تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,272 |
تعداد مقالات | 15,720 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,824,641 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,664,519 |
ارزیابی و طراحی شبکه زنجیره تأمین لجستیک پیشرو-معکوس نیروگاه بیوگاز شیراز | ||
مکانیزاسیون کشاورزی | ||
مقاله 2، دوره 8، شماره 3، مهر 1402، صفحه 11-25 اصل مقاله (792.16 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jam.2023.57445.1244 | ||
نویسندگان | ||
نجمه توکلی1؛ محمد شریفی* 2؛ مجید خانعلی3؛ حسن قاسمی مبتکر3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه مهندسی ماشینهای کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران | ||
2گروه مهندسی ماشین های کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران | ||
3گروه مهندسی ماشین های کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، کرج، ایران | ||
چکیده | ||
از آغاز قرن بیست و یکم حدود 80 درصد انرژی جهان از سوختهای فسیلی تأمین میشود. مشکلات ناشی از آلایندههای زیستمحیطی حاصل از مصرف سوختهای فسیلی و کاهش ذخایر سوختهای فسیلی، توجه زیادی را به منابع انرژی تجدیدپذیر و سایر منابع انرژی کمکربن و ارزان، برای تولید برق جلب کردهاست. بههمین دلیل، در این مقاله به بررسی نیروگاه بیوگاز شیراز پرداخته شدهاست. در این مطالعه بهمنظور بررسی اقتصادی و زیست محیطی نیروگاه بیوگاز زبالهسوز شیراز، از لجستیک معکوس-پیشرو توسط نرمافزار GAMS بهره گرفته شده که محصولات از سطوح پایینی زنجیرهتأمین به سطوح بالاتر بازگردانده میشوند و به دلیل کاهش هزینهها، افزایش سود، بالا بردن رضایتمندی مشتریان و رعایت قوانین زیستمحیطی اهمیت بالایی دارد. نتایج نشان داد که متان تئوری تولید شده از فرآیند هضم 35/27 درصد و ارزش حرارتی بالا و پایین بیوگاز به ترتیب 32/22 و 11/20 مگاژول بر مترمکعب می-باشد. به ازای 18 مولد با دبی جرمی ورودی هر مولد 57/888 کیلوگرم در روز و زمان ماند 57/9 روز، بیوگاز تولید شده 326/3949 مترمکعب بر روز خواهد بود که توان به دست آمده با فرض توان بالا و پایین ارزش حرارتی سوخت در نیروگاه 09/357 و 809/321 کیلووات خواهد بود. نتایج حاصل از بررسی توابع هدف نشان داد که هرچه میزان تابع اقتصادی بیشتر میشود، سود زنجیره بیشتر شده، مقدار تابع زیستمحیطی نیز بیشتر میشود. از آنجایی که تابع زیستمحیطی از نوع کمینهسازی است، افزایش آن به معنی بدتر شدن آن است که جهت بهینهسازی این امر میتوان از مولدهای ترکیبی چندمرحلهای به جای مولدهای تکمرحلهای استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
بیوگاز؛ پسماندهای جامد شهری؛ سوخت فسیلی؛ لجستیک پیشرو-معکوس | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 201 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 18 |