآزماییهای کتب جامعهشناسی متوسطه دوم بر اساس عوامل خلاقیت گیلفورد (حافظه شناختی، تفکر همگرا، تفکر واگرا و تفکر ارزشیاب) میباشد. روش: روش پژوهش حاضر تحلیل محتوا میباشد و جامعه آماری آن کتب جامعهشناسی(1)، جامعهشناسی(2) و جامعهشناسی(3) چاپ سال1400 میباشد. ابزار گردآوری دادههای این تحقیق شامل فرم تحلیل محتوای محقق ساخته میباشد که بر مبنای شاخص خلاقیت گیلفورد تهیه شدهاست. یافته-ها: بررسی زمینهی میزان تطبیق محتوا در متن با عوامل خلاقیت گیلفورد نشان داد که سطح حافظه شناختی با تبیین 83.8 درصد از محتوای کتب مورد بررسی بیشترین اهمیت را داراست و بعد از آن تفکر همگرا با 8.33 و تفکر واگرا با 4.51 و تفکر ارزشیاب با 0.13 درصد کمترین میزان را به خود اختصاص دادند. در زمینه تطبیق تمرینها و خودآزماییها، حافظه شناختی با 56.98 بیشترین میزان و پس از آن تفکر واگرا با 24.30 درصد و سپس تفکر همگرا با 52/7 درصد و در آخر تفکر ارزشیاب با 0.86 درصد کمترین عبارات را به خود اختصاص دادند؛ نتیجهگیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که هم در متن و هم تمرین و خودآزماییهای کتب جامعهشناسی به حافظه شناختی توجه بیشتر و به سطوح خلاقیت توجه کمتری شدهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ کتب جامعهشناسی؛ خلاقیت؛ گیلفورد | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 246 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 201 |